Servicekostnader

Medlem
10. nov. 2008
Sted
Ski, Akershus
Hvor mange av dere har ombestemt dere på et klokkekjøp pga prisen på service?

Det er flere klokker jeg har vurdert å kjøpe det siste året men ombestemt meg i siste liten fordi servicekostnadene har vært så høye. tenker da på litt kompliserte ur eller ur nær high end klassen. Særlig når man har flere klokker i skrinet blir den totale upkeep kostnaden ganske høy over tid. F. eks synes jeg kr. 7000-10 000 for en enkelt service blir litt mye når jeg har andre klokker som brukes jevnlig også.

Det er et godt poeng, men ikke noe jeg har tatt hensyn til enn så lenge. Men så har jeg ingen spesielt kompliserte ur (ennå). Servicekostnader på 7-10.000 har jeg likevel blitt forespeilet, f.eks. ved service av vintage Heuer chrono hos TAG Heuer gjennom NorTime. Løsningen på dette er jo selvsagt å ta service hos en minst like flink urmaker et annet sted.

Servicekostnader er en svimlende tanke dersom man skulle følge serviceintervall-anbefalingene som mange gir, heldigvis har jeg en litt annen strategi: Service når klokken fusker eller fukt mistenkes. Tror ikke jeg har tenkt å endre på den.

Regelmessig sjekk av pakninger på klokker man bruker til dykking tror jeg dessuten er en god ide. Hvert år eller annet hvert år.
Dermed foretrekker jeg å snorkle med Seikoen min framfor Submarineren. Ikke fordi den ikke vil tåle det, men fordi det er billigere å kjøpe en ny SKX007-mod enn å få kontrollert pakningene til Suben. Innimellom blåser jeg i det og bader med både Rolexer og Omegaer, det er jo forsmedelig å ha dykkerur som ligger igjen på land ...

Jeg liker å ha urene mine iorden og sender de inn når jeg ikke lenger er trygg på at de er tett. Jeg får alltid gratis trykktest av Rolexene ( 2 sub) mine hos Bjerke i Bergen. Jeg har nettop sendt inn subben min fra 1993 til sin første service.

Anders skrev:
Dermed foretrekker jeg å snorkle med Seikoen min framfor Submarineren. Ikke fordi den ikke vil tåle det, men fordi det er billigere å kjøpe en ny SKX007-mod enn å få kontrollert pakningene til Suben.
Jeg fikk trykktestet LV-en hos Bjerke like etter etter at jeg kjøpte den (jeg har en tendens til å bli mye våt....), og det tror jeg kostet meg en hundrings.

Såh - jeg kan kjøpe 007-moden din for 200, da? :)

krille skrev:
Anders skrev:
Dermed foretrekker jeg å snorkle med Seikoen min framfor Submarineren. Ikke fordi den ikke vil tåle det, men fordi det er billigere å kjøpe en ny SKX007-mod enn å få kontrollert pakningene til Suben.
Jeg fikk trykktestet LV-en hos Bjerke like etter etter at jeg kjøpte den (jeg har en tendens til å bli mye våt....), og det tror jeg kostet meg en hundrings.

Såh - jeg kan kjøpe 007-moden din for 200, da? :)

Hehe, jeg regner ikke en trykktest som en tilstrekkelig kontroll ;) En full kontroll innebærer vel inspeksjon av pakninger og regelmessig bytte ved mistanke om at de kan være litt tørre eller slappe.

Har aldri tatt med servicekostnader i beregningen ved kjøp av klokker, kanskje fordi jeg ikke har råd til å til de mest kompliserte klokkene likevel, eller fordi jeg rett og slett ikke tenker langt nok :roll: . Det går mer på hvor godt jeg liker klokken, og mindre på hva det koster å ha den.
"Den tid den sorg" oppsummerer vel egentlig mitt forhold til servickostnader. Klokker er en dyr hobby og jeg vil ikke legge mer penger igjen hos urmakeren enn nødvendig. Jeg venter til det er tydelige tegn på at den trenger en overhaling. Til gjengjeld for urene mine en veldig fin behandling i sitt daglige virke, og ser f.eks. aldri vann.(ja , jeg er en pyse :mrgreen: )

Jeg har samme praksis som Anders, service når det er et problem. Jeg har funnet meg en glimerende urmaker i Nederland. Han gjør en glimrende jobb med mine gamle Heuere og andre vintage ur til en fantastisk pris. :D Med garanti og alle skiftede deler i retur med klokka.

Skulle jeg betalt NortTime sine priser måtte jeg finne en annen hobby. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de skal 7-8 ganger mer betalt enn en frittstående urmaker i et EU-land.

Per i NURK er også god og ha, men det tar litt lang tid ;)

Mvh Jarl