Siste SD

Medlem
15. des. 2012
Hva er tankene rundt den siste SD som nå har Cyclops? For meg er det nettopp mangelen av denne som har vært en viktig årsak til at min favoritt er 16600, det er liksom noe "billig" over det forstørrelsesglasset for meg?

Hva tenker andre om dette?

• Liker
Reaksjoner: hakotorg og Gin
Hva er tankene rundt den siste SD som nå har Cyclops? For meg er det nettopp mangelen av denne som har vært en viktig årsak til at min favoritt er 16600, det er liksom noe "billig" over det forstørrelsesglasset for meg?

Hva tenker andre om dette?

Enig.

Cyclops er nå en ting jeg ikke liker (ikke billig i mine øine, men fraværet skilte SD positivt ut fra mengden). I tillegg har nye SD mistet sine flotte proporsjoner og i tillegg blitt for stor. Heller D-blue eller en vanlig sub, men aller helst 1665, 16600, 116600 (denne rekkefølgen).

Jeg hadde ikke vært i nærheten av å vurdere SD før denne klare forbedringen kom.

Når man først skal ha dato, er det jo greit at den er lesbar. Rolex og cyclops har lang tradisjon, og intet er bedre enn at de oppgraderer flere modeller med denne utmerkede egenskapen.

43 mm m. cyclops og oppgradert urverk er ytterligere positive elementer.

Jeg ser ikke dette som tukling, det er heller naturlig utvikling.
Rolex er flinke til å balansere tradisjon og fornyelse.

Jeg hadde ikke vært i nærheten av å vurdere SD før denne klare forbedringen kom.

Når man først skal ha dato, er det jo greit at den er lesbar. Rolex og cyclops har lang tradisjon, og intet er bedre enn at de oppgraderer flere modeller med denne utmerkede egenskapen.

43 mm m. cyclops og oppgradert urverk er ytterligere positive elementer.

Jeg ser ikke dette som tukling, det er heller naturlig utvikling.
Rolex er flinke til å balansere tradisjon og fornyelse.
+1

Jeg forstår jo veldig godt at Rolex har foretatt denne endringen. Det virker jo logisk at de har Sub med og uten dato på 40mm, SD på 43mm og DS på 44mm - noe for enhver smak :)
Personlig er jeg imidlertid VELDIG glad for at jeg kjøpte en av de siste 116600 hos Bjerke:)

SD4k solgte jo veldig dårlig før den gikk ut, så Rolex har vel gjort noen analyser som ledet opp til den nye. Foretrekker egentlig mest den gamle pga 40mm

Hver mann sin smak.....
126600 synes å være bedre proposjonert takket være lug bredde på 22 mm, i motsetning til "topptunge" DSSD som har 20mm.
Cyclopsen er perfekt for meg (og sikkert andre) som trenger "hjelp" til å lese av dato. :)

Har aldri hatt problemer med å lese datoen på SD, den har jo dato som stort sett alt av klokker på markedet, bortsett fra Rolex med cyclops. Samtidig så mister SD sin særegenhet, nettopp at den mangler dette forstørrelsesglasset.

Har ikke hatt 126600, men jeg er ingen kjempefan av cyclopen eller den røde skriften.

Cyclop var grunnen til at jeg byttet 116610 i 114060. Jeg likte den bedre, men savnet etter en stund dato. Hadde 116600 to ganger, men det virket for topptung, samtidig som lenkelåsen ble i lengste laget.

116660 var lenge en drøm, men det gikk over så fort jeg fikk prøvd den.

Endte til slutt med en 16600. Beste Rolex jeg har eid så langt, perfekt størrelse, perfekt wristpresence. Jeg skal fortsatt innrømme at jeg til tider savner glidelock.

Godt at vi har forskjellige preferanser. Ellers ville det jo blitt kjedelig ;)

For min del, så syns jeg 40mm blir litt for smått. Prøvde 116600 flere ganger, men syns den ble for puslete. Samtidig, syntes jeg at 116660 ble for stor og klumpete. Syntes heller ikke at lenka passet så godt på 116660... Jeg slo derfor fra meg å kjøpe en dykker fra Rolex og endte opp med Omega Seamaster PO.

Så, da SD43 kom på markedet, syntes jeg det var den perfekte Rolex for meg. Alt stemte: størrelse, proporsjoner, cyclops (fordi de kan), rød tekst, 70-timers verk og ny lenke. Kjøpte den usett, solgte PO'n og er strålende fornøyd! :)

Ingen bilder i tråden så langt, så her er et av min absolutt favoritt Sea-Dweller :)

SD43_001.jpg