Serviceerfaringer, Grand Seiko?

Medlem
8. mars 2018
Sted
Hareid
Hei,

Jeg har i et par år gått og kjent på Grand Seiko-kløen, og omsider er morokontoen velfylt nok til at jeg nærmer meg å kunne gjøre alvor av drømmen; juryen er fortsatt ute med hensyn til om det blir en Hi-Beat eller en SpringDrive (Selv om ingeniøren i meg nok er ekstra fascinert av en hybrid som SpringDrive, og Snowflake ER jo fantastisk flott, da...)

Men - jeg har litt ymse erfaringer med servicekost og turnaround-tid hos endel andre merker, så jeg lurte på om noen av dere som har hatt Grand Seiko i nattbordskuffen i noen år hadde noen erfaringer å dele?

Eksempelvis, omtrent hvilket kostnadsjorde havner man gjerne på om en Hi-Beat (Det være seg uten ekstra komplikasjoner eller med GMT) skal overhales?

Tilsvarende for SpringDrive?

Og hvor lenge holdt uret det gående før du kom til at en service kunne være på sin plass?

Og - hva omfatter en 'vanlig' Grand Seiko-service? Kun CLA, eller overhaler de lenke/kasse i samme slengen? (Ser for meg at en runde med zaratsu-polering ikke er billig, om man skal få finish på kasse og lenke tilbake til ny...)

Og hvor lang tid tok det, sånn omtrentlich? Såvidt jeg har forstått, går alle SpringDrives til Japan for service, mens Hi-Beat lander i Nederland - så kapasitetsproblemer er jo absolutt en mulighet...)

Takknemlig for alle svar. (Tilogmed de som evt. syrlig påpeker at om man bekymrer seg for servicekostnaden, bør man kjøpe Quartz - joda, en GS Quartz er absolutt på ønskelisten, men man må jo begynne et sted, og jeg er svakest for mekaniske urverk, så...)

her er veiledende priser fra usa, så man kan jo tenke seg at det er i samme gate?

9F Quartz: $312.50
9S Mechanical: $375.00 (både vanlig og hibeat)
9R Spring Drive: $437.50
9R86 and 9R96 Spring Drive Chronograph: Priced based on estimate from Japan (in most instances $1,000 or higher).

zaratsu polering:
Case Only: $388.75
Bracelet Only: $337.50
Case and Bracelet: $591.25

seiko anbefaler å ta med klokken på kontroll/inspeksjon hvert 3 til 4 år, men med mindre noe er galt (f.eks tørr olje) trenger den ikke service før den begynner å gå feil.

Hei,

Takk for innspill så langt - jeg våger dessverre ikke å stole på de amerikanske prisene, da all bitter, praktisk erfaring tilsier at det er en heftig norgesskatt på veldig mange tjenester. (Ville dog bli meget behagelig overrasket om Seiko var et unntak - får spørre Jermstad på mandag, ble bare veldig nysgjerrig her en lørdagskveld etter litt sikling over årets kolleksjon...)

Jo mindre vi snakker om en velrenommert, norsk urmaker som uten å blunke ga et prisoverslag på service på en (ikke spesielt eksotisk...) kronograf som gjorde at det ble billigere å sende uret over til UK, ta fly over og bevilge seg en overnatting før retur med det ferdig overhalte uret, jo bedre...)

Og joda. Jeg har hittil uten uheldige opplevelser latt urene gå til de sliter med presisjonen, for så å sende dem på service. Veldig begeistret for min ti år gamle Planet Ocean som fortsatt holder seg innenfor +/- et sekund eller så om dagen, uten annen oppmerksomhet enn trykktest før hver badesesong. Den har snart fortjent en service på grunnlag av lang og tro tjeneste, selv om lengre serviceintervaller jo var et av Omegas salgsargumenter da coax ble introdusert. :))

Hei,

Da har jeg snakket med Optura, som kunne melde at de ikke hadde noen prisliste som sådan - pr i dag.

Men, dette var et arbeid som var i gang, og håpet var at man i løpet av høsten 2018 ville ha komplett serviceprisliste - vel, med veiledende priser, avvik vil selvsagt kunne forekomme om noe spesielt skulle dukke opp - på nettsidene sine.

Så da får vi bare smøre oss med bittelitt tålmodighet. Forhåpentligvis har jeg en GS på håndleddet før prislisten er klar. :)

• Liker
Reaksjoner: lantin
Hei,

Da har jeg snakket med Optura, som kunne melde at de ikke hadde noen prisliste som sådan - pr i dag.

Men, dette var et arbeid som var i gang, og håpet var at man i løpet av høsten 2018 ville ha komplett serviceprisliste - vel, med veiledende priser, avvik vil selvsagt kunne forekomme om noe spesielt skulle dukke opp - på nettsidene sine.

Så da får vi bare smøre oss med bittelitt tålmodighet. Forhåpentligvis har jeg en GS på håndleddet før prislisten er klar. :)
Takk for informasjon :)