1. Jeg har en seiko 5 snzf17k1. Dette er en seiko 5 dykker. Det står den er vanntett til 100 meter men vil dette gå ettersom det ikke er screwed in crown. Nå har jeg ikke tenkt meg ned på 100 m dyp men vil den rett og slett tåle bading?
2. Har man en dyrere mekanisk klokke sendes denne på service feks hvert fjerde år, men hva gjør dere andre med seikoene deres? Seiko er jo et forholdsvis rimelig merke så spm er om dette er bruk og kast eller er det noen som tar service på seiko i norge?
1: bading skal ikke være noe problem, en klokke rated til 100 meter / 10 atm skal tåle svømming og overflatesnorkling.
I mine yngre år brukte jeg en 50 meter klokke i mange år. Den har vært med på bading i ferskvann, i basseng og snorkling i saltvann. Ingen problemer med den klokken den dag i dag
2: Jeg ville bare brukt Seikoen uten å ta service på den. Rimelige Seiko er bygget for å vare i gjerne 20 år uten å trenge service. Dessuten koster et helt nytt urverk bare 2-300 kroner. Ikke noe poeng å ta service når man heller kan skifte ut hele urverket til en mye lavere total kostnad.
Sitat fra forums.watchuseek.com:
The Seiko will be more shock resistant and have a longer service interval. I read an article by a guy who worked on watches that said the Seiko 7s26 had deeper oil sinks and more bearing surface on parts that touched than the ETA 2824. Seiko also uses a graphite based lube so that even when it dries out your watch is still being lubricated. A Seiko is a 20-30 year watch. I have a 6309 diver from the late 70's that has never been serviced. I finally had to regulate it this year when it was loosing a little over a minute a day. If you leave the 7s26 and the ETA 2824 in the same position all day the ETA will probably keep better time. The Seiko's speed up and slow down according to position. Usually they are a little slow on the wrist and a little fast on their back. I always put mine on it's back when I'm not wearing it and I'm within a minute of where I was on Christmas day.