Når det kommer til Rolex /service så er det viktig å forstå at urverket til Rolex langt i fra er et "high end urverk" i den forstand. Rolex urverk er kanskje noe av det mer simple man finner på markedet, da mener jeg i sammenligning med klokkene i samme prisklasse. Å sammenligne med en Seiko er ikke fair. Men uansett, jeg har samlet på vintage modeller i mange år, å jeg har enkelte ganger kommet over klokker som rett og slett har stoppet helt pga manglende vedlikehold. For å gi et eksempel, jeg kjøpte en 5513 fra 1965 for ca 3 år siden. Den klokken hadde eieren brukt mer eller mindre hver dag fra 65 frem til 1983, det er 18 år! Når klokken stoppet ble den lagt bort i en skuff frem til den ble solgt til meg. Når jeg leverte den inn på service for 3 år siden(dette var første gang klokken ble åpnet siden den forlot fabrikken i 65), ble den renset, INGEN deler i urkverket var i nærheten av å være slitt! Eneste som ble gjort med urverket var en standard service, then good to go! Jeg har selv snakket med med flere autoriserte rolex urmakere, å de er mer eller mindre samstemte når det gjelder service, et mekanisk urverk vil si i fra når det er på tide å få det servet, enten begynner det å sakke, eller gå for fort, det er det sikreste tegnet på at klokken må på service. Går klokken som den skal, så skal man ikke henge seg oppi hvor lenge siden den var servet. Uansett, dere bestemmer jo selv, men jeg tror det er mange som har et inntrykk av at et mekanisk urverk er "rocket science" et mekanisk urverk er i utgangspunktet utrolig enkelt. Jeg hadde ikke kastet bort penger på unødvendige servicer. Tror det er mange som leverer inn klokkene på service for sin egen del, ikke fordi klokken trenger service.
Just my thought..
Her er et bilde av klokken etter service.