Sinn Spezialuhren

En ny av året lekker Sinn pilotchrono :) Nam nam!
Full av Sinn-DNA er den også :cool:

103-Classic_V.jpg

Jeg har på kort tid fått et sterkt ønske om å få på plass denne. Det bør kunne realiseres ila året.
Er det noen på sonen som tilfeldigvis har prøvd eller eier klokken, og har noen erfaringer å dele?

Jeg har på kort tid fått et sterkt ønske om å få på plass denne. Det bør kunne realiseres ila året.
Er det noen på sonen som tilfeldigvis har prøvd eller eier klokken, og har noen erfaringer å dele?

Dessverre nei herfra, men jeg ser den på chrono24 til 15k (+mva). Særdeles lekker! :cool:

Ja, jeg har sett det. Eneste bekymring er at klokken er 17 mm tykk.

Hvis den ikke faller i smak så får du nok solgt den fort her inne :)

Men den er limitert i 500 eksemplarer, og den har vært tilgengelig i over 6mnd. Sikkert ikke mange igjen hos Sinn :)

Hvis den ikke faller i smak så får du nok solgt den fort her inne :)

Men den er limitert i 500 eksemplarer, og den har vært tilgengelig i over 6mnd. Sikkert ikke mange igjen hos Sinn :)

Sant nok. Derfor må man ty til chrono24, chronomaster uk eller noe annet. I alle fall funnet den flere steder.

Må dessverre vente til oppussingen er ferdig og se hvor mye over kostnadsanslaget vi lander før denne blir en realitet :)

Sant nok. Derfor må man ty til chrono24, chronomaster uk eller noe annet. I alle fall funnet den flere steder.

Må dessverre vente til oppussingen er ferdig og se hvor mye over kostnadsanslaget vi lander før denne blir en realitet :)

Den er fortsatt oppført på hjemmesiden til Sinn, så det er en sjangs for at den fortsatt er tilgjengelig. Ingenting vondt med Neil fra Chronomaster (han er en kjernekar som gjør alt han kan for kundene sine), men det er billigere å handle direkte fra Sinn :)

For The record, og ikke som kritikk av Sinn, det kan ikke være tvil om at de er inspirert av Heuer Bundeswehr. ..

edit: ja de kjøpte jo rettighetene til denne :eek:

AE13F430-221C-45A9-A762-8C6944EC791F-12548-00000717BCD956F2_zpsa09e39b7.jpg

D1346CB7-6312-4DB4-B2DF-2C1426DE6AD0-12548-00000717C9AB25BA_zpsb66f3d50.jpg

:)

This Sinn with a Valjoux 230 Fllyback (a Valjoux 23 + flyback modification though) beats at 18.000 (afaik there is no movement beating at 17.700 bps).
Helmut Sinn managed to get hold on old stock Bundeswehr watches in the 80ties, 90ties and re-finished them, most of them got a new SINN marked dial.

There has been a Sinn 155 Replica too, fitted with a hw Valjoux 7760 Bi-compax.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
@Frode Nei, det var ikke Sinn. Det var en Ocean7. Det var automatikkopptrekket det var noe galt med. Har Sellita graderingssystem for verkene sine slik ETA bruker?

Den bicompax Pilotchronoen var rålekker. Noen som vet prisen?

-V

Redigert av en moderator:
Sist jeg snakket med en erfaren urmaker om Sellita, gav han uttrykk for å være svært positivt overrasket over kvaliteten.

Såvidt jeg kan forstå er det ingen rasjonell grunn til å favorisere ETA over Sellita. Props til Sinn for å tenke fremover og satse på et urverk med god tilgjengelighet fremfor å fortsette med et urverk hvor tilgangen er svært usikker.

Her må du nok Google litt ;) (eller kanskje det er omtalt på TS?). Det er en meget god grunn til at Sinn har dette designet.

Ja jeg så dette.

Now there are Sinn badged examples of the Bundeswehr, Heuer did not have a licence to operate within Germany beyond military contracts to the German Airforce, Sinn did a deal with Heuer to use the cases that were being produced as well as the movements to create a Sinn badged version of the Bundeswehr. They are largely identical to the Heuer version except in name.

Jeg ser at dette er legitimt i forholdet mellom produsentene. :)

Og for å presisere: Jeg kunne meget vel tenke meg en Bundeswehr, det være seg fra Heuer eller Sinn. Nydelige toolwatches! Akkurat slik jeg liker dem.

Redigert:
Noen som har fått med seg intervjuet med den nå 96år gamle Helmut Sinn, fra mars 2013?

w&w Exclusive: An Interview with Helmut Sinn | watch reviews on worn&wound

Meget interessant lesning.

Et lite utdrag:

Ultimately the wristwatches sold since 1961 unambiguously carry the genes of those on-board clocks with which the company founder, Helmut Sinn, was already equipping for the German Air Force in the sixties. At that time, he won a bid against the established watchmaker Junghans with his on-board clocks...

The pilots of these machines were enthusiastic about the functional, frill-free watches that Sinn made. The quality of the chronographs and the Sinn brand spread quickly throughout the aviators’ world. A better and more positive advertisement could not be wished for even by Helmut Sinn, himself an inspired pilot and former military flight instructor...

Even German astronauts wore Sinn watches on their Space Shuttle Missions...

And today?

Today things are different. If Helmut Sinn speaks about the company that still bears his name – which has not belonged to him since the middle of the nineties – he shakes his head. And that is the least sharp reaction. It’s a shock for him to see what has become of his company since a former International Watch Company manager and engineer took over the business. Above all, as far as “good prices” are concerned, in his view, the new Sinn company has forfeited a significant part of its original core market.

Han selger også fra egen samling via egen nettside, link i artikkelen. De største godbitene er nok solgt for lenge siden...

:)

It’s a shock for him to see what has become of his company since a former International Watch Company manager and engineer took over the business. Above all, as far as “good prices” are concerned, in his view, the new Sinn company has forfeited a significant part of its original core market.

Gammel manns ralling. Helmut Sinn må jo selvfølgelig få lov til å mene hva han vil, men jeg er helt uenig med ham. Sinn i dag er et merke som først og fremst er kjent for teknikken/gadgetfaktoren. Tegimentering, Ar-gass, Diapal, spesialoljer osv. osv. Det er dette som gjør Sinn til noe annet enn de fleste andre selskaper. Lothar Schmidt har gjort det eneste riktige ved å flytte fokus bort fra pris til teknikk. Den gangen den gamle grinebiteren Helmut Sinn var sjef, var det ikke så mange selskaper som leverte (forholdsvis) høy kvalitet til (forholdsvis) lav pris. De hadde derfor sin egen lille nisje i markedet. Nå kryr det av selskaper som opererer innenfor den samme nisjen, og Sinn ville neppe overlevd dersom de kun skulle satset på pris. Det som er trist er at ikke Helmut Sinn ser at Lothar Schmidt faktisk har reddet livsverket hans, og til og med fått det til å vokse.

Gammel manns ralling. Helmut Sinn må jo selvfølgelig få lov til å mene hva han vil, men jeg er helt uenig med ham. Sinn i dag er et merke som først og fremst er kjent for teknikken/gadgetfaktoren. Tegimentering, Ar-gass, Diapal, spesialoljer osv. osv. Det er dette som gjør Sinn til noe annet enn de fleste andre selskaper. Lothar Schmidt har gjort det eneste riktige ved å flytte fokus bort fra pris til teknikk. Den gangen den gamle grinebiteren Helmut Sinn var sjef, var det ikke så mange selskaper som leverte (forholdsvis) høy kvalitet til (forholdsvis) lav pris. De hadde derfor sin egen lille nisje i markedet. Nå kryr det av selskaper som opererer innenfor den samme nisjen, og Sinn ville neppe overlevd dersom de kun skulle satset på pris. Det som er trist er at ikke Helmut Sinn ser at Lothar Schmidt faktisk har reddet livsverket hans, og til og med fått det til å vokse.

Er tilbøyelig til å være enig med deg :)
Mannen er 96, så vi får ha ham unnskyldt ;)

Ser gjerne flere bilder av denne, @Frode. Har denne ganske høyt på listen! Er den tung?

Min gode @Getzione, er dette et lurespørsmål? Dette er jo ingen dress chrono så litt vekt må forventes. Men tungt? Nei.
U1000 er tung, Paneraiene mine er tunge, Helson Shark Diver 45 mm er tung. IWC Aquatimeren min er akkurat passe tung, Speedmaster professional er lett. Tenk deg en Submariner av forrige modell men med lær reim. Der har du vekten - sånn ca.

Imorgen skal jeg legge klokka på vekta, så får vi se :D

Frode.

Redigert av en moderator: