Sjakk-VM (Magnus Carlsen vs. Viswanathan Anand)

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.348
Sted
Lier
Tenkte denne kampen trengte en egen tråd, kan ikke bare være meg som synes det er interessant å følge Magnus Carlsen. Er ingen stor sjakkspiller selv, men har enorm respekt for spillet :D

Jeg tror personlig at oddsen som blir satt på kampen nå virker veldig ujevn, jeg tror Anand kommer til å bli en mye hardere utfordring enn det bookmakerene virker å synes.

Oppdaterer første post her med resultater:

09. november kl. 10.30: Kamp 01 - Remis - ½-½
10. november kl. 10.30: Kamp 02 - Remis - 1-1
12. november kl. 10.30: Kamp 03 - Remis - 1½-1½
13. november kl. 10.30: Kamp 04 - Remis - 2-2
15. november kl. 10.30: Kamp 05 - Carlsen - 3-2
16. november kl. 10.30: Kamp 06 - Carlsen - 4-2
18. november kl. 10.30: Kamp 07 - Remis - 4½-2½
19. november kl. 10.30: Kamp 08 - Remis - 5-3
21. november kl. 10.30: Kamp 09 - Carlsen - 6-3
22. november kl. 10.30: Kamp 10 - Remis - 6½-3½
24. november kl. 10.30: Kamp 11 - MAGNUS CARLSEN VERDENSMESTER :D
26. november kl. 10.30: Kamp 12

28. november: Eventuelle omspillspartier (først fire hurtigsjakk. Ved likhet her: To og to lynsjakk-partier maksimalt ti partier. Ved fortsatt likhet: En siste armageddon, altså ett parti der hvit har mer tid, mens svart vinner ved remis).
 
Redigert:
Tenkte denne kampen trengte en egen tråd

Bra initiativ.

Sjakk på dette nivået har jeg virkelig null greie på, men når man ser hvor stort dette er der ute er det åpenbart at dette er en gylden mulighet til å bli underholdt - og til å lære.

Mon tro om Magnus satser på siciliansk forsvar fra start? Bobby Fischer hadde jo suksess med dette, men jeg vet ikke hvor ofte Anand kjører 1.e4? ......Neida, bare tuller. Dette fant jeg på Google.

Gleder meg til å følge dette sirkuset!
 
I morgen 10:30 braker det løs! VG kjører visstnok tett liveoppdatering for hvert trekk. Har nok ikke tid til å følge trekk for trekk men skal defintivt få med meg highlights av hver match. Magnus åpner med hvite brikker som gir han fordel i første runde. Vil nok tro at Magnus går hardt ut og åpningen skal i følge manager allerede være klar. Vinner Magnus gir det nok et ørlite psykologisk overtak, men ikke mer enn at Anand har hvite brikker på søndag og dermed fordel da. Jeg tipper remis i første match, men blir ikke akkurat overrasket om Magnus tar den. Vinner Anand denne blir det nok store overskrifter verden rundt og økt press på Magnus igjen.
 
Skuffende første parti, vil tro taktikken til Magnus var å gå for et langt parti som skulle gå i hans favør når tiden begynte å bli knapp. Han har jo hatt en tendens til å spille "svakt" først, dundre opp i midtspill og drepe i sluttspill. Her slo hele taktikken feil og åpningen ble rett og slett for svak til å klare et lengre parti. Blir meget spennende i morgen, Magnus er vel fornøyd med remis med sorte brikker, men med det drepeinnstinktet han bestitter tipper jeg han kommer til å spille aggressivt og lete etter åpninger for å kunne ta et helt poeng. Jeg tipper nok en gang remis for match to, men som sagt tidligere hadde det jo vært rått med seier til Magnus i morgen :)

PS: Vil anbefale live-oppdateringen til VG, den er helt rå. Den bruker supersjakkprogrammet Houdini og gir instant update på sannsynelighetsprosenter og man kan også følge trekkene fram og tilbake. Fungerer enkelt på mobil også.
 
Redigert:
BTW noen som spottet klokken til Anand? Kunne muligens være en tradisjonell variant av Calatrava, men det er bare vill gjetning fra min side.
 
Jeg kan ikke sjakk, overhodet.. Men jeg legger meg fremdeles foran TV kl 1015 for å se på hele greien..
 
Ble vel aldri ordentlig spennende i dag heller, men Magnus spilte med god kontroll og presset fram et dronningbytte som førte til at Anand sikkert følte det ble utrygt og blindt å spille videre etter det i forhold til posisjonen. Carlsen kan vel si seg fornøyd med å ha avklart en remis her på kjappest mulig måte. I morgen er det pause og spill 3 fortsetter på tirsdag, da har Magnus selvfølgelig hvite brikker og jeg satser fullt og helt på at han klarer å vinne dette partiet 8)
 
Jeg må le litt av overskriftene til VG av og til. :) Husker for noen år siden så kunne VG melde om "Drama" for Magnus Karlsen når han nesten falt av stolen.

Edit:

Her er forøvrig videoklippet:

[video]http://www.vgtv.no/#!/video/62636/her-faller-magnus-carlsen-nesten-av-stolen[/video]
 
Er overasket over hvor gøy det er å følge med på, har virkelig begynt å fatte en interesse for sjakk nå etter VM har startet. Merkelig hvordan det kan være så spennende og underholdende å se på, veldig gøy å høre på analyser og tenke hva man selv ville gjort. Håper Magnus gjør det bra i morgen, og at kampen i tillegg kan vare litt lengre enn de to første, hehe. :D
 
Utrolig bra kamp av Carlsen i dag, han hadde jo styringen og initiativet i omtrent hele greia, og jeg var nesten sikker på at dette skulle bli en seier i dag. Etter hva jeg oppfattet spilte han vel omtrent en helt perfekt match, men hvor seieren dessverre glapp mellom fingrene hans da han flyttet tårn til f8 i trekk 37. Da glapp initiativet og presset en god del. Hva mener dere?

Uansett, utrolig spennende. Imponert over hvor god Anand er til å forsvare seg, det virker jo nesten umulig for Carlsen å unngå en remiss mot fyren om han virkelig bestemmer seg for å spille defensivt. :p

Forøvrig utrolig trivelig med Lars Monsen i studio. Han imponerte virkelig med sjakk-kunnskapene sine, og hadde flere idéer som var vanskelige å se og som Carlsen faktisk endte opp med å gjøre i spillet. Og selvfølgelig alltid en veldig hyggelig fyr som skaper god stemning! Håper han kommer tilbake i flere av matchene fremover. :)

Gleder meg til fredag for mer sjakk-VM! :D
 
Redigert:
Dette kan jo bli overkjøring. Blir meget spennende i morgen, Magnus har dessverre svarte brikker nok en gang fordi han startet med hvite og avslutter med hvite.
 
Dersom det blir remis i morgen tror jeg mye er avgjort. Fantastisk av Magnus. Artig at han får den anerkjennelsen han fortjener. At ikke fotball og langrenn tar all oppmerksomhet.

Men så er vi nordmenn også glade i å heie på en vinner ;)
 
Har ikke greie på sjakk, men skjønner godt at motstanderen er på defensiven. Dersom Carlsen tilbyr remis, da aksepterer man....:)

35965AB0-1903-4607-B742-FE9B8B992422-1754-0000023C315E7E24_zpsd3e9a0bc.jpg
 
Redigert: