Sikkerhet på Ebay

G

Guest571

Guest
Er i prosessen med å kjøpe meg ny klokke om dagen. Har funnet klokken jeg vil ha og har god dialog med selger. Jeg har betalt et depositum på ca. 5000kr via paypal for at han skal holde klokken frem til jeg får overført resten av pengene.

Det jeg lurer på er hvordan folk gjøre betaling på store beløp til utlandet? Jeg har en maks grense på paypal på 5500 GPB, noe som er en god del under hva jeg skal betale. Paypal tar jo også noen prosenter i gebyr, så det blir ganske mye penger i dette tilfellet. Så for min del hadde det beste vært og sette penger inn på denne personens konto, noe han også foreslår, MEN hvilken sikkerhet har jeg da i at han da ikke tar pengene og klokken og løper sin vei? Om jeg betaler med Paypal vil jeg jo være forsikret. Jeg er som alle sikkert skjønner ikke vant med å håndtere så store beløp. Alle tips taes mot med glede:)

Selger har 350 positive tilbakemeldinger på Ebay, men han har solgt sikkert 300 ting til under 1000kr, så alle tilbakemeldingene er ikke like gode. Han har solgt noen klokker før, og har bla en RM til salgs. Virker som er ok type.

Mitt kredittkort har en grense som er langt under hva jeg skal betale så det er ikke et alternativ.

-mathfjeld

Send gjerne PM med personlig erfaringer og tips:)

Hm, har du sjekket med banken din om de tilbyr noen tjenester for overføring av penger til utland på en sikker måte? Noe som ligner finn`s garanti på en måte. Har ikke gjort dette selv så har ikke peiling!

Det finnes ingen 100 % sikker måte å gjøre dette på.
Du er prisgitt selgers ærlighet om du overfører pengene på hans konto.
Og det ser ut som det er det mest praktiske å gjøre her.
Min erfaring er at det skal mye mer enn 300 feedback til før handelen føles trygg.
Mitt siste kjøp på bukta var med selger med over 4000 100 % bra feedback, hvor nesten alt var ur. Det føltes trygt. Utover dette er det bare pp som funker hvis du er usikker. Grei regel er at om pp grensen må overskrides, bør du vurdere å la være.

Lykke til!

finnes jo diverse escrow tjenester som hjelper deg med slikt
men jeg vet ikke helt hva gebyr størrelse disse tar for tjenestene sine
kanskje det blir like stort utlegg som evnt paypal gebyr
men du kan jo alltids sjekke
escrow tjenester fungerer jo som en slags betalingsgaranti for både selger og kjøper
har ikke prøvd ut dette selv , du er nok klar over denne muligheten også
men ville bare nevne det som et alternativ

Om klokken er såpass dyr og befinner seg i england ville jeg ærlig talt ha anbefalt en tur over dammen med fly. Det utgjør en lav prosentsats alt i alt. Ta kontakt med banken din på forhånd og forklar hva du skal gjøre, antar de kan ha noen avtaler med lokale banker der nede som kan bistå på noe vis.

Alternativet er jo en direkte bankoverføring, og her kommer det gamle "buy the seller, not the watch" inn i bildet. Personlig hadde jeg vært, mildt sagt, ekstremt skeptisk. Man hører jo om ebay kontoer som blir stjålet for å utføre nettopp slike svindler. Ikke at jeg sier at det er tilfellet, men jeg hadde aldri i verden gjort noe slikt uten en tung due diligence fra min side.

Æsj ble veldig negativt ladet nå og det var ikke meningen, men vær forsiktig. Sender du XX tusen over fra din konto til hans har du overhodet ingen sikkerhet utover hva internasjonal jus kan gi deg (hint: svindler i norge er fortsatt kronglete å få tilbake pengene fra og der har påtalemakten full kontroll på hvem mottaker av pengene faktisk var - ender i retten og til statens innkrevningssentral som betyr at du får tilbake pengene, med flaks, i løpet av mange mange år).

Hva med å reise over å gjøre handelen face2face? Flybillett til England koster ikke allverden nåtildags. Kombiner det med en langhelg i London, eller nærliggende storby...

Nå antar jeg litt, og leker litt 'privatdetektiv', men det ser ut som en ufattelig strøken DD... ;)

Jeg bruker alltid Paypal, da har jeg både dekning fra PP og kortselskap. Hvis du overfører penger har du i praksis nesten null trygghet... Når jeg kjøper for over maks transaksjonsbeløp er det bare å gjøre det flere ganger. Det er 3% i gebyr, og det synes jeg er en grei forsikring. Det er normalt med noen hundrelapper i gebyr for å overføre på konto også...

Takk for tips, blir nok Paypal ja, om kjøper ikke går med på dette får jeg vel kjøpe en flybilett og hente klokken selv.

Spekulasjoner om hva slags klokke trenger jeg ikke ennå:) Vil ikke bli skuffet:p
Hadde selger vært et stort navn på engelske klokkeforum, eller hatt noen 1000 gode erfaringer hadde jeg nok slått til uten tvil, men denne personen har for det meste solgt bind og slakepiller. Dog endel Rolexer og Omegaer, så kan vel litt om klokker også.

finnes jo diverse escrow tjenester som hjelper deg med slikt
men jeg vet ikke helt hva gebyr størrelse disse tar for tjenestene sine
kanskje det blir like stort utlegg som evnt paypal gebyr
men du kan jo alltids sjekke
escrow tjenester fungerer jo som en slags betalingsgaranti for både selger og kjøper
har ikke prøvd ut dette selv , du er nok klar over denne muligheten også
men ville bare nevne det som et alternativ

Dette er nok ikke et alternativ, ønsker ikke blande inn flere parter. Regner med at dette også koster skjorta, men takk for tips.

Jeg bruker alltid Paypal, da har jeg både dekning fra PP og kortselskap. Hvis du overfører penger har du i praksis nesten null trygghet... Når jeg kjøper for over maks transaksjonsbeløp er det bare å gjøre det flere ganger. Det er 3% i gebyr, og det synes jeg er en grei forsikring. Det er normalt med noen hundrelapper i gebyr for å overføre på konto også...

Jeg bruker også ALLTID Paypal. Hvis selger ikke aksepterer Paypal finner jeg en annen selger. Jeg har nå snart 200 kjøp på Ebay og den eneste negative erfaringen var for ca. 10 år siden. Klokka jeg kjøpte da var ikke som beskrevet, men den gangen fantes ikke Paypal og jeg måtte ta tapet.

Da var hele beløpet sendt via PayPal. Pakken sendes på torsdag... Vente vente vente, i hate it!

(om jeg skjønner deg riktig) Er det ikke ETA som klokken jeg har bestilit har spist:)

Jeg har også merket av i kalenderen;)

ETA/ETA har skapt mang en morsom misforståelse på klokkefora rundt om i verden :D.

Gleder meg til å se hva du har funnet på for noe nå :D

AHA! Takk for oppklaring! ETA blir vel tidelig neste uke:) Blir skøy!