Service, er 5 år et must?

Du er nok nødt til å ta klokken helt fra hverandre viss du skal bytte olje, den blir demontert og alle delene blir renset før den får ny olje. Oljen som blir brukt nå er syntetisk og stivner ikke, den bare fordamper etter hvert. 5- 7 år er vel det som er anbefalt, utenom omega's coaxialverk som er 8.

Ok. Ja det er jo logisk at de ikke kommer til når en tenker seg om.. Når begynte de med syntetisk olje i urene?

Hvorfor sende klokken rett på service om noe ikke er galt?

Service er et begrep som relaterer seg til vedlikehold mer enn reparasjon. Ur som det er noe galt med trenger ofte reparasjon.

Vedlikehold og service utføres etter leverandørens instruks og prosedyre og inkluderer kontroll, diagnosering og bytte av kritiske komponenter. Dette gjøres som et forebyggende tiltak mot at det skal bli noe galt med klokken.
Denne er ofte pålitelighetsbasert der empiri og statisk gir leverandøren kjennskap til "systemtes" svakheter.

Diametralt er en annen vedlikeholdsfilosofi som vi kan kalle "kjør-til-svikt" eller på nynorsk: Run to failure maintenance. Da er vi litt mer inne på det mathfjeld snakker om at han heller vil bruke klokken til feil oppstår.

Det er fritt fram for enhver å velge hvilken filosofi man følger. Urmakers anbefaling bør man uansett forholde seg til. Slitasje og service er ofte og i hovedsak, men ikke begrensent av urets bruk, det kan forklare at en urmaker sier at du ikke "trenger" service selv om du er innen foreskrevet serviceintervall.. Det man alltid er redd for er følgefeil som ofte er små feil som spiser på seg ved stadig bruk av uret. La oss si at en typisk metallspon fra mellomhjulet setter seg i et tannhjul og videre avvirker store mengder med metallspon. Dette sponet pakker seg videre i alle tannhjul og uret stopper plutselig opp, men det har ikke du fått med deg for du er litt stressa der du sitter ombord i Apollo 13 hvor reserveoksygentanken nettopp er sprengt. Eksplosjonen førte videre til at alle tidsstyreenheter har kollpaset, og akkurat da i dette sekund skulle du egentlig sittet med din nyservete speedmaster klar til å ta tiden for den kritiske oppstartssekvensen for rakettfyring, men det gjorde du ikke....

atomic-explosion-4.jpg

Jeg forbeholder meg retten til å ta litt av på en fredagskveld.

I og for seg riktig det, men det går ann å olje opp noen av delene/komponentene i urverket uten å gjøre hele prosessen med rens etc også:D

En rens krever at du peller verket helt fra hverandre, renser delene, sjekker for slitasje etc, smører med korrekt type oljer og setter sammen. Like viktig er bytte av pakninger i baklokk, krone og evt. andre trykknapper. Viktig å ta med kostnaden ved kjøp av brukt klokke.

En rens krever at du peller verket helt fra hverandre, renser delene, sjekker for slitasje etc, smører med korrekt type oljer og setter sammen. Like viktig er bytte av pakninger i baklokk, krone og evt. andre trykknapper. Viktig å ta med kostnaden ved kjøp av brukt klokke.

Klar over dette:) Ikke minst er det viktig med riktig mengde olje på de ulike stedene:) Full overhaling er jo det du beskriver her, og det er selvfølgelig viktig å ta når det er på tide/trengs, dette styres jo litt etter hvordan eier av uret eller urmakeren ser på eller vurderer tilstanden. Men som jeg nevner, kan det være mulig å legge til olje på noen deler/komponenter i verket, vis det skulle trenges, uten å ta en full overhaling/rens!

I min verden er dette sammenlignbart med våpenvedlikehold. Noen har en filosofi om at det ikke er så nøye med puss- og vedlikehold og venter med dette til alt stopper. Unnskyldningen er at man ikke må "pusse ihjel" våpenet. Personlig har jeg sansen for å pusse etter bruk - og vite at det funker hver gang. Tror nok at hvis det ikke står på penger så bør man overholde serviceintervaller hvis man skal ha uret som en keeper over lang tid.
Tom

Du er nok nødt til å ta klokken helt fra hverandre viss du skal bytte olje, den blir demontert og alle delene blir renset før den får ny olje. .

Dette varierer vel. I tidligere tider hvor flertallet ur var mekaniske, er det et faktum at etter at (ultrasoniske) rensemaskiner kom, brukte de aller feste urmakere metoden med å rense urverket helt (man fjernet enkelte elementer f.eks fjærhuset). Smøring kunne også utføres med et "alt i ett middel" eller man oljet smørepunktene. For et et relativt enkelt billig urverk vil dette være en god nok, og økonomisk levedyktig metode å utføre nødvendig rens på.

Jeg er ikke i tvil om dette utføres fortsatt. De som ikke gjør det er gjerne på passelige påpeke at en komplett demontering og rens av enkeltdeler utgjør en stor del av totalprisen. Så får vi bare håpe at alle har yrkesstolthet og ikke "taler med to tunger".

Når det kommer til Rolex /service så er det viktig å forstå at urverket til Rolex langt i fra er et "high end urverk" i den forstand. Rolex urverk er kanskje noe av det mer simple man finner på markedet, da mener jeg i sammenligning med klokkene i samme prisklasse. Å sammenligne med en Seiko er ikke fair. Men uansett, jeg har samlet på vintage modeller i mange år, å jeg har enkelte ganger kommet over klokker som rett og slett har stoppet helt pga manglende vedlikehold. For å gi et eksempel, jeg kjøpte en 5513 fra 1965 for ca 3 år siden. Den klokken hadde eieren brukt mer eller mindre hver dag fra 65 frem til 1983, det er 18 år! Når klokken stoppet ble den lagt bort i en skuff frem til den ble solgt til meg. Når jeg leverte den inn på service for 3 år siden(dette var første gang klokken ble åpnet siden den forlot fabrikken i 65), ble den renset, INGEN deler i urkverket var i nærheten av å være slitt! Eneste som ble gjort med urverket var en standard service, then good to go! Jeg har selv snakket med med flere autoriserte rolex urmakere, å de er mer eller mindre samstemte når det gjelder service, et mekanisk urverk vil si i fra når det er på tide å få det servet, enten begynner det å sakke, eller gå for fort, det er det sikreste tegnet på at klokken må på service. Går klokken som den skal, så skal man ikke henge seg oppi hvor lenge siden den var servet. Uansett, dere bestemmer jo selv, men jeg tror det er mange som har et inntrykk av at et mekanisk urverk er "rocket science" et mekanisk urverk er i utgangspunktet utrolig enkelt. Jeg hadde ikke kastet bort penger på unødvendige servicer. Tror det er mange som leverer inn klokkene på service for sin egen del, ikke fordi klokken trenger service.
Just my thought..
Her er et bilde av klokken etter service.
DSC_0107-1-1.jpg

Slike unntak finnes alltid, men en del kjente urmakere sier blant annet:

Please note that this shouldn’t be a problem for those who take care of their watches and have them serviced at regular intervals – every four to five years as recommended by most factories today. I am 100% in agreement with this recommended service interval.

Denne interessante artikkelen kan forøvrig leses her:
http://www.chronometrie.com/rolex3135/rolex3135.html

http://people.timezone.com/mdisher/andrewb/3135/3135_1.htm
Slitasje etter 7år uten service

Når det kommer til Rolex /service så er det viktig å forstå at urverket til Rolex langt i fra er et "high end urverk" i den forstand. Rolex urverk er kanskje noe av det mer simple man finner på markedet, da mener jeg i sammenligning med klokkene i samme prisklasse. Å sammenligne med en Seiko er ikke fair. Men uansett, jeg har samlet på vintage modeller i mange år, å jeg har enkelte ganger kommet over klokker som rett og slett har stoppet helt pga manglende vedlikehold. For å gi et eksempel, jeg kjøpte en 5513 fra 1965 for ca 3 år siden. Den klokken hadde eieren brukt mer eller mindre hver dag fra 65 frem til 1983, det er 18 år! Når klokken stoppet ble den lagt bort i en skuff frem til den ble solgt til meg. Når jeg leverte den inn på service for 3 år siden(dette var første gang klokken ble åpnet siden den forlot fabrikken i 65), ble den renset, INGEN deler i urkverket var i nærheten av å være slitt! Eneste som ble gjort med urverket var en standard service, then good to go! Jeg har selv snakket med med flere autoriserte rolex urmakere, å de er mer eller mindre samstemte når det gjelder service, et mekanisk urverk vil si i fra når det er på tide å få det servet, enten begynner det å sakke, eller gå for fort, det er det sikreste tegnet på at klokken må på service. Går klokken som den skal, så skal man ikke henge seg oppi hvor lenge siden den var servet. Uansett, dere bestemmer jo selv, men jeg tror det er mange som har et inntrykk av at et mekanisk urverk er "rocket science" et mekanisk urverk er i utgangspunktet utrolig enkelt. Jeg hadde ikke kastet bort penger på unødvendige servicer. Tror det er mange som leverer inn klokkene på service for sin egen del, ikke fordi klokken trenger service.
Just my thought..
Her er et bilde av klokken etter service.
DSC_0107-1-1.jpg

+1 Jeg sender ingen rolex ur til service før det er nødvendig. Dvs. hvert 10-15 år !!

Har en Daytona fra 2005 som har ligget i bankboks i seks år. Har ingen planer om å sende denne på service de neste 2-3 årene så lenge urverket går ihht spec.

Rolex sine urverk er noen skikkelige arbeidshester, men jeg forstår fullt ut de som leverer klokkene inn til service etter fem år. Det er jo en sikkerhet.

"This watch has been well worn for about 7 years without any service. When I checked it, I noticed a strange noise inside the watch. The winding weight (rotor) touched bridges and the case back while rotating" ref: http://people.timezone.com/mdisher/andrewb/3135/3135_1.htm

Som nevnt tidligere: slitasje har ofte en direkte sammenheng med bruk så her må folk til syvende og sist bruke skjønn. Det er ingen regel uten unntak, men anbefalingene gjelder fortsatt, uansett hvor mye folk +'er her og der :)

Nå er det jo ikke så mange her inne som uansett klarer å sitte på en Rolex i mer enn 5 år, eller? :)

Skal ikke holde noe skremmepropaganda, men fant noen eksempel på nett uten at jeg ikke kan gå god for kilden..

GMT 10 år uten service, rotoraksel løsnet (Har selv opplevd dette på Rolex som hadde service for fem år siden)
axledamage.jpg

Tørre pakninger og bading:
5513watermvmnt.jpg

Dropper dere service på bilen også så lenge det ikke er noe som feiler den!?