Jon Henrik
Grunnlegger
Det jeg sa @Jon Henrik er at KIF kom med Trior lenge siden (40 tallene?) og sin design er fri for alle som vil bruke den.
Ja, det er Seiko sin "egen" men det er ikke noe nytt Seiko kom med.
Incabloc kalte også den for Novodiac og det var lenge siden.
Vis vedlegg 351773
Novodiac (Anti-Shock) Watch Movement
Novodiac is a shock absorber made by Incabloc. It is a Swiss made, removable anti-shock system found in a wide range of watches. Incabloc currently dedicates most of their site to their lyre-spring style shock absorber, with almost no information about the Novodiac style. In Incabloc's own...calibercorner.com
Selvfølgelig Soprod sitt urverk brukes i dyre klokker. Som IWC brukte den 2892-2 som base etc...
Perrelet kalte den 100% In-House (Perrelet er i Festina gruppen og Festina eier Soprod...In-House...Magic!) og prisene var vel over 4000$.
Seiko bruker samme base og kaller det også In-House...
"Speaking of which, like we mentioned above, the new A10 caliber is a completely in-house manufacture-made movement. Perrelet works with other Festina Group brands to produce the movements at the Soprod facility, but it has been designed by them, for them, from the ground up. It's obviously a big step for the brand, evidence of Perrelet's continued growth in the right direction."
Introducing The Perrelet Peripheral Double Rotor, Complete With A New In-House Movement (Live Pics, Specs, Pricing)
Perrelet has put a new spin on their signature turbine with the Peripheral Double Rotor - and this one is all in-house. The Peripheral Double Rotor is the first collection featuring the new Alternance 10 (A10) caliber, and here is a closer look at what this means in both the short and long term...www.hodinkee.com
Det jeg mener er at Marinemaster burde ha fortsatt 8L urverket, eller bedre.
Ikke noe under(som du sier) og fortsatt i samme prisklassen.
Vis vedlegg 351776
Vis vedlegg 351774
Diashock ble visst introdusert i 1958. Om det kan kalles en "kopi" eller ikke skal jeg ikke uttale meg noe om, men jeg syns det er vesentlig at Seiko produserer dette selv, og ikke kjøper det inn fra Sveits.
Vedr. Perrelet så er jo mange gråsoner og ulik praksis ift. merkelappen "in-house". Perrelet er definitivt ikke alene om å kalle det "in-house" når de refererer til en urverkprodusent tilhørende samme gruppe. Men den beskrivelsen fra Hodinkee er jo rett og slett feil. For meg er det viktigste at forbrukeren skjønner hva det er han/hun kjøper, og hvordan begrepene brukes i en gitte sammenhengen.
Ikke misforstå – jeg har full forståelse for følelsene dine rundt at "Marinemaster" blir vannet ut, og at prisene oppleves høye.
Jeg er bare ikke med på at det er noen sjokkerende skandale. Vi må tross alt se litt på hva "pakken" er (uavhengig hva den kunne vært), og også se på det øvrige markedet slik det er i dag, og de alternativene som finnes