Skrue sitter fast i Jubilee’n

Medlem
8. mars 2017
Sted
Nøtterøy
Hei klokkevenner!

Jeg skulle ta av et ledd på jubilee-lenken til min Rolex datejust. Men, den sitter fast.

Prøvde selv med eget verktøy, men ble til slutt redd for å ødelegge noe. Gikk innom en urmaker i Tønsberg, som heller ikke klarte å fikse problemet. Lenken er ubrukelig nå, da den er alt for stor.

Noen med tips/løsning? Mulig jeg er helt på jordet, men kan den ha rustet/irret fast?

Hans August

Hei klokkevenner!

Jeg skulle ta av et ledd på jubilee-lenken til min Rolex datejust. Men, den sitter fast.

Prøvde selv med eget verktøy, men ble til slutt redd for å ødelegge noe. Gikk innom en urmaker i Tønsberg, som heller ikke klarte å fikse problemet. Lenken er ubrukelig nå, da den er alt for stor.

Noen med tips/løsning? Mulig jeg er helt på jordet, men kan den ha rustet/irret fast?

Hans August

Prøv med hårføner, å varm den skikkelig opp. Skruen/bolten er nok satt inn med gjengelås/loctite..

• Liker
Reaksjoner: Hansaugust
Varm med hårføner eller legg den i varmt vann før du prøver å løsne skruen. Pass på å bruke et skrujern som passer ordentlig i skruen så du får skikkelig tak og ikke ødelegger den.

Samtidig må jeg skyte inn at det er merkelig at en urmaker ikke fikk løsnet den hvis det kun er loctite som sitter inni der.

• Liker
Det kommer veldig an på hvilken Loctite som har blitt brukt. Det er KUN 221/222 som egner seg for lenker og som løsner lett uten noe varmebehandling.
Jeg har selv opplevd at urmaker (anerkjent) har brukt 27x serien som tåler høye temperaturer og er UMULIG å få opp uten at lenken demonteres og legges på en varmeplate over lang tid.

Støtter @Gin
221 loctite bruker Rolex selv.
Screen Shot 2018-01-11 at 16.17.02.png
Screen Shot 2018-01-11 at 16.17.20.png
Screen Shot 2018-01-11 at 16.17.29.png

Det kommer veldig an på hvilken Loctite som har blitt brukt. Det er KUN 221/222 som egner seg for lenker og som løsner lett uten noe varmebehandling.
Jeg har selv opplevd at urmaker (anerkjent) har brukt 27x serien som tåler høye temperaturer og er UMULIG å få opp uten at lenken demonteres og legges på en varmeplate over lang tid.

Har samme opplevelse på en lenke til Daytona, der blåselampen måtte frem :eek:

• Liker

Oi. Det tenkte jeg ikke på. Hvordan kan en anerkjent urmaker finne på å bruke så tung skyts?
Og såklart på en gammel datejust kan det være mange Petter Smart som har brukt både det ene og det andre som gjengelås.

Som dere ser har skruene nå fått kjørt seg. Dessverre var de allerede slik da jeg kjøpte klokken. Uerfarne meg, så ikke etter dette...

Takk for alle innspill, men det ser ut som det må bli en tur på Bjerke til uka.

Vedlegg

• 8460214B-4B72-4CF9-9BE5-022525ECD213.jpeg
    8460214B-4B72-4CF9-9BE5-022525ECD213.jpeg
    71,5 KB · Visninger: 0