Seemann Reise

Medlem
17. sep. 2012
Sted
Oslo
Ja, her kommer dag to med unboxing. Unboxing er det vel egentlig ikke men utpakking:)
Her kommer det en klokke jeg har ventet på siden 25.09.12. Altså 170 dager. Det har tatt på, men er SÅ verdt det.

Er vel ingen ny klokke i den forstand og jeg har hatt 2 modeller av denne allerede, men denne har en litt annen historie og er derfor noe jeg kommer til å beholde så lenge jeg puster!
Etter overhaling og utbytting av ødelagte og slitte deler i urverket er jeg nå lovet at dette skal være som nytt:)

Så nok en gang; her kommer bilder.

Luremus er for pingler:eek:

Fikk nok en gang en fin pose
IMG_2609_zpsb75083a7.jpg

Oppi den lå denne slitte konvolutten
IMG_2610_zps3d333ebf.jpg

Fint pakket inn i silkepapir og gamle deler i poser
IMG_2611_zps4828681c.jpg

Nei vi får åpne og se
IMG_2612_zpsf8e6690c.jpg

Rolig nå! Vil ikke ødelegge noe
IMG_2613_zps73fa4a10.jpg

Men så slitt denne var da:confused:
IMG_2614_zpsdf3a894b.jpg

Dette er min bestefars Omega Seamaster.
I følge Ossur Soleim skal den være fra mellom 1959-1962 så gammel er den:)
Historien bak min bestefars klokke kan jeg dessverre ikke så mye om. Men det var fin uret hans. For en småbonde fra Hedmark var nok dette veldig fint, og er jo fremdeles det:) Jeg er jo oppkalt etter denne mannen og han var en jeg forgudet når jeg var liten og ser opp til den dag i dag. Elsket å være i fjøset når jeg besøkte bestemor og bestefar. Lekte i fjøset selvom jeg ikke fikk lov:p Jeg fikk også min egen ku, og for en bygutt var dette stort. Fikk sette poteter bakpå gamle MF'en og bruke gravemaskin bak ved bøkkakjelleren. Dette var vel det du kan kalle ett fri sted:D
Så selvom vi ikke fikk så mye tid sammen. Det var for noen dager siden 15 år siden han gikk bort. Så det å finne denne klokken bortgjemt i en skuff å kunne ha den på hånden 15 år senere er bare helt fantastisk:D

Så klokken er nå satt på en elg reim. Må jo prøve holde på røttene og ikke noe importerte greier.
Som dere kanskje ser så er klokken i ganske røff stand. Og det er slik jeg ville ha den. Så klart jeg kunne ha shinet den opp og gjort den som ny, men da hadde det ikke vært den samme klokken. Her skal det holdes så originalt og autentisk som overhodet mulig.

IMG_2615_zpsf23ae8c6.jpg

Sjø monstret er på plass!
IMG_2616_zpsd0d5871b.jpg

IMG_2618_zps46c74bbf.jpg

Orginal krone
IMG_2619_zpsaba809f6.jpg

Så kommer det noen macro bilder. Som dere kan se; rimelig slitt.
IMG_2620_zps1636ad49.jpg

IMG_2621_zpscb4bbe47.jpg

IMG_2622_zps18abc49c.jpg

IMG_2623_zpsfeecd338.jpg

IMG_2624_zps6441b693.jpg

Så er den sammen med min andre nyervervelse
IMG_2628_zps8109ac86.jpg

IMG_2629_zpsa587f835.jpg

IMG_2630_zps51a0b8c6.jpg

Så til slutt, takk for at du gadd å se igjennom:) Setter jeg stor pris på.

Så får alle på TS ha en ypperlig onsdag...

Grattis ned gjenforening :)
Aner jeg et snev av ny lume på viser eller er den bare godt bevart

... og si meg en ting, var det ikke sort skive på den JLC'n du kjøpt ;)

Grattis ned gjenforening :)
Aner jeg et snev av ny lume på viser eller er den bare godt bevart

... og si meg en ting, var det ikke sort skive på den JLC'n du kjøpt ;)

Hehe @adamskater
Jeg har ikke bedt om re-lume eller noe slikt, Ossur skal bare ha renset skive og visere. Ser at det er lume på dottene også når jeg setter den i mørket. Var jeg ikke klar over. Litt kul:p

Og JLC'en er jo en Reverso, så her er det to sider og to kloker i én...

Redigert av en moderator:
Uret er verken slitt eller røft - uret har historie og sjel.:)
Hadde du tatt en fullstendig renovering av uret kunne det ha vært hvilken som helst Seamaster fra bestefars epoke.
Ved å gjøre som du har gjort her og beholde patinaen, beholder du historien mellom bestefar og deg.

Men jeg er usikker på om bestefar hadde valgt en elgreim?

... jeg vil bare for min horologiske heder gjøre klart at dette er jeg svært klar over og ironi og svenskevitser (alltså AV og ikke OM svensker) ikke alltid bærer over i alle media ;)

@adamskater

Hehe, skal ikke alltid være like enkelt

Og @Trulle75
Jeg er ikke sikker på om han hadde valgt elg selv, men det er bedre enn den flexen som stod på. Skal nok kjøpe en alligator og struts etterhvert. Blir nok norges-nato på 17 mai.

..... men denne har en litt annen historie og er derfor noe jeg kommer til å beholde så lenge jeg puster!
Etter overhaling og utbytting av ødelagte og slitte deler i urverket er jeg nå lovet at dette skal være som nytt:)

Dette kan jeg like, har også en Seamaster fra ca 61-62 etter min far, den er renset, servet (nytt glass og ny krone, den gamle var brukket av) og lett polert. Har beholdt patina på skive, visere og kasse. Kokken har vært jorden rundt opptil flere ganger, er en selvsagt keeper som kun forlater min varetekt når den går videre til et av mine barn eller barnebarn.
Plutselig en dag presenterer jeg den i Seamaster tråden, det har den egentlig fortjent.

Gratulerer med litt av en flott Omega.. :D :D

Det er en stor Sjarm over de eldre/gamle klokkene som det er en fin historie som følger. Det er noe magisk rundt dem...

:D :) :)

Gratulerer igjen @Wangensten! Sliten men du så flott vintage Omega, kan tenke meg den har massevis av historie og affeksjonsverdi - pass godt på den. :)