Seamaster 300 pro quartz

Medlem
3. mai 2015
Er på jakt etter en Seamaster pro quarts. Mange mener sikkert jeg bør gå for et automatisk eller manuell urverk. Har en Speedmaster og ønsker en klokke som er enda mer robust...Hvilken pris er grei å gi? Har sett på ref: 22645000,

Mekaniske urverk tåler sikkert temperatursvingninger bedre, men er vel ikke like robuste i forhold til støt og slag, samt dyrere service og innkjøp.

Mekaniske urverk tåler sikkert temperatursvingninger bedre, men er vel ikke like robuste i forhold til støt og slag, samt dyrere service og innkjøp.

Automatiske urverk er mest sårbar på auto-modulen, altså rotor aksling.
Jeg har selv testet min Speedmaster Pro og bare Hammeren komme ut av sporet sitt ved slag.
Nå kan jeg forsikre deg at den type smekk hadde satt en voksen mann på baken fordi det har jeg også gjort før.
Bildene ble nylig oppdatert: photobucket hadde sluttet å holde på de.
https://www.tidssonen.no/forum/threads/debutere-med-omega-speedmaster-hjelp.28922/#post-420312

Ja, sant nok blir det billigere service og innkjøp men fortsatt hverken Nasa eller Roscosmos bruker kvarts på EVA.

Det er et personlig valg men det betyr ikke at kvarts er best i de vanskeligste kondisjoner: batteriet er mest sårbart.
Ved dykking og lekkasje inn i kassen skal en mekanisk klokke fortsatt fungere tenker jeg men ikke en kvarts.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Takker for svar! Kanskje jeg må spare litt lenger og gå for et automatisk urverk...hva er grei pris for en brukt seamaster pro 300?

Takker for svar! Kanskje jeg må spare litt lenger og gå for et automatisk urverk...hva er grei pris for en brukt seamaster pro 300?

Alt ok!
Du skal finne litt av alt i brukt Seamaster 300.
Skulle jeg anbefale en 300 ville bli den siste med 8400 urverket.
Den kan finnes for litt over 30 tusen brukt i Norge og fin stand.
Jeg anbefaler klokken fordi urverket er mest sannsynlig det beste du skal få på markedet for prisen.
8400 tåler også 15000 Gauss i magnetism og har Master Co-Axial kronometer garanti (Omega sin egen regulering som overgår COSC).
OmegaSeamaster300.jpg

De siste andre 300 som er kalt for Pro har 2500D (2892-A2 ETA urverk base med den siste 3 etasjer co-axial "escapement" som i Cal. 9300, 8500 og 8400).
Disse ETA utgavene er bra men ikke så avansert som den 8400.
Tidligere SM300 hadde 1120 (2892-A2 ETA) og senere de Co-axial 2500A, B og senere C.
A og B fikk problemer fordi den Daniels Co-axial "escapement" var ikke skapt for høy-hastighet som 28800 vib/time.
2500D går på 25200 V/time(7 hak/sek) som den 8500 og 8400.
Forklart der: https://www.tidssonen.no/forum/threads/planet-ocean-versjoner-forskjeller-og-pris.27700/

9300 går på 28800 V/time (8 hak/sek) : Omega måte.
Du kan ikke har kronometer med 7 deling per sekund på sekundviseren fordi hver sekund marker på tallskiven er delt i 4.
Co-axial.jpg

Redigert:
Takker for innspill! Mange seamastere å velge mellom, så ikke lett å velge. Utseende messig og prismessig vurderer jeg en av disse; 22645000 vs 22545000 . Råd og tips mottas med takk! Hva er grei bruktpris?

Takker for innspill! Mange seamastere å velge mellom, så ikke lett å velge. Utseende messig og prismessig vurderer jeg en av disse; 22645000 vs 22545000 . Råd og tips mottas med takk! Hva er grei bruktpris?

Disse er ettertraktet nå og kan bli blant de dyreste SM med 1120 (2892-A2) eller kvarts har jeg observert.
De kan selge seg dyrere enn en del SM bortsett fra den siste med 2500D.
Prisene er jeg ikke ekspert på men noen kan sikkert hjelpe deg her på TS.
Jeg tror at de ble produsert fra 2000 til 2009 men hvis noen vet bedre, fyr løs.

Populariteten sin er sikkert tilkoblet til en litt mer MKII "militær" utseende.

• Liker
Reaksjoner: titan
Hei @Bergan

Vil bare gi min erfaring med en 300M Quartz(2541.80). Denne kjøpte jeg ny i fra norsk AD våren 1995. Uret har fått usannsynlig mye juling - noe jeg er sikker på at et med automatisk ikke ville ha taklet i like stor grad. Her er det snakk om alt i fra dykking, - isvann, ørkenvarme og gjørmebad i stridsløypa. Quartzverket gir uret en lav profil og følgelig spares den for mye slag og støt. Jeg har aldri hatt noen problemer og kun byttet batteri tre ganger. Hvis det er noe ulempe, så er det kun hvis urverket havarerer - da må det en donor til. Men hvis du søker en kvalitets-dykker med quartz, så anbefaler jeg denne på det sterkeste.

Pris varierer mye - men du burde kunne få tak i et bra eksemplar for rundt 20K, på lenke. Lenka er forøvrig ikke blant mine favoritter. Synes uret egner seg best på NATO.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Jeg er opprinnelig ikke veldig kjent med kvarts og hvilken service de trenger da har jeg gjort litt undersøkelse.

Under i lenken kan du se en full service på en kvarts SM300.
Grunnen ser ut til å bli dette:
"Underneath the battery some corrosion is present, this is a killer for quartz watches if left unchecked, it can rot through terminals and destroy circuit boards."

https://thewatchbloke.co.uk/2015/04/26/omega-smp-quartz/

Andre bilder under fra en service på batteri lekkasje i en SM300: klokken virket fortsatt men videre lekkasje ville skade urverket som nevnt oppover.
Urmakeren: " If you believe that leaking batteries are an urban myth that's up to you, but I would disagree personally. I've seen plenty..."
Omega Seamaster 1.jpg

Omega Seamaster 2.jpg

Omega Seamaster 3.jpg

Omega Seamaster..jpg

Kvarts er ikke så enkelt og greit som det ser ut og nå vet du litt mer.

Supert! Takk for gode svar. Regner med at det blir en quartz som «arbeidsur», selv om d kanskje er «litt mindre klokke..»

Arbeidsklokker og koseklokke skulle man ha en del av.
Jeg har selv to hjemmelagde mekaniske arbeidsklokker jeg har brukt i 10 år i oljeindustrien: de tålte en del vind under -50, mye bank, risting og skraping.
De "finne" klokkene forble hjem og det var deilig å ta de på gjennom fritids periodene.