@Bøygen , akkurat det med bredde og omkrets ser eg alt for sjelden. For en som har veldig brei fot , høy vrist , behov for skikkelige innlegssåler så er det et mareritt å no skulle handle nye vinteeboots igjen .
Det er vel forklart i artikkelen at de som har veldig brede føtter burde stå unna Adidas.
Adidas lager en standard med litt trangere passform, for å holde foten på en bedre måte, sånn at den sklir ikke sideveis i skoen mens man utsetter seg på sportsaktivitet.
Det begrenser ankel- og fotskader.
Jeg bruker vanligvis 11/11.5 E eller EE i Amerikansk brede og 10.5 G i Engelsk passform, og disse str45 Adidas Forum føltes for trange på bredden og tuppen av føttene, fra starten av.
Jeg var i ferd med å sende de tilbake til selgeren, men broren min(som har ikke små føtter heller og som har brukt Adidas i 20 år) sa at jeg burde holde på de og "gjøre de opp" hjemme først. Det gjorde jeg og var fortsatt litt pessimistisk de første dagene.
Men etter en del gåtur ute (i tynne sokker), ble de mye bedre.
Etterhvert har jeg gått mye med de i løpet av sommeren og uten problem.
Klart det, har disse fortsatt en litt trang passform, spesielt foran på bredden av foten, men sånn er disse planlagt til å bli.
Ankelen er ingen problem og regulerer seg godt.
Jeg får heller ikke vondt i føttene og fikk ingen skader.
Sånn sportsko er ofte standardisert.
Har du veldig spesielle føtter, må du nesten få "custom made" eller velge sko som kommer i forskjellige bredder, ikke noe standardiserte modeller.