Skredder

Medlem
6. sep. 2010
Sted
Oslo
Hei,
Mange stilbeviste folk her, så jeg tenkte jeg skulle få noen tips!

Skal møte en skredder i morgen tidlig. Har lyst til å få laget meg en blazer som ikke alle andre har. Hva er hot nå på sportsjakker? 1 eller 2 knapp, bredt eller smalt slag, rette eller skrå lommer. 2 lommer eller 3 lommer. Lærpatc på albuer - Patch kun på en arm eller på begge? Kontrastsømmer/knapper?

Med andre ord mange funderinger - håper på en hyggelig meningsdiskusjon:D

Noen som har kontaktinfo til en eller flere slinke skredder som har OK priser?

Lærpatch på begge armer er vist et must om dagen, kjøpte en NN07 genser her om dagen med det, såå utrolig kult!

Jeg hadde valgt en 2 knapps, det kommer du til å bli mest fornøyd med i lengden.
Når det gjelder bredden på slagene hadde jeg valgt en mellomting. Personlig er jeg ikke veldig fan av de smale slagene til f.eks Tiger og Lindeberg.
En ting som er greit å tenke på er; smale slag gjør deg smalere og brede slag gjør deg bredere.
Jeg foretrekker også dobbelsplitt fremfor enkeltsplitt.
Det kommer også an på kropps fasong. Har man litt svai i ryggen og litt rumpe blir som regel dobbelsplitt best:)
Når det gjelder stoff, mønster, lommer, knapper og patches kommer det an på hvilket bruk den skal være til.?

Gleder meg til å høre hva skredderen sier når det gjelder pris og sånn:) Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: SlipsFrank
Da ble det bestilt 4 skjorter og 1 jakke i førsteomgang!

Gikk for 3" slag, noe som er ganske smalt, men ikke for smalt (synes jeg)
2 knapps er også min favoritt, så det ble denne gangen også
150s stoff, patches på begge albuene (i rødt!!), kontrastsømmer i knapper som matcher patchene og 2 splitter i rygg!

Veldig omstendelig og proffesjonell kar, blir spennende å se resultatet

Pris for herligheten 5500 ferdig levert! Synes ikke det er så galt?

Gikk for 3" slag, noe som er ganske smalt, men ikke for smalt (synes jeg)
2 knapps er også min favoritt, så det ble denne gangen også
150s stoff, patches på begge albuene (i rødt!!), kontrastsømmer i knapper som matcher patchene og 2 splitter i rygg!

Veldig omstendelig og proffesjonell kar, blir spennende å se resultatet

Det hørtes veldig bra ut! Både beskrivelse og pris!:D

Det høres ikke galt ut nei:)
Fred Martin Ramstad på Frogner tok 24000,- for full dress med en ekstra bukse hvis jeg ikke husker helt feil.
Men der er kvaliteten absolutt upåklagelig.

Nei, ikke noe å si på prisen. Blir spennende å se det ferdige resultatet! Poster bilder om ønskelig når jakken er på plass om noen uker:D

5500 for fire skjorter og en jakke høres meget gunstig ut. Er det lov å spørre hvor? Hva slags stoff?

Viktig å huske på at de fleste som opererer med skreddertjenester i Oslo, tilbyr målsøm, ikke skreddersøm (altså det som på engelsk kalles made to measure, kontra bespoke). Den eneste jeg kommer på i farta som tilbyr full bespoke (tror jeg hvertfall), er Oslo Skredderstue i Parkveien, selv om det sikkert er noen fler.
Forskjellen er kanskje ikke så viktig for de fleste, men det er definitivt forskjell på å bli tatt mål av for så å få sendt disse av gårde til noen som tilpasser et eksisterende mønster til din kropp som best det lar seg gjøre (mulig enkelte gjør individuelle mønstre og, men det blir jo uansett mye gjetning), og å faktisk få tegnet et eget mønster helt etter egen kropp og preferenser, med flere fittings underveis for å passe på at det sitter akkurat slik det skal, osv.
Sånn sett synes jeg 24.000 for en dress fra Ramstad høres i overkant dyrt ut, for jeg er relativt sikker på at det er målsøm det er snakk om der (skyt meg om jeg tar feil, men jeg mener han får laget klærne sine i England). Sikkert helt ypperlig kvalitet, men du får bra bespoke for mindre enn det, sikkert med samme materialer også. Du får tilogmed en dress fra et av de store Savile Row-husene for ikke så veldig mye mer.

Den eneste i Oslo jeg har noe erfaring med, er Royal Exclusive, nede ved SAS-hotellet. Bestilte noen skjorter og en jakke der for en tid tilbake.
Skjortene må jeg innrømme at jeg var litt halvfornøyd med...bra kvalitet og bra stoff, men en del detaljer jeg stusset litt over. De brukte f.eks. plastknapper, til tross for at jeg esplisitt ba om perlemor (noe jeg ærlig talt trodde var standard uansett). Vi kom dog til en enighet med at de skulle skifte ut knappene gratis om jeg kunne skaffe til veie selve knappene. Greit nok.
Collar-stays'ene (heh, finnes det noe godt norsk ord for dette egentlig?) er også sydd inn, noe som mange vil regne som litt ugunstig, siden man egentlig skal ta de ut før vask. Men jeg har noen andre skjorter med innsydde, og har ikke hatt noen problemer med de (bank i bordet), så det er ikke akkurat verdens ende. Igjen, bare en litt rar detalj i mine øyne.
Jakka derimot, var jeg meget fornøyd med. En klassisk sport coat i 100% Holland & Sherry kasjmir, for 5000 (som vel neppe kan være så mye mer enn selve stoffet koster). Så faktisk en jakke i nøyaktig samme stoff/mønster utstilt i vinduet hos et av husene i Savile Row når jeg gikk forbi der nylig (Chester Barrie, tror jeg det var). De er veldig fleksible på detaljer og finesser også — selv om det er målsøm, kan du få omtrent hva du vil, virker det som.
Har funnet meg en skjorteskredder i London nå, som ligger omtrent på samme prisnivå og gjør mer tradisjonelle, britiske skjorter (som jeg liker) i Thomas Mason-stoff, så jeg går nok dit for skjorter heretter. Men vurderer sterkt å dra tilbake til RE for en dress i nærmeste fremtid.

Da må jeg nesten inn å korrigere deg litt. Skal ikke kommentere Royal Exclusive. Men F.M Ramstad som jeg har kjennskap til kan jeg utdype litt om.
Ramstad driver kun med Bespoke! Ja dressene hans syes i London eller rettere sagt litt utenfor, av en Mr Thomas Mahon. Det blir laget et unikt pattern som bare er ditt eget, og han tar alle nødvendige mål i sin butikk i Oslo der også fittingene foregår. Du kan siden det er bespoke spesifisere langt flere detaljer enn målsøm noengang vil kunne tilby. Ramstad har gått i lære i mange år i London. Og hans hustil er om jeg ikke tar helt feil påvirket av Anderson&Shepard.
24K for full bespoke er på ingen måte dyrt i samenligning med Saville Row priser.
Send meg gjerne en PM hvis du ønsker ytligere informasjon:)

Mvh

Blir jo litt et definisjonsspørsmål dette da, for hva man skal kalle målsøm og hva man skal kalle bespoke. Jeg vil si at når man tar mål og så sender noe avgårde for å lages et annet sted, av noen andre, så er det målsøm. Men det er min mening, og jeg er ikke ute etter å starte noen krangel dersom noen er uenig. Klærne til Ramstad er sikkert av ypperlig kvalitet, som sagt, og hva man vil kalle det blir mer flisespikkeri.
Stemmer sikkert at det er A&S-inspirert, siden Thomas Mahon såvidt jeg husker jobbet der tidligere.

Er fortsatt interessert i å se/høre mer om klærne Kawatching bestilte...!

Blir jo litt et definisjonsspørsmål dette da, for hva man skal kalle målsøm og hva man skal kalle bespoke. Jeg vil si at når man tar mål og så sender noe avgårde for å lages et annet sted, av noen andre, så er det målsøm. Men det er min mening, og jeg er ikke ute etter å starte noen krangel dersom noen er uenig. Klærne til Ramstad er sikkert av ypperlig kvalitet, som sagt, og hva man vil kalle det blir mer flisespikkeri.
Stemmer sikkert at det er A&S-inspirert, siden Thomas Mahon såvidt jeg husker jobbet der tidligere.

Er fortsatt interessert i å se/høre mer om klærne Kawatching bestilte...!

Vel, jeg er ingen ekspert på området.
Men er at oppfattelsen at:
Målsøm er standard "byggeklosser" som syes sammen etter dine mål og dermed får en god passform.

Bespoke, da lages alt fra bunnen av til deg. Dvs begynner med en tøyrull og ender som dress.. På den måten kan du spesifisere mye mer i stoffvalg, innerfor, kontrastsømer, monogramsdetaljer etc etc..

Ingen ekspert jeg heller, for all del, men generelt sett, stemmer det at målsøm stort sett er et forhåndsdefinert mønster som så tilpasses individuelt. Dette er spesielt sant med klesmerker som tilbyr egne målsøm-tjenester. Men det finnes også gråsoner – f.eks. er det mange skreddere som tilbyr målsøm med individuelt mønster og stort sett alle de samme valgmulighetene man har med bespoke, men som likevel ikke vil kalle det bespoke, nettopp siden det lages et annet sted, av folk som aldri har sett deg, og hvor det ikke foretas fittings før plagget er 'ferdig', og det er litt begrenset hvor store forandringer man da kan gjøre, samt at det meste gjøres med maskin og ikke for hånd, etc.
Det er vel i denne kategorien Ramstad passer inn, slik jeg forstår det. Om man da vil kalle det bespoke, er jo ikke det direkte feil, det kommer jo an på hvor streng man er. Enkelte vil jo sågar si at det ikke er ekte bespoke om det ikke er laget innenfor 1km fra Piccadilly :)
Mahon er uansett meget vel ansett, og alt gjøres for hånd der slik jeg har forstått det. Man kan forøvrig lese mer om han på www.englishcut.com

Ingen ekspert jeg heller, for all del, men generelt sett, stemmer det at målsøm stort sett er et forhåndsdefinert mønster som så tilpasses individuelt. Dette er spesielt sant med klesmerker som tilbyr egne målsøm-tjenester. Men det finnes også gråsoner – f.eks. er det mange skreddere som tilbyr målsøm med individuelt mønster og stort sett alle de samme valgmulighetene man har med bespoke, men som likevel ikke vil kalle det bespoke, nettopp siden det lages et annet sted, av folk som aldri har sett deg, og hvor det ikke foretas fittings før plagget er 'ferdig', og det er litt begrenset hvor store forandringer man da kan gjøre, samt at det meste gjøres med maskin og ikke for hånd, etc.
Det er vel i denne kategorien Ramstad passer inn, slik jeg forstår det. Om man da vil kalle det bespoke, er jo ikke det direkte feil, det kommer jo an på hvor streng man er. Enkelte vil jo sågar si at det ikke er ekte bespoke om det ikke er laget innenfor 1km fra Piccadilly :)
Mahon er uansett meget vel ansett, og alt gjøres for hånd der slik jeg har forstått det. Man kan forøvrig lese mer om han på www.englishcut.com

FM Ramstad er uten tvil full bespoke, og det fordi det kuttes et nytt unikt mønster fra rullen, isteden for å justere et allerede innstilt mønster for kutting. Det er den endelige forskjellen, og kan ikke misforstås. Det er som du sier også kritisk med 'fittings' i bespoke, mens det er heller sjeldent i målsøm.

Dette må være et skikkelig røverkjøp. Man får jo ikke mer enn fire skjortet hos Gunnar Øye for den prisen.
Om stoffet og passformen er bra er det svært ønskelig med bilder. Og gjerne en mini-review etter at skjortene har fått et par omganger på vaskebrettet.

BTW, håndvasker dere kvalitetsskjortene eller går de i vaskemaskinen/trommelen?

Syr noen av disse om andre ting også? Har en skulderveske fra hugo boss jeg ville satt på en bred sort strikk bakpå så den kan tres nedpå håndtaket på trillekofferten, kanskje skredder "john" gjør dette?

Nå kupper jeg denne tråden, og spør litt vagt, MEN;

Hvor mye koster det å få skreddersydd en helt vanlig, ok, svart dressbukse? Har noen anbefalinger?