Selge SUB på Qxl - er det lurt?

Jurist Hopalong?

Regelen ser jo rimelig klar ut.. det spørs bare hvordan den håndheves og om det er noen andre unntak for personlige eiendeler? Håper ikke dette innebærer at jeg må pakke kun én Levi's-bukse, én Champion-boxer osv. til neste USA-tur 8)

Jeg har selv opplevd å havne på et svett lite venterom sammen med en gjeng meksikanere ved innreise til USA (riktignok i passkontrollen) fordi jeg hadde kun et referansenummer til returbilletten, og ikke full utskrift av billett og reiserute... Amerikanere er glad i firkantet utøvelse av diverse regler for grensepassering.

DJM skrev:
Jurist Hopalong?

Ja, men jeg kan knapt mer immaterialrett enn det jeg leste i Knoph i forrige årtusen.

Jeg søkte litt om Lanham act, og lurer på om det jeg skrev overfor i beste fall var upresist. Interesserte kan lese litt her, og være takknemlige for at vi ikke tilhører den ordrike anglo-amerikanske rettstradisjon. Jeg får lete litt til.

Det som er en bieffekt av hele tingen er også man ikke kan "bytte inn" klokker i USA, fikk bra tilbud om å bytte inn 2 rlx mot en ny DSSD. Selgeren sa att det ikke var noen risiko og att man bare sendte pakken merket med "swiss watches return to owner" men tørte ikke ta risikoen =(

Ellers for dem som kjøper på nett "grey market" i USA er det litt kjipt da de fjerner garantikortet men gir en 1-3 års garanti på nettbutikken så man kan sende klokken tilbake om den slutter virke. Men da risikerer man den blir tatt i tollen også. Aldrig vågat kjøpe ny klokke på den måten.