Nei, skulle du ha sett...
Kjell Jørgensen på tidssonen! Det var på tide. Og for en grinebiter-intro!
Det som eventuelt mangles ift nett-etikette, tas igjen på kunnskapsfronten. Jeg vil spesielt få trekke frem "Klokka og tiden" den første klokkeboka jeg leste etter å ha fått den av Jon Lindstrøm. Han var forøvrig den første urmakeren jeg stolte på etter at en kar med svennebrev hos Alf Lie hadde brukt Tippex og tannbørste til å re-luminere en av mine første vintage-prosjekter.
"Klokka og tiden" er en beskjeden liten sak, men tar så til de grader igjen på innholdet. Man får en innføring i (det bærbare) urets historie helt tilbake til John Harrison, som forøvrig var snekker, via Breguet og helt frem til en av de største i mine øyne, George Daniels. Kapittelet om den koaksiale gangen og Omega er en inner-tier for en Omega-fan som meg. Videre skriver han veldig bra om Valjoux. Det er forøvrig Jørgensen sin feil at jeg har dette opphenget i Valjoux, og da spesielt Valjoux 72.
Det jeg liker spesielt godt med boka er hvordan de tekniske beskrivelsene av urverkene settes i en historisk kontekst. Det betyr at for en heller teknisk ukyndig person som meg er det fortsatt interessant å lese, og jeg liker spesielt historiene som viser hvor lite det sveitsiske ur-miljøet egentlig var på 50- og 60-tallet, med eksempelvis brødrene Schild som etablerte de største ebauche-selskapene på den tiden, hhv. ETA og AS.
Selv om han skriver om Rolex, er det også andre merker som får bra og fortjent oppmerksomhet. Her kan bl.a. Vulcain, Minerva og Girard-Perregaux nevnes. Her burde en del Rolex-fundamentalister på sonen kjenne sin besøkelsestid.
Portrettet av Paul Gerber er også veldig bra, og er vel det kapittelet som står stødigst sånn fra et journalistisk ståsted.
Avslutningen som er en meningsytring står fjellstøtt, og konkluderer med at "alt var bedre før" (selvsagt). Stikkordet er stålkvalitet, ny-klokkefolk.
Etter å ha lest dette kapittelet er det bare å bla tilbake til kapitlet om George Daniels og den ko-aksiale gangen.
Skuffelser? Tja. Kapittelet om Constellation er ikke all verdens. Men nå er jeg rimelig inhabil og ikke minst kravstor når det kommer til Omega.
Alt i alt en fantastisk bok som jeg har lest ganske mange ganger nå. Velkommen
@Kjell_J!