Sko fra Jan Petter Myhre?

Dyrere sko - særlig bespoke - har en høyere innstegspris. Men de kan vedlikeholdes, såles om, flikkes og holdes ved like slik at de varer i mange, mange år. Fordeler man kostnadene over mange år, så blir det ikke så dyrt. Det krever litt av deg også, at du behandler de riktig, pusser de med riktige kremer og vokser. Får de reparert når det er behov for det. Det er litt av moroa ved å ha slike sko.

Takk for innspill.
Har studert sidene til Crockett & Jones, mye fint. Ser at Grændsen Skotøimagazin i Olso har noe inne også.

Så til spørsmålene:
Er det noen som har bestilt pr mail fra Crockett & Jones?
Hvilke priser snakker vi om?
Størrelse på skoene, er det bare å måle lengde og la det stå til?

Jeg er glad i sko og skulle gjerne hatt økonomi til bespoke, og for dem som har det er det bare å slå seg løs.

Jeg tror dog ikke at man skal overdrive hvor mye lenger levetid bespoke til 30.000 pr skopar har i forhold til skopar som koster en tredjedel til en sjettedel av prisen. Disse kan også såles om, flikkes og holdes ved like i mange mange år.

• Liker
Reaksjoner: Rødland og Edward
Jeg er glad i sko og skulle gjerne hatt økonomi til bespoke, og for dem som har det er det bare å slå seg løs.

Jeg tror dog ikke at man skal overdrive hvor mye lenger levetid bespoke til 30.000 pr skopar har i forhold til skopar som koster en tredjedel til en sjettedel av prisen. Disse kan også såles om, flikkes og holdes ved like i mange mange år.

Enig.

MEN prøv å bytt ut "bespoke" med Rolex (eller IWC eller Panerai eller lignende), "skopar" med "klokke" og "såles om, flikkes" med "tas service på" i setningen. ;)

• Liker
Reaksjoner: Futen
Akkurat når det gjelder små fabrikanter som Myhre så er det en annen faktor som også veier litt - bare litt, og det er rett og slett hvor lenge han holder på. Han er vel ingen ungsau lenger, og han skrev vel noe om en lærling, men også at det tok mange år å trene opp en til hans nivå.

John Lobb og tilsvarende har holdt på i over hundre år, og blir vel blandt oss i noen år til. :) Jeg har helt konkret erfart at en skomaker ikke var så lysten på å gjøre større arbeider på "en annens sko". Ingen kan vel reparere en Myhre-sko så godt som Myhre selv vil jeg tro.