Sikler etter 16750. What to look for.

Medlem
27. okt. 2016
Innlegg
48
Sted
Oslo
Heisann.

Jeg er i markedet for en 1984 16750, fortrinnsvis Pepsi. Har etterhvert skjønt at det ikke er barebare å finne seg riktig variant her. Dette er forsåvidt ikke en WTB-tråd, men mer et ønske om info til eventuelle fallgruver man kan gå i, og hva jeg bør være oppmerksom på og se etter.

Etter litt hjelp fra Facebook samt diverse fora har jeg kommet fram til følgende sjekkliste:

-Serienummer fra 8,3mill-8,6 mill
-Både blank og matt skive kan være riktig, Virker som 1984 er akkurat i skjæringspunktet.
-Noen har spider dial og noen ikke.
-Skiven skal være merket med "Swiss T<25" ved kl 06:00 for å være riktigst. Dersom den er markert med bare "Swiss" er dette et tegn på at den har blitt skiftet under service. Noen andre spesielle detaljer jeg bør være oppmerksom på på skiven for å se at den er riktig?
- Denne modellen ble såvidt meg bekjent levert med både jubilee og oyster-lenke. Er noe ”riktigere” enn noe annet.? Synes det siste er penest personlig
-Plexiglass er eneste originale, eller ble de levert med annet også? Safir kom først på 16760?
-Er i utgangspunktet ute etter Pepsi, men svart er helt like klokker bortsett fra bezel-insert? Så dersom jeg kommer over en god deal på svart, så er det evt bare å bytte bezel?
-Er det normalt at patinaen ikke ”matcher” helt? Synes ofte viserene er hvitere enn indexene som har gulnet på versjoner jeg har sett på Chrono24. De fineste (og dyreste) versjonene har en helt jevn gulnet patina på visere, indexer og datohjul. Er det et illevarslende tegn om fks viserne er helt hvite, eller er det normalt med ujevn patinering.?
-Datohjulet skal ha åpen 6 og 9.

Noe annet jeg bør ha med i sjekklisten min før jeg går ut på jakt i bruktbutikker rundt om i Europa? :)

Klokkejakt er moro!
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
16750:
  • Visere var utsatt for korrosjon og kan ha vært byttet
  • Tritium har eldes ulikt på en del visere opp mot urskiva
  • "SWISS" er tegn på at den kan ha servicedial
  • Det finnes ikke noe som er "riktigere" av oyster / jubilee. Sistnevnte er imidlertid mer sjelden og således kanskje mer attraktivt
  • 16750 hadde BLRO eller helsort insert, så hold deg til dem og unngå aftermarket ("hooked 2s")
  • Ofte har datohjul åpne 6 og 9, men lukket "26". Her finnes det ingen absolutt regel

Klokkejakt kan være en risikosport.
 
  • Liker
Reaksjoner: Olako
Klokkejakt er moro, det er helt sikkert :)

Ser ut som du har gjordt hjemmeleksa de, hvis det er en 16750 du er ute etter så skal den skal ha plastglass.
Den skal også ha tritium skive, hvis det ikke står Swiss T<25 så har den fått ny skive under service. Noe som også er vanlig. Forhandlerne ble instruert av Rolex om å bytte skivene. Viserne kan patinere forskjellig fra indeksene.

Lykke til, å God jakt
 
  • Liker
Reaksjoner: Olako
Takk for feedback gutter!

Da kan jeg ihvertfall gå inn i jakten med litt mer selvtillit :)

Som sagt er det ingen ingen krise for meg om fks skiven er byttet til en nyere av Rolex, men da må det gjenspeiles i prisen. En HELT original er selvsagt drømmen, men skjønner at man ikke får til et kupp på dem så enkelt :)