Undertegnede tilhører kategorien hvermannsen når det gjelder vintage ur, ble selv særdeles klokere etter å ha lagt ut min Explorer 1016, som en annen "ekspert" (ikke på forumet) kalte 6610, på TS. Takk for rettledning
@Frackas og
@Loevhagen
Mitt tips er å gjøre litt undersøkelser før man handler på nettet. Anbefalinger her inne har hjulpet meg, mtp "bukta" og hvilke land man bør unngå. Ser at selgere i fra Sør-amerika utmerker seg med tvilsomme vintage ur.
Denne er et eksempel i fra Argentina, som ikke finnes på oversikten til vintagezodiacs.com. Visere og skive finnes ikke på noen Sea Wolf modeller. I tillegg har alle Sea Wolf modeller, denne betegnelsen på skiven. Min mistanke er at dette er Aerospace GMT, som er modifisert. Denne modellen har langt fra samme interesse og verdi der ute.
Når det gjelder Franken begrepet, så er nok det i "eye of the beholder" Det som er irriterende er når noen bevisst "bygger" noe for å bedra en kjøper. Om et ur ikke er 100% originalt så er det uproblematisk, så lenge salgssum er deretter. I noen tilfeller er klokken reparert og hvor urmaker har foretatt et bytte av en del, til eks bezelen, uten at den er uoriginal men feil ift årsmodell. Jeg har en slik og det plager meg ikke, men har selvfølgelig betydning for en samler/ connaisseur
Takk for nok en glimrende tråd
@SpaceCowboy