Selge ur utenlands - erfaringer?

Medlem
3. aug. 2009
Sted
Planet Earth
Heisann!

Deler av den harde kjerne horologister har sikkert erfaringer med dette.
Noen som har solgt ur utenlands før - eventuelle tips/erfaringer å dele i så måte?
(Betalingsform, forsendelse, forsikring etc.)

;)

Skal du selge et rimeligere ur (mindre enn 5000,-) med forsikring så er det svært få reelle alternativer. Posten sender som kjent utenlands, men fullstendig uten mulighet for forsikring. Andre profesjonelle aktører vil ta 1000,- og oppover, noe som vil være vanskelig for kjøper å svelge.
En mulighet kan kanskje være å sende rekommandert uten forsikring, men jeg usikker på hvordan slikt fungerer på tvers av landegrenser.

Skal man derimot selge et dyrere ur så kan man koste på seg Fedex/DHL etc. for 1-2k Disse har heller ikke fullverdiforsikring, men dette kan ordnes via tredjepart. Parcelpro er vel den mest kjente og er faktisk veldig billig.

Det er vel en slags forsikring på rekommandert, jeg fikk ihvertfall opplyst dette da jeg sendte klokke til service. Hvor stor verdi denne forsikrer er jeg ikke sikker på, men antar at det ligger godt under de fleste klokkers reelle verdi.

Det er vel en slags forsikring på rekommandert, jeg fikk ihvertfall opplyst dette da jeg sendte klokke til service. Hvor stor verdi denne forsikrer er jeg ikke sikker på, men antar at det ligger godt under de fleste klokkers reelle verdi.

Ja, man kan få erstatning fra Posten på inntil 1000 kroner for rekommandert sending til utlandet hvis den skulle bli borte. Ikke store erstatningen altså :(