Skades urverk av aktiviteter som ski, tennis etc. ?

MrH

Medlem
10. des. 2014
Innlegg
11
Hei!
Et nybegynnerspørsmål her...

Var på Bjerke å så på Tudor Black Bay, hvorpå jeg ble gjort oppmerksom av selgeren at hvis jeg kjøpte denne klokken (og hvilken som helst annen klokke med automatisk urverk) burde jeg legge fra meg klokken ved aktiviteter som golf, langrenn, tennis og andre hvor man har gjentatte og "voldsomme" bevegelser med armen.

Noen som kan bekrefte denne påstanden? Ser hennes poeng, men virker litt håpløst og måtte legge fra seg klokken, spesielt når man bruker store deler av sin fritid på de nevnte aktiviteter...

Takk!
 
Sto på ski med min Sea Dweller senest i går. Håper den er laget for juling, og ikke champagne og Canapeer. Skal mye til før jeg hadde vurdert å ta den, eller noen av de andre klokkene mine av.
 
Spørs vel hvor hardt du går til verks med de nevnte aktivitetene.
Har både jogget, svømt, stått på ski, vært på metallkonsert og gått på grisefylla med mine klokker uten problemer.
Kraftige støt er nok ingen god ide uansett.
 
DØNN!
Spørs vel hvor hardt du går til verks med de nevnte aktivitetene.
Har både jogget, svømt, stått på ski, vært på metallkonsert og gått på grisefylla med mine klokker uten problemer.
Kraftige støt er nok ingen god ide uansett.
 
Klokkebransjen har kampanjer som viser til ferdsler i rommet, dykking i krig, klatring, grotteferder, Roger Federer, verdens tøffeste seilaser, formel1, golf og en hel del andre eksotiske fritidsaktiviteter målgruppen i de fleste tilfeller bare har hørt om på TV.
Hadde jeg vært marketing director i et av de selskaper med slik manneretorikk i kampanjer hadde jeg gitt streng instruks til mine ansatte at de skulle oppfordre kunden til å leve som en mann/eventyrlig kvinne. Så kunne de heller hatt forbehold om at tiltross for at følgende aktiviteter kan utføres med et smil om munn, så vil klokken ha vanskeligheter med støt som baderomsflisene vil kunne gi, eller om du har uhell ved noen av disse aktivitetene som innebærer en annen belastning enn det klokken kan forvente å tåle.

Selvfølgelig tåler klokken tennis. Men den tåler kansje ikke at du fyker hodestups nedi sanden fordi du har forsøkt å imponere en av de søte pikene med et pikant byks hvor tennisrekkerten satte stopper for dine egne ben i landsingssituasjonen.
 
Mye svar her, men lite seriøs diskusjon... :rolleyes:

Jeg er ingen urmaker overhodet, så dette er utenfor mitt fagfelt, MEN.. Jeg kan bekrefte at minst 4 seriøse urmakere (ja ikke bare ansatte på en klokkebutikk, men faktiske urmakere), alle har fortalt meg at f.eks. golf er noe jeg absolutt bør unngå med et automatisk urverk. Tennis har også vært nevnt av minst et par av de..
 
Mye svar her, men lite seriøs diskusjon... :rolleyes:

Jeg er ingen urmaker overhodet, så dette er utenfor mitt fagfelt, MEN.. Jeg kan bekrefte at minst 4 seriøse urmakere (ja ikke bare ansatte på en klokkebutikk, men faktiske urmakere), alle har fortalt meg at f.eks. golf er noe jeg absolutt bør unngå med et automatisk urverk. Tennis har også vært nevnt av minst et par av de..

Regner med at rådet om å unngå slike aktiviteter har opphav i å "være på den sikre siden".
Hvis de skulle hevde det motsatte, hvorpå kunden ødelgger klokken grunnet uvettig bruk, vil de fremstå i et negativt lys.
Du har kanskje lagt merke til at Nadal spiller med en RM på labben? Denne er hverken billig eller lett tilgjengelig.
Er enig i at golf og tennis kanskje kan påføre et automatisk urverk såpass med støt at det er skadelig.
Men, som sagt er det forskjell på hvor hardt du kjører på i aktivitetene.
Litt kosetennis på ferietur, eller all-in i en turnering. Dette er jo umulig å vite for urmakeren/ansatte som selger en klokke.

rafael-nadal-richard-mille-watch.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Det er vel rimelig åpenbart at ingen automatiske urverk har spesielt godt av mange og harde støt, og jeg ville neppe tatt med meg et meget komplisert urverk på golfbanen eller på down hill sykeltur.

De allere fleste urverk skal tåle "vanlig" bruk, så bruk klokkene med god samvittighet! Men, la gjerne perpetual calenderen bli igjen hjemme når du skal på tennisbanen.......
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Har to sesonger på golfbanen bak meg med en Omega Speedmaster på lanken. Denne har ihvertfall ikke tapt noe tid og har heller ingen andre symptomer på skade. Tenker dog at det ikke er vits i å utsette den for dette lenger i tilfelle det skulle skje noe og har bestilt en Garmin S6 Approach for kommende sesong.
 
Det skal jo også sies at RMen til Nadal er spesialdesignet med støtabsorberende kasse, nettopp for å tåle å brukes på tennisbanen. For øvrig er det jo ikke veldig praktisk å bruke klokke når man spiller tennis. Jeg tar hvert fall av meg min klokke når jeg spiller.

Federer spiller ikke kamper med Rolexen på håndleddet, og utover Nadal er det såvidt jeg har fått med meg bare Serena Williams som bruker klokke (AP) i kamp.
 
Når det kommer til golf så er det med stort forbehold at man kan si at det går helt fint å spille med klokken. Det er at du er nogen lunde god.
Spiller man golf som meg, og treffer ballen oppå en gang i blant så er jeg helt enig i at det er et kraftig støt.

Nå sitter klokken på armen med en rem eller lenke. Denne er aldri helt stram, da det er svært ubehagelig. Det er hud og noen muskler i mellom der igjen.
Det er en god del støtdempere på vei til klokkens indre her. Men leverandører i alle bransjer er heller mer forsiktig i sine uttalelser enn motsatt.
Jeg synes et hadde vært tøft av urmakerne og forklare hva som går fint, og hva som er skadelig, men jeg forstår at de ikke gjør dette.