Seiko – det ultimate merket?

Medlem
1. april 2014
Sted
Hammerfest
God dagen

Jeg har etter en lengre periode prøvd og få tak i 2 stk seiko brukt, viser seg og være vanskelig, de er ikke spesielt dyre men er høyt verdsatt.
Hadde jeg ønsket meg en Rolex eller omega hadde jeg ikke trengt 4mnd på og finne en vis du ikke skal ha tak i noe unikt. Rolex og Omega ser ut for min del og skifte eiere ganske så ofte. Er det da lov og si Seiko er et bedre merke siden eiere av seiko sjelden selger/bytter, og bruker klokken til det ikke er noe igjen. Spesielt klokker av litt høyere kvalitet. Jeg tenker viss du kan selge klokker som sjelden kommer på brukt marked, det må jo bety noe.

Hva tenker dere?

Det betyr vel mer at modellen ikke var så ettertraktet, og at det ikke ble laget så mange av den i mine øyne... Men det finnes jo mange forskjellige måter å se ting på.

Å måle hvilket merke som er best er umulig. Dette handler om følelser, og hva man selv setter høyest av de forskjellige kvalitetene...

Noen vil ha en flashy klokke, noen vil ha en klokke hvor de kan glede seg over detaljene, noen vil ha en klokke som tåler alt osv. osv...

Jeg ser jo rett som det er Seikoer til salgs her på Sonen, og spesielt skx009 og Monster utmerker seg som hyppige salgsobjekter.

Det at du opplever å se færre Seikoer enn Rolexer til salgs kan vel kanskje også ha noe med prisen å gjøre? Hvis man f.eks. selger en dyrere klokke, ala Rolex, så er det jo ofte for å finansiere andre kjøp. Jeg tror de fleste har råd til å sitte på et par Seikoer og derfor ikke stresser med å selge dem for å finansiere noe nytt.

God dagen

Jeg har etter en lengre periode prøvd og få tak i 2 stk seiko brukt, viser seg og være vanskelig, de er ikke spesielt dyre men er høyt verdsatt.
Hadde jeg ønsket meg en Rolex eller omega hadde jeg ikke trengt 4mnd på og finne en vis du ikke skal ha tak i noe unikt. Rolex og Omega ser ut for min del og skifte eiere ganske så ofte. Er det da lov og si Seiko er et bedre merke siden eiere av seiko sjelden selger/bytter, og bruker klokken til det ikke er noe igjen. Spesielt klokker av litt høyere kvalitet. Jeg tenker viss du kan selge klokker som sjelden kommer på brukt marked, det må jo bety noe.

Hva tenker dere?

Å si at det ene merket er "bedre" enn det andre blir litt vagt :) Seiko har masse flott, og masse som fenger både unge og gamle. Det samme har Omega, Rolex, Certina, Tissot, Helson osv., osv.

Det blir litt som Øystein Sunde synger; "det var det året det var så bratt". Gir ikke allverden av konkret mening :mrgreen:

Er forøvrig spent på hvilke Seikomodeller du ser etter? Sleng ut noen bilder eller referansenumre så vi får se da :D
Og uansett, lykke til med jakten!

Ja pris og finansiering av ny klokke har nok mye og si siden det ligger mye penger i en rolex mfl.
GS, prospex, spring drive og andre side modeller kanskje er med sjeldne siden mange kun selges i Japan og mange ikke vill lege 5k +++ i en seiko? satt på spissen "Men de som har vill ikke kvitte seg med dem heller" :rolleyes:
ja heldigvis har vi individuell smak.
De jeg ser etter er seiko sarb017 (alpenist) og en seiko sbdc007 (shogun).

Kult :) Alpinisten dukker opp med ujevne mellomrom på KS, men ser ut til å bli solgt fort ja. Shogun har jeg ikke sett før, man så ut som en tøff sak!

Seiko Shogun går det ganske mye rykter om at er på vei ut av produksjon - så da har den plutselig blitt populær. Lenge var den bare ansett som en fin nok klokke, men altfor dyr; Sumo koster halvparten og MM300 koster dobbelt så mye. Jeg har vært keen på den selv en stund, men aldri slått til.

Den er jo ikke dyr, da, ny fra Japan.

Det var nå en Seiko MM300 som var innom endel eiere her på forumet for en tid siden.

En grunn til at du ikke ser altfor mange high end seiko her er at det ikke finnes en forhandler for slike i Norge.

Når jeg søker på modellene på google kommer det ihvertfall opp flere tilsalgs. De er nye, men det må da være greit? Rundt 400$ + frakt for Alpinist og ca 1000$ + frakt for shogun. :)

Det var nå en Seiko MM300 som var innom endel eiere her på forumet for en tid siden.

En grunn til at du ikke ser altfor mange high end seiko her er at det ikke finnes en forhandler for slike i Norge.

Er det ikke Askeland i ditt distrikt som har begynt å føre GS, da? @Thomas

Redigert av en moderator:
Rimeligere Seiko ur blir vel lett et "bruk opp og kast ur".

De dyrere Seiko urene tenker jeg at har et såpass stort prisfall, at de som legger +kr 50.000.- i et slikt ur, er veldig bevisst på at de kjøper en "keeper", som ikke kommer så ofte ut på bruktmarkedet.

Jeg har virkelig sansen for og gir "kudos" til de som er så entusiastiske, at de ikke bryr seg det døyt om at folk flest hverken skjønner verdien på, eller forstår de høye håndverksmessige kvaliteter, som de dyrere Seiko GS urene innehar.

Var ikke klar over at GS ble solgt over disk her hjemme.:D
Ellers kan man gjerne påstå at GS er det ultimate stealthmerket.
Klokke til mangfoldige titusener som folk flest risikerer å ta for en vanlig kjip quartz kjøpt på Bjørklund.

Var ikke klar over at GS ble solgt over disk her hjemme.:D
Ellers kan man gjerne påstå at GS er det ultimate stealthmerket.
Klokke til mangfoldige titusener som folk flest risikerer å ta for en vanlig kjip quartz kjøpt på Bjørklund.

Tror nok "dessverre" folk flest ikke tenker over klokken en person bærer i det hele tatt :p

Tror nok "dessverre" folk flest ikke tenker over klokken en person bærer i det hele tatt :p

Der må jeg si meg enig med @acnorway. Eneste gangen jeg har sett noen påpeke en annens ur, var i et familieselskap da en fjern slektning spurte min far om hans Rolex var ekte. Bare fordi det var Rolex, og alle vet hva det er :p

Roll Hansen i Drammen mener jeg også tok bestillinger på GS

@acnorway

Slik jeg har forstått det er det kun Grøtteland som er autorisert GS forhandler.

Andre Seiko-forhandlere har tidligere fått lov til å formidle bestillinger, men tror det har blitt slutt på dette nå.

@acnorway

Slik jeg har forstått det er det kun Grøtteland som er autorisert GS forhandler.

Andre Seiko-forhandlere har tidligere fått lov til å formidle bestillinger, men tror det har blitt slutt på dette nå.

Det kan nok stemme @Fyrsten :) Er en god stund siden jeg var innom der nå (ca 1 år).