SIHH 2016 (18. - 22. januar)

Noen som har funnet ut hvordan det blir med pris og tilgjengelighet på de nye IWC mark 18 pilot- urene? falt ganske pladask her nå for "le petit prince"- varianten.

• Liker
Reaksjoner: Zawatch
Den er (IW327004) oppgitt til $3,950 med rem og $4,950 med lenke. Tilgjengeligheten ville jeg sjekket med Bjerke eller Otteren, de kan sikkert komme opp med en pris i NOK også.

• Liker
Reaksjoner: O.S.P
Noen som har funnet ut hvordan det blir med pris og tilgjengelighet på de nye IWC mark 18 pilot- urene? falt ganske pladask her nå for "le petit prince"- varianten.

Hør med @JørgenO, som er bedre oppdatert på de norske prisene og tilgjengelighet enn det jeg er :)

Han er også begeistret for de blå "den lille prinsen"-modellene, så tipper han venter flere av de inn på lager!

• Liker
Reaksjoner: O.S.P
Den er (IW327004) oppgitt til $3,950 med rem og $4,950 med lenke. Tilgjengeligheten ville jeg sjekket med Bjerke eller Otteren, de kan sikkert komme opp med en pris i NOK også.
Mark XVIII koster kr. 44.000,- på rem (alle tre har samme pris) og kr. 54.000,- på lenke. Miramar modellen kommer på kr. 59.000,-

Med fare for at den er nevnt tidligere - denne var flott!

Montblanc-1858-Manual-Small-Second-3q-711x474.jpg

MONTBLANC 1858 MANUAL SMALL SECONDS

http://www.hautetime.com/sihh-2016-...pplause-from-collectors/73361/?market=america

• Liker
Reaksjoner: Simtei
Strålende @JørgenO, hva med 36mm-utgaven mens vi er i farta, og når er de på lager/klare for bestilling?
Prisene for 36 mm blir de samme som Mark XVIII. Kr. 44.000,- på rem og 54.000,- på lenke. Det ble sagt at levering av nyheter skal starte i april, men det er usikkert hvilke som kommer først og hvordan de fordeles på markedene. Jeg vil tippe at 36 mm modellene prioriteres mot Østen, mens Skandinavia står høyt oppe på Chrono og Mark XVIII.

Et personlig høydepunkt fra SIHH i år var å endelig komme hands on og få prøve denne, som er den fineste perpetual kalenderen i mine øyne. Uret var overraskende tungt, men det skulle jeg tålt!

Fikk også sett på den nye "lommeurvarianten" (ikke helt min greie). Den blå center seconds modellen var også helt fantastisk!

Tror dessverre ikke det er så stort marked for disse i Norge, men i mine øyne er dette perfeksjon!

Ser mange klage på urverkene som blir brukt i de nye mkxviii modellene. Denne diskusjonen kom vel opp da nye Ingenieur 40mm ble lansert også, men har tilgode å høre hvilket urverk de skulle brukt. De urverkene IWC selv har vært med å utvikle har jo hatt mye større dimensjoner og endel har i tillegg vært plaget med historier både rundt nøyaktighet og pålitelighet. Hadde de blitt nødt til å utvikle ett eget urverk med de riktige dimensjonene selv, evt.sourcet fra en mer "velrennomert" leverandør så hadde prisen blitt deretter også. Dette er jo snakk om ingangsmodellene til et mellomsjiktsmerke og jeg tror de fleste ville rynket på nesen hvis prisen hadde havnet på 90-100000 for et sportsur i stål.

Selv om IWC utvikler et fysisk mindre utverk enn 80110-verket, forøvrig et rasende fint urverk med Pellaton-trekking og greier, vil prisen bli høyere enn hva ETA og Sellita kan lage. Dessuten er disse (SW200/300 og 2892 spesielt) meget fine verk som hvert fall jeg ikke har noe problem med å akseptere i en IWC.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Vegard
Vanskelig å se at trenden skal snu med tanke på at de har brukt ETA som utgangspunkt for en rekke modeller i årevis, noe jeg heller ikke har noe problemer med. Omega har jo tatt steget, med den konsekvensen at innstegsprisen for Seamastermodellene nærmest doblet seg over natten, men nå er en økning fra 15000 til 30000 mer spiselig en om MKXVIII havnet på 90000 til sammenligning. Designmessig så er jo MKXVIII den flotteste varianten siden MKXV (subjektivt) og jeg tror at til den lanserte prisen kommer de til å selge veldig godt.

Selv om IWC utvikler et fysisk mindre utverk enn 80110-verket, forøvrig et rasende fint urverk med Pellaton-trekking og greier, vil prisen bli høyere enn hva ETA og Sellita kan lage. Dessuten er disse (SW200/300 og 2892 spesielt) meget fine verk som hvert fall jeg ikke har noe problem med å akseptere i en IWC.