Service på 1665

Medlem
12. okt. 2011
Sted
Vinterbro
Hei,

Jeg har en SD 1665 som jeg mistenker at trenger litt TLC. Jeg leser imidlertid en del steder at man kan risikere at f. eks skive og visere blir byttet hvis urmakeren finner det for godt. Jeg vil selvfølgelig at uret i størst mulig grad skal være originalt. Det virker for meg merkelig at urmaker "tar seg til rette", men jeg har ikke hatt eldre ur på service tidligere og spør for å være på sikre siden. Eksempelvis ville jeg blitt ganske skuffet om urskiven med den for lengst døde tritiumen byttes til noe mer "moderne".

Innspill og synspunkter settes pris på.

Uansett hva du gjør, IKKE gå til Bjerke. Ta den med til f.eks Alf Lie og forklar at du kun vil ha service på verket. De har kjærlighet nok til faget for å forstå betydningen av orginale deler og stand.

Om du absolutt må ha en autorisert Rolex forhandler til å ta servicen skal vist Lervik også kunne ta service på kun verket.

For meg spiller det ingen stor rolle om det er en AD som gjør jobben, klokken er jo noen uker utenfor garanti tross alt :)

Har Alf Lie god kompetanse på Rolex? Jeg har gode erfaringer med de på andre merker så det kan nok helt klart være et alternativ.

For meg spiller det ingen stor rolle om det er en AD som gjør jobben, klokken er jo noen uker utenfor garanti tross alt :)

Har Alf Lie god kompetanse på Rolex? Jeg har gode erfaringer med de på andre merker så det kan nok helt klart være et alternativ.

Jeg har hørt at de skal ha det ja. Uten at jeg har lyst til å ta det noe videre. Personen det gjelder skjønner det nok når han ser denne tråden og svarer deretter.

Eventuelt har du jo den uavhengige urmakeren i Enebakk (nevnt her inne tidligere).
Han jobbet på Bjerke og har så vidt meg bekjent god peiling på alle merkene Bjerke fører.
Onkelen hans er også urmaker av den gamle skolen, og er tilfeldigvis min lokale urmaker.

det du må vite er at 30 år gammel tritium er veldig skjør og viserne kan miste lumen når de demonteres/ monteres, det er en risiko du må ta når du ønsker å beholde dem ( selvfølgelig ønsker du å beholde dem)

Mathfjeld, hvorfor skal man ikke gå til Bjerke? Min erfaring er at Bjerke gjør en utmerket jobb på Rolex-service. Jeg leverte inn en 5513 fra 1960-tallet til service i Prinsesns gate hos Bjerke for en tid tilbake. Fikk tak i en velbrukt en som trengte polering, rens, bytting av glass og ny bezel. Det var helt utrolig hvor fin den ble. Poleringen ble perfekt utført, det gamle glasset og den gamle bezelen kom tilbake i en egen lynlåspose. Tallskiven var også fortsatt helt perfekt slik den opprinnelig var. All honnør til bjerke for den jobben de gjorde på denne klokken. (men dersom klokken ikke skal poleres bør dette nevnes på forhånd, og da gjerne gjøres skriftelig).

Jeg har hørt litt forskjellig, bla at Bjerke ikke vil ta service på klokken hvis de ikke får ta service på hele klokken. Dvs. Polering, bytting av plexi, trykktesting osv. At du har en annen opplevelse er jo kjempefint :) Skulle bare mangle at man selv får bestemme hva som skal gjørers når man betaler såpass mye.