Ser vi en vekst i prisene på enkelte modeler?

Sebjen

UTESTENGT
Medlem
2. jan. 2012
Hei,

Surfet litt rundt etter klokker i dag tidelig, enklere sagt surfet rundt etter en omega eb.

Det virker som om denne modellen har steget noe i pris siden før jul. Er dette en trend som vi vil kunne se hos andre

modeller også, og hva er det som fører til at noen modeller stiger i pris?

Fekk nett forklart av ein AD at prisane somoftast vert justert 1 gong i året frå produsent.
Denne justeringa kjem ofte tidlig i året.
I fjor hadde ein del sveitiske produsentar justert prisen 2 gongar pga uro i pengemarkedet/svak Euro etc.
AD sa og at dersom eg var smart så handla eg så snart som mogleg, ettersom dei aldri fekk forvarsel om når prisane skulle opp..

Om det er hold i dette veit eg ikkje - godt mogleg han berre ville ha meg til å kjøpe med ein gong...

Er nok riktig at det ofte er en prisøkning fra leverandørene ca en gang i året! Dette er som oftest på grunnlag av feks økning i pris på råvarer og/eller produksjonskostnader. Og det er riktig at en del merker i år hadde en prisøkning to gangene pga en stor økning i verdien på sveiser franc, som igjen skjedde på grunn av den økonomiske situasjonen i store deler av verden! Kan også legge til at det for mange merker ikke nødvendigvis kommer noen økning hvert år, men når det "trengs". Når det gjelder en prisøkning vil AD få beskjed om dette før det skjer! Hvor lang tid i forveien kan nok variere, men det er stort sett ikke slik at nye klokker bare kommer inn butikken med ny pris, uten at AD viste noen ting før de så på prislappen;) Feks går ikke Omegaen man har sett på opp 5% i pris uten at lokal AD vet det! (dette gjelder i alle fall for de fleste "skikkelige" merker, mulig Armani og Guess går opp 100kr uten at det kommer en lang Mail om det først ;)).

Mulig det er jeg som misforstår her, men jeg oppfatter at det spørres om en mulig prisstigning på brukte klokker. Det ville ellers være et litt merkelig spørsmål - no offense til trådstarter - da prisutviklingen på nye produkter stort sett går en vei, oppover.

Og om jeg nå har forstått dette rett, så må jeg si at jeg mener å lagt merke til det samme selv. Bruktprisene stiger på enkelte modeller. Blant annet EB, som du nevner. Jeg har fulgt rimelig godt med på Seamasterprisene det siste halvåret og alt tyder på at prisene stiger. Prisene i utlandet har økt mer enn her hjemme, men de øker også her.

Årsaken er så enkel som tilbud vs etterspørsel.
Om mange ønsker å kjøpe seg EB, sikkert med sverdvisere :D, og det ikke er mange av disse ute for salg - ja, da stiger prisene.

Beklager hvis jeg har misforstått spørsmålet.

Mulig det er jeg som misforstår her, men jeg oppfatter at det spørres om en mulig prisstigning på brukte klokker. Det ville ellers være et litt merkelig spørsmål - no offense til trådstarter - da prisutviklingen på nye produkter stort sett går en vei, oppover.

Og om jeg nå har forstått dette rett, så må jeg si at jeg mener å lagt merke til det samme selv. Bruktprisene stiger på enkelte modeller. Blant annet EB, som du nevner. Jeg har fulgt rimelig godt med på Seamasterprisene det siste halvåret og alt tyder på at prisene stiger. Prisene i utlandet har økt mer enn her hjemme, men de øker også her.

Årsaken er så enkel som tilbud vs etterspørsel.
Om mange ønsker å kjøpe seg EB, sikkert med sverdvisere :D, og det ikke er mange av disse ute for salg - ja, da stiger prisene.

Beklager hvis jeg har misforstått spørsmålet.

+1

Nå snakker jo OP om Omega EB, og dette er en utgått modell (Omega SMP "Electric Blue", 2255.80). Med mindre EB har en alternativ betydning som jeg ikke har fått med meg :)

Så da blir vel spørsmålet hva som gjør at enkelte modeller blir "klassikere" og stiger i pris? Akkurat når det gjelder denne modellen og søsteren 2254.50 er det mange som foretrekker disse foran dagens/"gårsdagens" Seamaster-design (pga layout på skive, visere, lenke, til dels urverk). Da er det jo naturlig at pene eksemplarer blir ettertraktet etter hvert som tiden går siden modellen var å finne i butikk.

Men til syvende og sist handler det nok like mye om "hype", vi ser jo stadig vekk hvor opinionsdannende TS og tilsvarende utenlandske forum kan være :) Det har vært en god del EB-eksponering på sonen i det siste, jeg vet ikke om det samme har vært tilfelle på WUS etc. Men 2254.50 har i hvert fall lenge vært en slager på Omega-forum rundt omkring.

Og der fikk jeg demonstrert hvorfor man ikke begynner på et innlegg, lager en kopp kaffe, skriver ferdig og så trykker "Legg til svar" :p

Ser nå at det hovedsak er bruktptiser som trådstarter spør etter;) Jeg leste kunn innlegget til "Jørn" og svarte på det:) Leser på iPhone/iPad, via tapatalk, og går kunn rett inn på siste uleste post;) Men da fikk dere jo svar på litt prisøkning på butikkvarer også:D

Angående brukt priser på en del modeller går jo disse opp pga, det som alt er nevnt, med tilbud og etterspørsel! På bla Omega EB er jo dette tilfellet om dagen! Denne modellen var vel ikke kjempe populær i dens produksjonstid, men i ettertid har den blitt meget populær og etterspurt i klokkemiljøer. Og tilgangen på disse er nå forholdsvis begrenset og dermed går prisen opp! Dessverre for de som vil kjøpe i disse dager..