Seiko som stopper

Medlem
30. sep. 2008
Innlegg
75
Hei!

Mottok netoop en "restaurert" seiko 6309 kjøpt på E-bay. Estetisk så ser klokken bra ut tatt alderen i betraktning (26 år). Men det har seg slik at klokken stopper i tide og utide... jeg har funnet ut at da er det bare å gi den et "kakk" så starter den igjen, noen som har en formening om hva dette kan være?
 
Umiddelbart, så lyder det til, at den automatiske optræksfunktion ikke fungerer så godt. Det kan der være flere årsager til.

På ebay kan man finde et hav af sminkede Seiko divere. Særligt de efterspurgte 6309´ere er populære sminke ofre, men mange andre vintage Seiko divere er også i farezonen. Der er fremstillet en masse aftermarket dele (læs:uoriginale) til urene, bl.a. skiver, visere, lynetter, indlæg osv. Disse puttes så i urene, så de fremstår pæne. Værkerne kan være i en forfærdelig forfatning, og det er nogle gange almindelige gadehandlere, som har tusket sig frem til diverse Seiko dele, som har sat tingene sammen. Det kræver ikke den store fantasi at regne ud, at det er rent held, såfremt et ur fra sådan en forhandler kan gå.

Nu ved jeg jo ikke, om det er sådan et ur du har fået fat i. Billeder af uret ville hjælpe. Du kunne også gå ned til din lokale urmager, og få ham til at åbne klokken, for at få en vurdering. Det kan jo være, at du har fået fat i en 6309, som trænger til lidt service - og det er jo okay, når nu uret har mere end 20 år på bagen ;)

Der er lavet nogle gode "how to buy" guides. Her er et link til en omkring 6309:

http://www.thewatchsite.com/index.php?topic=234.0

Og så kan du få et billede af en NOS 6309-7049, som jeg engang havde :cool:

800x6309front.jpg
 
kan være at viserene tar borti hverandre og stopper, dette er noe jeg har opplevd selv med Seiko.