Skambud

blir aldrig sur over skambud, det er også en del av salgsprosess.

Enig. Jeg har både kjøpt og solgt klokker for langt mindre enn oppgitt pris i annonsen. Noen ganger har man overvurdert markedet, noen ganger vil man bare selge i en fart, noen ganger er man bare interessert i kjøp om det er en svært god pris. Sålenge budgiver opptrer høflig er det da ingen grunn til å bli fornærmet over at noen kommer med et bud godt under oppgitt pris - det er jo bare å si nei takk.

Budgivere uten folkesikikk, derimot, lar jeg meg fort irritere av. Du må gjerne by halvparten av verdien, men hvis budgiver ikke orker å formulere seg i annet stikkordsform eller sms-språk, blir det neppe noen avtale.
 
Redigert:
Enig. Jeg har både kjøpt og solgt klokker for langt mindre enn oppgitt pris i annonsen. Noen ganger har man overvurdert markedet, noen ganger vil man bare selge i en fart, noen ganger er man bare interessert i kjøp om det er en svært god pris. Sålenge budgiver opptrer høflig er det da ingen grunn til å bli fornærmet over at noen kommer med et bud godt under oppgitt pris - det er jo bare å si nei takk.

Budgivere uten folkesikikk, derimot, lar jeg meg fort irritere av. Du må gjerne by halvparten av verdien, men hvis budgiver ikke orker å formulere seg i annet stikkordsform eller sms-språk, blir det neppe noen avtale.
Tja vet ikke hva som er verst jeg, stikkord og SMS-språk, eller lange utredninger om helsetilstand og tragiske hendelser - både for kjøper og slekta ellers.:eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og holmby
Skambud er også et bud, skriver en del, og jeg er helt enig. Jeg vil ikke si det er frekt å by godt under prisantydning, men det er selvsagt mindre vellykkede måter å overbringe et bud på...

Jeg synes det mest komiske oppstår når selger slår fast at vedkommende fraber seg skambud, og samtidig ikke gir noen prisantydning. Sånt skjer gjerne på Finn, og da begrunnes det med at "kjennere vet hvilken pris som er riktig".
 
Sålenge budgiver opptrer høflig er det da ingen grunn til å bli fornærmet over at noen kommer med et bud godt under oppgitt pris - det er jo bare å si nei takk.

Du treffer spikeren på hodet her Hopalong.
Kjøp og salg av klokker og alt annet handler ganske enkelt om partene kommer til enighet om en pris.
I mange tilfeller skjer ikke det, men hva så?

På annonsene her på sonen dukker jo begrepet "skambud" ofte opp. Gjerne i kombinasjon med prisforlangende som viser naiv tro på egen klokkes verdi.
Vel, vel, dem om det.
Personlig ville jeg absolutt foretrekke en selger som forstår normal dynamikk i forholdet mellom tilbud og etterspørsel. Hvis det er noe det finnes nok av i verden så er det klokker.
 
Redigert:
Vi er vel noen som synes at i noen tilfeller har vi bydd for høyt. Får en ja med en gang kan det vel hende en ligger for høyt. Sier en som kun har kjøpt og aldri solgt. Skal lete etter min påstand at jeg ikke selger, men den finnes i en eller annen tråd
 
Jeg svarer alltid.

En gang fikk jeg bud på 35K for min strøkne SD4K som lå på Finn til rundt 70K.
Da ba jeg bare budgiver få med seg en kompis med samme sum, så kunne de få den.

Holdt en høflig tone, begynte med «Hei» og avsluttet med «Mvh».
 
Hei,

foad.jpg


Mvh
 
Skambud er også et bud, skriver en del, og jeg er helt enig. Jeg vil ikke si det er frekt å by godt under prisantydning, men det er selvsagt mindre vellykkede måter å overbringe et bud på...

Jeg synes det mest komiske oppstår når selger slår fast at vedkommende fraber seg skambud, og samtidig ikke gir noen prisantydning. Sånt skjer gjerne på Finn, og da begrunnes det med at "kjennere vet hvilken pris som er riktig".

Er enig der. Skal man selge noe, så ønsker man jo et bud på produktet sitt. Skambud eller ei. De fleste som kjøper/selger ting ønsker jo å gjøre en best mulig handel. Kjøper ønsker å betale minst mulig, mens selger ønsker mest mulig.

Ønsker man ikke selge produktet til den prisen som "skambudet" er så er det bare å takke nei, og heller si at man ikke selger under den prisen man ønsker.

Høflighet og folkeskikk går gjerne begge veier.
 
Enig. Jeg har både kjøpt og solgt klokker for langt mindre enn oppgitt pris i annonsen. Noen ganger har man overvurdert markedet, noen ganger vil man bare selge i en fart, noen ganger er man bare interessert i kjøp om det er en svært god pris. Sålenge budgiver opptrer høflig er det da ingen grunn til å bli fornærmet over at noen kommer med et bud godt under oppgitt pris - det er jo bare å si nei takk.

Budgivere uten folkesikikk, derimot, lar jeg meg fort irritere av. Du må gjerne by halvparten av verdien, men hvis budgiver ikke orker å formulere seg i annet stikkordsform eller sms-språk, blir det neppe noen avtale.

Henger meg også på denne.

By gjerne 1,- på neste klokke jeg legger ut så lenge du starter høflig med et hei eller god dag. Sleng på navnet ditt nederst og hold deg under 15-20 feilstavinger så er mulighetene til stede.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Topher