Sjakk-VM (Magnus Carlsen vs. Viswanathan Anand)

Utrolig spennende parti i dag, med en brå og uforutsett avslutning for de fleste (inkl meg selv og Anand) Har fulgt flere partier på vgtv med Hans Olav Lahlum i spissen og synes det har hatt overraskende stor underholdningsverdi for meg, og garantert flere.
Selv om matchen nesten er avgjort skal det bli litt artig å se hva Carlsen går for i morgen. Underholdningsmessig håper jeg det blir litt mer avansert en et remis-parti slik som i det 8.
 
Fantastisk av Carlsen! Greit nok at det var en tabbe av Anand på slutten, men det tar ikke noe vekk fra Carlsens prestasjon. Som Thorstein Bae sa i studio - det er få spillere som kunne klart å stå imot angrepet Anand skapte. Magnus spilte omtrent de beste mulige trekkene i 4 timer, og sakte men sikkert kommer han i en posisjon hvor alt balanserer på en knivsegg. Om man svarer med bare ett eneste sub-optimalt trekk, så utnytter han det maksimalt og straffer deg, fordi han selv spiller "perfekt sjakk" omtrent hele tiden. Det er veldig vanskelig å unngå å gjøre ett dårlig trekk når man har dårlig tid, og sitter i en veldig stressende posisjon. :)

Blir gøy å se på i morgen, alle piler peker i retningen av at det blir en historisk dag for idrettsnorge :)

Tenker å kjøpe inn et fint sjakkbrett til helgen, er virkelig bitt av basillen nå! Ellers vil jeg anbefale appen "shredder chess" for ios og android, fantastisk sjakk-app med en veldig god "sjakk-motor" i bunn, som jeg også har brukt til å følge trekkene i flere av VM-matchene, og den gjør for det meste de samme valgene som Houdini 3 anbefaler. Veldig moro :)
 
Redigert:
Fantastisk! En historisk dag etter en fantastisk match, for en prestasjon av 22 åringen! Gratulerer til Carlsen, han har fått mange nye fans nå, og jeg gleder meg til å følge sjakk mer fremover! VM igjen neste år, og til sommeren blir det jo Norway Chess i Stavanger som jeg nå gleder meg sykt til! Noen som vet om Magnus Carlsen skal være med der? :)
 
Fantastisk! En historisk dag etter en fantastisk match, for en prestasjon av 22 åringen! Gratulerer til Carlsen, han har fått mange nye fans nå, og jeg gleder meg til å følge sjakk mer fremover! VM igjen neste år, og til sommeren blir det jo Norway Chess i Stavanger som jeg nå gleder meg sykt til! Noen som vet om Magnus Carlsen skal være med der? :)

Det er snakk om at Carlsen kommer til Stavanger!:D
 
Vanskelig å ikke la seg rive med her ja.
Fantastisk spilt, og jeg synes det er flott å se at han er seg selv tilsynelatende helt ut.

Vil også berømme Anand. Eksemplarisk måte å ta et tap på, og virker som en veldig sympatisk type. Synd han ikke lyktes i å gi Carlsen større utfordringer.

Dette har helt klart tent en gnist hos meg, og håper sjakk blir en langt vanligere aktivitet å drive med. feks på hytta osv.

:)
 
Tror ikke det er mange som forstår hvor heftig det er å bli verdensmester i sjakk. Kompleksiteten i spillet på det nivået er helt hinsides. Stor Gratulasjon:)