Seiko 5 automatic diver

mnl

Medlem
7. jan. 2014
Sted
Oslo
Hei

Jeg er rykende fersk her på dette glitrende forumet :)
Jeg er ingen rutinert mann når det kommer til klokker og ur, men fasinasjonen har nok ligget der en stund.

Jeg har sett meg ut et rimelig mekanisk Seiko 5 ur som jeg planlegger å gå til anskaffelse av. Jeg har fotstått det som at Seiko 5 er, når det kommer til mekaniske ur, gode klokker sett i forhold til hvor lite de faktisk koster?

Jeg ønsker meg følgende klokke: Mens Automatic Stainless Steel Dark Blue Dial Dive Sports Watch SNZF15J1 Metal
Jeg er ute etter en med blå og rød (pepsi) bezel, ikke svart og rød.
Link: Mens Automatic Stainless Steel Dark Blue Dial Dive Sports Watch SNZF15J1 Metal | eBay

Jeg har kontaktet ebay selgeren i linken, men får beskjed om at de ikke sender til EU land (Selger er sikkert ikke klar over at Norge ikke er medlem, men antar det også gjelder resten av Europa evt. EØS).

Jeg har sjekket creationwatches.com som er utsolgt og ikke vet om/når de får dem inn igjen.

Jeg finner heller ikke dette uret på chronograph.com.

Har prøvd amazon.com, men den lille teksten nederst på urskiven er annerledes. Er disse laget i Malaysia?
Link: Seiko 5 Blue Dial Stainless Steel Automatic Mens Watch SNZF15: Watches: Amazon.com

Jeg ønsker meg en klokke som er laget i Japan og da at det står «made in Japan» slik som i linken øverst.

Jeg sliter altså med å finne et sted jeg kan bestille dette uret og i den forbindelse henvender jeg meg til langt mer kvalifisert kunnskap, nemlig dere :)

Håper det er noen som har tips som kan være til hjelp.

På forhånd takk!

Velkommen til forumet! :)

Står det en J i produktnavnet, så er klokken laget i Japan, mens en K betyr at uret er produsert i Malaysia (tror jeg, så ikke drep meg hvis det siste er feil)

Seiko 5-klokkene er mye "bang for the bucks", men hvis du er ute etter en Pepsi, så er jo SKX009 et bra alternativ, som de vel har både i J og K-versjon med diverse lenker og reimer på Creationwatches. Kan ikke i farten huske å ha sett noen SNZF15er her på TS, men det er vel en del som har handlet på Skywatches her, og der ser jeg at de har J-modellen inne: SNZF15J1 SNZF15 Seiko 5 Sports Automatic Mens Diving Watch

Lykke til!

Takk alle tre for informative og raske svar :)

frj: Har du noen kjennskap til forskjell i kvalitet på klokkene som er produsert i Japan kontra dem som er produsert i Malaysia? Leste på et eller annet engelsk forum hvor det var en som mente at det var en viss forskjell i kvalitetsfølelse på dem (F.eks. når man stiller dem).

Når det gjelder SKX009 så har jeg sett på dem og jeg er enig i at det er et veldig bra alternativ. Men jeg har nå en gang falt litt for SNZF15, synes rett og slett den er penere, i tillegg har den synlig urverk som er noe jeg har lyst på. Dette ser det ut som SKX009 mangler.

Da blir det nok en handel på skywatches i nær fremtid :)

Takk igjen for gode svar. Kommer helt sikkert til å benytte meg mer av dette forumet ;) Blant annet i forbindelse med en gammel Omega Megaquartz klokke jeg har som jeg har lyst til å få satt skikkelig i stand. Vil tro det er mulig å få gode tips og info angående det her, men det tilhører vel en annen tråd enn denne ;)

Har en J Stargate og en K Orange Monster, og jeg kan ikke si jeg ser den store forskjellen, bortsett fra at J-modellen har "Made in Japan" skrevet på skiva. Det gjør den MULIGENS mer salgbar hvis/når den dagen kommer... :)

Har lest gjennom mange diskusjoner på ulike forumer, og man kommer aldri frem til at det ene er noe bedre en det andre.
Har selv hatt / har to K og ett J ur og jeg kan ikke finne en eneste kvalitets-forskjell.

Noen liker k-versjonen sin enklere skive uten "xx jewels" på skiven mens andre er villige til å betale noen grunker ekstra for å "bare vite det" at den er laget/sammensatt i Japan.

Smakssak

Lykke til med jakten. skx serien er flotte klokker kan jeg skrive under på!

Jeg må jo si at jeg liker at det står "made in Japan" og kan godt betale litt ekstra for det. Spesielt denne gangen, når jeg skal kjøpe min første Seiko 5. Kanskje jeg prøver meg på et K ur neste gang, for det blir nok flere automatiske etterhvert :)

Når det gjelder videresalgspris så er ikke det så nøye da jeg nok ikke kommer til å selge den. Er jo ikke så dyr klokke heller.

Men jeg legger merke til at det står "We do not ship this watch model to EU countries" nederst på siden under additional information. Er det likevel mulig å bestille den ?

Takk igjen for alle svar :)

FYI - (Her diskuteres SKX007/j) ...herfra...

SKX007J has the "Japan A" to the left of the serial number. Clockwise from the serial number it reads: "Serial number JAPAN A Stainless Steel SEIKO 7S26-0020 A0 (in a box) SCUBA DIVER'S"

These are the differences between the two watches. Everything else is the same.

So, differences are:
Dial
Caseback

Exact same parts in:
Movement
Crystal
Hands
Crown
Case and everything else

There has been much discussion over the years about these two watches (along with the SKX009K/J and SKX011J/K) as to whether one is "better" than the other etc. The consensus is that they are the same watch except for the different dial and caseback. Now is the SKX007J actually made in Japan while the "K" comes from Singapore (or now Milaysia?). According to Seiko the "J" is marked differently for different markets. From the SCWF Dive Reference:

"There has been extended discussion among Seiko diver collectors on the differences between SKX007J and SKX007K. The SKX007J has extra text on the dial that's not on the SKX007K -- "21 JEWELS" under "DIVER'S 200m" and in small lettering "Made in Japan" along bottom edge of dial below 6 o'clock. Some people have said the SKX007J is made in Japan and the SKX007K is made in Singapore and the Japan-made model seems to be better. Others argue there's no proof of the country of manufacture or of any difference in quality between the divers. Many people on the S&C Forum have concluded that there is only cosmetic but no real difference between the J and the K variations -- they are all great divers.

In answer to the question, "What are the differences between SKX007J and SKX007K?," Seiko Japan said: "The watch ref.#SKX007J and SKX007K are completely same watch model. The shipping route is slightly different. We are not able to inform you of the details" (email from Seiko Japan Service Group, 10/28/02). "

Even if the "J" is made in Japan and the "K" is made in Milaysia (now in Milaysia; used to be Singapore) the machines and robots that make the movements and watches would be the same in either country so the techniques and procedures would be the same regardless of where the actual watch is produced.

So, if you just have to buy a watch that says "Made in Japan" on it the SKX007/09/011 is for you. If you want identical quality and want to save a few $ then the "K" variant is for you. Personally I wear the SKX007K more than the "J" as I like the cleaner look better. This is purely a subjective thing and as they say: "your milleage may vary".

I hope that this helps...

Til info hadde jeg en japansk lagd seiko monster "Dracula" som tok kvelden. Min "ikke-japanske" seiko stargate fungerer som bare fasan!

Det er som flere sier. Det er ingen kvalitetsmessig forskjell. Som jeg har erfart kan det bikke begge veier:)