Service quarts ur

Medlem
12. nov. 2011
Hvor ofte skal quarts ur på service? Hvor ofte bør det gjøres for å sikre maksimal levetid for et quarts ur?

I dette tilfelle er min klokke en Certina DS First.

Tipper et batteriskift som regel gjør nytten, men du kan jo evt forhøre deg med din batteribytter/urmaker om en form for service er påkrevd? Men fo et kvartsur som holder tiden er det vel gjerne ikke påkrevd? tror ikke jeg hadde brydd meg om den ikke hade betydelig avvik.

Jeg har en tag heuer formula 1 quartz klokke som jeg hadde inne på service rett før sommeren.. Den er 5-6 år gammel og hadde ikke hatt den inne på service, men så leverte jeg den inn for batteriskift og da hadde det såklart skjedd noe med batteriet. Det hadde lekket noe batterisyre så de måtte fikse dette og kunne ikke garantere at det ikke hadde gått inn i selve "urverket", men dette ville jeg merke hvis den stoppet å gå.... Han rådet meg ihvertfall til å levere inn klokken hvert 3 år uansett om ikke batteriet hadde gått..

Jeg har en tag heuer formula 1 quartz klokke som jeg hadde inne på service rett før sommeren.. Den er 5-6 år gammel og hadde ikke hatt den inne på service, men så leverte jeg den inn for batteriskift og da hadde det såklart skjedd noe med batteriet. Det hadde lekket noe batterisyre så de måtte fikse dette og kunne ikke garantere at det ikke hadde gått inn i selve "urverket", men dette ville jeg merke hvis den stoppet å gå.... Han rådet meg ihvertfall til å levere inn klokken hvert 3 år uansett om ikke batteriet hadde gått..

Vil tro at dette skjedde pga. at uret ikke var ordentlig vanntett? Husk at pakninger bør skiftes hvert andre år. Utenom det vil jeg tro et kvartsur kan tåle å gå fra batteriskifte til batteriskifte.

Trodde de fleste quartz-verk var av bruk&kast typen? Kan vel uansett ikke være den store utgiften hvis det må skiftes

skulle trodd at det var pga den ikke var helt vanntett, men han sa at den hadde gått igjennom trykktest og alle mulige tester og at det var ikke det.. Han trodde det var pga jeg hadde ventet for lenge med å bytte batteri/service.. Rart siden jeg leverte den bare en uke etter den stoppet.. Men ikke vet jeg, aldri quartz klokke igjen ihvertfall! :p

Trodde de fleste quartz-verk var av bruk&kast typen? Kan vel uansett ikke være den store utgiften hvis det må skiftes

+1

På slike quartsverk trengs ingen omfattende service. De byttes heller da dette er billigere. Når det gjelder andre high-end verk som breitling sitt super quarts, vil det kansje være rom for service. Batteri skifte og bytting av pakninger er vel det som gjøres på vanlige standard verk :)

det er sant.. Jeg måtte jo gjøre litt når de måtte rense vekk syre og alt drit og bytte batteri men allikevel kom det vel bare på en 1100 kroner.. Kan ikke akkurat sammenlignes med andre servicer... gleder meg til å bytte ut klokka mi til noe mye bedre :)

allikevel kom det vel bare på en 1100 kroner.. Kan ikke akkurat sammenlignes med andre servicer... gleder meg til å bytte ut klokka mi til noe mye bedre :)

:eek::eek::eek:

Tror nok heller jeg hadde kassert Certianen og kjøpt noe noe nytt straight away framfor å spandere 1100 spenn på en beater med quartz-verk

:eek::eek::eek:

Tror nok heller jeg hadde kassert Certianen og kjøpt noe noe nytt straight away framfor å spandere 1100 spenn på en beater med quartz-verk

ikke jeg som har certina.. Har en Tag heuer formula.. Liker klokka og vil jo ha noe før jeg kjøper ny skikkelig klokke :)

Konas Seamaster måtte inn etter 3 batteribytter på 2 år. Ifølge urmaker var dette et tegn på at det måtte tas en service.
Fikk beskjed om at urverket måtte byttes, og med en polering og noen nye visere og vips så hadde jeg betalt like mye som jeg ga for den i sin tid.... Vet ikke helt alderen på denne, men kan tippe 10 år.

Konas Seamaster måtte inn etter 3 batteribytter på 2 år. Ifølge urmaker var dette et tegn på at det måtte tas en service.
Fikk beskjed om at urverket måtte byttes, og med en polering og noen nye visere og vips så hadde jeg betalt like mye som jeg ga for den i sin tid.... Vet ikke helt alderen på denne, men kan tippe 10 år.

Det skjønner jeg er skikkelig irriterende, men det er allikevel vanskelig å bare la klokka ligge uten å fikse den.. Uansett om i lengden så er det like greit å bare legge den i skuffa og satse på en ny klokke :p For min del så fikk jeg denne av foreldrene mine når jeg ble 20 så det er jo litt hyggelig at den fungerer..