Sikkerhetskontrollen ber deg ta av klokken - hva gjør du?

Medlem
24. juni 2010
Innlegg
98
Jess, som overskriften sier; hva gjør du i en slik situasjon, når du har et dyrt ur på armen, med tanke på tyveri o.l.?

Hva er deres erfaringer fra verdens flyplasser - må man som regel av med klokken, eller får man beholde den på?
 
Jess, som overskriften sier; hva gjør du i en slik situasjon, når du har et dyrt ur på armen, med tanke på tyveri o.l.?

Hva er deres erfaringer fra verdens flyplasser - må man som regel av med klokken, eller får man beholde den på?

Det har vel blitt diskutert tidligere og som man da kom frem til så bør klokken ikke beholdes på gjennom metaldetektoren, da det kan påvirke urverket. Har noe med magnetisering å gjøre slik jeg har forstått. Med andre ord tar jeg alltid av meg klokken før metalldetektoren passeres. Dog ville jeg nok heller tatt på meg en annen klokke om man er så redd for tyveri etc. som det kan virke som at du er... Tror sjelden at det skjer noe tyveri i forbindelse med sikkerhetssjekken. Og om så skulle skje, så ville jeg ropt høyt på alt av vakter (og de er det som regel nok av der). Dog kan det nok være et lite tips å ha med seg et lite klokke-futeral el.l. Slik at klokken ikke ligger åpenlyst eller at den får riper etc. Evt. kan man bare putte den i jakkelommen el.l.
 
På heathrow og palma har jeg bare lagt klokka i lommen på jakka og sendt gjennom scanneren (i god tid før det er min tur å gå gjennom sikkerhetskontrollen)
 
... men det er et absolutt relevant spørsmål som tas opp. Jeg har ikke vært utsatt for det selv men snakket med folk som har opplevd at de ikke finner igjen lommebok eller lignende når de har kommet igjennom og skal ta tilbake tingene sine. I slike tilfeller har sikkerhetspersonalet fraskrevet seg alt ansvar, og du er føkked. Jeg pleier å sende klokka igjennom, men stapper den godt ned i bagen så den ikke ligger åpenlyst. hvis køen er slik at tingene blir sendt gjennom og jeg blir stående lenge å vente før jeg går igjennom tar jeg sjansen og beholder klokka på (da har jeg imidlertid opplevd at klokka blir utsatt for magnetisme og må innom AD en tur når jeg kom hjem).
 
AD? Er ny i denne galskapen, og lite rutinert med forkortelsene ennå..!

Authorized Dealers, altså er urmaker som er godkjent av merket til å selge det. Gjerne med egen urmaker som har opplæring om de aktuelle merkene.
 
Ah, hjertelig!

Hva skjer egentlig med urverket om det blir utsatt for magnetismen?
 
Ah, hjertelig!

Hva skjer egentlig med urverket om det blir utsatt for magnetismen?

Jeg er litt feil person å svare da min kompetanse på feltet er minimal(pluss at min bruksklokkes vitale deler er umagnetiske)

Men det som gjør at en mekanisk klokke holder seg etter at den er trukket opp er en fjær, denne fjæren er lagd av stål. Stål endrer egenskaper når det er magnetisk og styrken på fjære kan bli sterkere eller svakere noe som igjen får klokken til å gå ukorrekt. Det en AD gjør er at han avmagnitiserer uret.

Kan noen bekrefte det jeg skriver?
 
Putter som regel klokka ned i jakkelommen i god tid før jeg går igjennom.
Venter med å gå igjennom helt til jakka er på vei igjennom scanneren slik at jeg kan plukke den opp umiddelbart etter passering. Om jeg lager litt kø får så være...;)
En gang pep det pga at jeg glemte å ta av meg klokka. Plasserte klokka (en Breitling) bestemt i neven på sikkerhetsvakten og gikk igjennom påny. Nappet klokka tilbake og fortsatte inn i terminalen.

En gang glemte jeg klokka igjen i en av plastboksene etter sikkerhet kontrollen.:eek:
Labbet rundt i terminalen i gode 5-10 minutter før jeg merket av klokka manglet. Løp tilbake og fant den igjen. Har nok bruk opp flaksen min for noen år ja...:D
 
Reiser mye, og dette er standard prosedyre før jeg går inn i sikkerhets "opplinjeringen":

Klokke AV - ned i sekk/bak. Dyrere ur ned i ekstra pose i sekk pga. evt.riper.
Belte - AV
PC - ut av sekk/i egen plastboks. (selvfølge for alle heretter)
Penner, kredittkort, nøkler - ALT ned i sekk.

Resultat: ALDRI problem.

Jeg ser nok av folk som står å fomler med alt dette nevnte - i hui og hast - og lager kø før de går gjennom.
Spesiellt klokke og belte tror folk at det er ok å ha på. Det fungerer i enkelte tilfeller.
Det er også klare variasjoner med følsomheten på kontrollen fra de forskjellige flyplasser. Skulle det gå greit ut fra OSL - er det ikke sikkert at det går greit fra Bergen tilbake osv.

So - why bother !!


BT
 
Reiser mye, og dette er standard prosedyre før jeg går inn i sikkerhets "opplinjeringen":

Klokke AV - ned i sekk/bak. Dyrere ur ned i ekstra pose i sekk pga. evt.riper.
Belte - AV
PC - ut av sekk/i egen plastboks. (selvfølge for alle heretter)
Penner, kredittkort, nøkler - ALT ned i sekk.

Resultat: ALDRI problem.

Jeg ser nok av folk som står å fomler med alt dette nevnte - i hui og hast - og lager kø før de går gjennom.
Spesiellt klokke og belte tror folk at det er ok å ha på. Det fungerer i enkelte tilfeller.
Det er også klare variasjoner med følsomheten på kontrollen fra de forskjellige flyplasser. Skulle det gå greit ut fra OSL - er det ikke sikkert at det går greit fra Bergen tilbake osv.

So - why bother !!


BT


Herfra går det i eksakt samme praksis som BT.

Og vi har åpenbart de samme erfaringer - både mht følsomheten i check-point'en, ......og ikke minst ift de som synes check-point'en er et hyggelig sted å oppholde seg, - og følgelig lar belter og andre metallgjenstander være på helt til de blir tvunget til å ta det av...
 
Har alltid kjørt samme rutine som beskrevet over. Og irriterer meg alltid over å måtte stå ekstra lenge i kø pga idioter som bruker uforskammet mye tid gjennom sikkerhetskontrollen. Når folk etter tredje tur gjennom metalldetektoren presterer å si ting som "kan det være nøklene mine??" etter å gjenntatte ganger svart nei på spm om de har noe i lommene da koker det litt. Men man lærer seg jo også å se hvem som står i køen. Det er noen som ofte bruker lenger tid en andre.