Skulle vært Kali, tenkte Jon Ali

Seiko SARB (017,045,065)

Tre morsomme og fine klokker som egentlig er en klokkesamling i seg selv.




Seiko SARB045 - En hverdagsklokke.
DSC_0408_zpsf5d90a3e.jpg
[/URL][/IMG]




Med innsyn til urverket, lenke og vanntett til 100m. så er dette ei pen hverdagsklokke.

Seiko SARB017 - En Beater.







Vanntett til 200m og med innskrubar krone og lume er dette mer en beater en de andre klokkene fra Seiko sin SARB serie.

Seiko SARB065 - Dressklokken.



[URL=http://s1210.photobucket.com/user/kystgeit/media/SARB/DSC_0179_zpsbadd2bb2.jpg.html]

DSC_0436_zps3867e983.jpg
[/URL]
Dette er dressklokka, vanntett til 50 meter. Designet i et samarbeid med Seiko og Sinobu Ishigaki som er japans mest kjente bartender. Den kalles også for Coctail Time.
 
Redigert:
tre klokker fra Sarb serien som hver dekker alle formål! Utrolig flott:) Likte spesielt Sarb045 sin blåfarge :eek:
 
Seiko Ananta SPB019J1

Ananta er et sanskrit ord for uendelighet som også brukes om den hinduistiske guden Vishnu. Dermed føyer denne klokka seg perfekt inn i galleritråden min, med bruk av hinduistiske guder.










Kassen er det spesielle med denne klokka. Den skal være sterkt inspirert av katana, en japansk sverdtradisjon. Nå har jeg ikke sett for mye på de nyere Ananta modellene, men kassene der er vist moderert endel, så dette er en av de orginale store Ananta kassene. Den er 46mm, men ligger veldig bra på hånda. Den bærer en god del mindre en f.eks. en Omega PO på 45,5mm.




DSC_0413_zpsce9b5811.jpg

Multi hand klokke, der det er visere som viser dag, dato og power reserve.



Helt OK spenne, ikke noe spesielt.



Innsyn til 6R21 urverket, virker knøttlite i ei så stor kasse.
 
Fra en som liker "cleane" klokker (eller trodde han gjorde det):
Den 017 der er bare så feil! Men på alle de riktige måtene. Får assosiasjoner til gitarkasser/kropper og motorsykkelhjelmer fra 70-tallet. Og sådant blir jo aldri feil.
Flott tråd og flotte klokker så langt Jon Ali.
 
Redigert:
Seiko 5



Seiko 5 serien så dagens lys i 1963. Det er 5 kjennetegn, derav navnet 5, som definerte ei Seiko 5 klokke. Den er automatisk, dag og dato i et vindu, vanntett, Krone klokken 4 og slitesterk kasse og reim/lenke.
Sporty automatiske beatere til en billig penge m.a.o. :)

Jeg har hatt tre stykker:

Seiko 5 Military SNK805:
DSC_0194_zps6df57340.jpg

DSC_0203_zps8ce88ec8.jpg




Ei klokke med ei fin militær inspirert skive. Både skive og reim er i infanteri grønt, noe som gir den et tydelig militært uttrykk. Størrelsen er på behagelige 38 mm. Det er 7s26 urverket til Seiko som sitter i denne, det kan ikke hacke. Dette er upraktisk på et militærur. Når flere skal utføre et oppdrag, så er det viktig at alle synkroniserer klokkene.

-

Seiko 5 White Baby Monster (snzf45) (SOLGT)






Ei kul sportsklokke med hvit skive.

-

Seiko 5 Orange Frankenmonster/Frankentuna (skz249) (SOLGT)


Jeg likte veldig godt Frankenmonsteret, det er ei klokke jeg savner av og til. Den var vanntett til 200m som monsterene og skx 007/009. Skiva var orange men med hvitt mønster rundt senter. Lumen var fantastisk, i beste Seiko dykker stil.
 
Det strømmer på med fine Seikoer her og enda har ikke GS'ene dine kommet inn i tråden! Kult fokus i samlingen må jeg si :)
 
Tissot SeaStar 1000 (T0664071705700) (Solgt)



Tissot er kjent for fine klokker til en grei pris. Det passer bra på denne SeaStar 1000, vanntett til 300m (1000ft), 42mm og god kvalitet og finish. Jeg hadde min en stund og var meget fornøyd med den. Den legger seg fint mellom Seikos billige dykkere og en Omega Seamaster eller Tag Heuer Aquaracer o.l. En arbeishest av et ETA 2824 banker i dens indre. Klokka var en meget hyggelig flørt og er definitivt den klokka jeg har fått mest oppmersomhet med. Det har vel noe å si at jeg for det meste hadde den på den blå natoen. En gang, på reise, kom det ei asiatisk dame og pekte på klokka. Hun snakket i vei til en gruppe asiatere, på et for meg ukjent språk. Fikk og flere komentarer fra kjente som at blått er flott, blått er aldri feil, osv. Det virket som ei klokke som blir meget godt likt av den vanlige mann, og kanskje ikke så mye en person som er kjent med high end klokker.













 
Grand Seiko SBGE021

Grand Seiko SBGE021

Denne klokka er en limitert utgave av den populære Spring Drive GMT SBGE001. Skiven og GMT viseren er annerledes.
Frem til og med at jeg fikk denne klokken så var det divere og tool watch jeg likte. Denne klokka har roterende GMT bezel og er vanntett til 200 meter, så jeg anså den som enda en tøffing. Med denne klokka kom det et paradigmeskifte i mitt syn på klokker. Klokka virket helt ok først, og Spring Drive verket fascinerte med sin flytende sekundviser og utrolige nøyaktighet. Etterhvert vokste klokka noe enormt på meg. Finish og detaljer som timemarkører, en fascinerende skive, safirglass bezel, domed safirglass og nydelig polert kasse, spilte og forandret uttrykk ved den minste forandring av lys. I ettertid har det bare kommet en ny klokke med dykkerbezel inn, men mange uten bla. flere Grand Seiko og en og anen sveitser.

6467386411_7e03dc4f6f.jpg

Bilde av SBGE001 fra nettet.


Min SBGE021 limited edition.



Et par bilder av lume.


En dag går mot slutt og solnedgangen speiler seg i glasset.

Kassa er nydelig polert, sidene er som speil. Teknikken som brukes kalles Zaratsu, det brukes en roterende tinn plate for å polere. Det gjøres for hånd av de beste fagfolkene Seiko har. Hvilket stål de bruker, måten det støpes på og poleringsteknikken henter inspirasjon fra den tradisjonelle kunsten å lage Katana sverd. Katana var Samuraienes lang sverd. Katanaen var mønstersmidd, og bladet kunne være smidd sammen av opptil 16 jern- og stålstenger som ble snodd sammen i flere operasjoner. Vær vridning fordoblet antall lag, så en Katana kunne da bestå av 2 opphøyd i 16 potens lag med stål ( 2^{16}=65 536) Metallet ble varmet med svak varme i to dager før de foldet det, og det kunne ta fra 8-12 måneder å lage en mestersmidd Katana (noen som husker Uma Thurman i Kill Bill?). Katanaen var et viktig element i det føydale Japan, og er fremdeles et meget viktig nasjonalt symbol. En liten historisk anekdote om når geværet kom til Japan i 1543. Et kinesisk handelsskip kom med to portugisiske eventyrere bevæpnet med hakebørser. Japanerne ble så imponert over det nye våpenet at de startet sin egen våpenproduksjon og forbedret våpenteknologien voldsomt, og før 1500-tallet var omme, hadde de flere og bedre skytevåpen enn noe annet land i verden. Samuraiene, som så sverdet som både et klassesymbol og et kunstverk, motarbeidet skytevåpene. Japansk krigføring hadde tidligere foregått mann mot mann mellom samuraier med sverd som stod ute i åpent lende, fremsa rituelle taler og satte sin stolthet i å kjempe med verdighet.Slik oppførsel ble livsfarlig når det dukket opp bondesoldater som bare plaffet i vei. De samurai dominerte myndighetene begynte med å begrense børseproduksjonen til noen få byer, så krevde de offentlige løyve for å produsere børser, og til slutt bestilte de stadig færre børser, til Japan var nesten uten fungerende skytevåpen. Dette tok en brå slutt i 1853, da USAs marine , bevæpnet med kanoner til siste dekk, kom på besøk og overbeviste Jpan om at det var verdt å begynne å produsere skytevåpen igjen. Det ble gjort tydelig at Tokugawashogunatet ikke lenger kunne beskytte Japan mot barbarer bevæpnet med geværer, og shogunatet kollapset i 1868. Japan innledet sin bemerkelsesverdige raske omforming fra et isolert og halvføydalt samfunn til en moderne stat, en historie der Seiko har vært med nesten hele veien.











Skiva har veldig mange nyanser av grønt, avhengig av lyset, ved svak belysning virker skiva nærmest svart, for så å få et blågrønt skjær når det kommer litt mer lys. I sollys stråler sunburst skiva. Grønt er en farge som representerer lykke i flere asiatiske kulturer, i Japan representerer den også evig liv.
Grønnfargen i skiva henter inspirasjon fra de frodige skogkledde åsene i området rundt Suwa, der Grand Seiko Spring Drive fabrikken ligger. Det er godt forvaltete skoger, Japanerne har en lang og stolt tradisjon for streng detaljforvalting av skog. Nesten 80% av Japans areal består av skogkledde fjell med lite bebyggelse. Japanere omtaler ofte øynasjonen som "det grønne arkipel". Paradoksalt nok har landet den høyeste befolkningstettheten i noe stort land i den første verden, nesten 400 personer per kvadratkilometer.
Den Japanske skogsforvaltningstradisjonen går tilbake til 1600 tallet og Tokugawaperioden. Dengang holdt Japan på å bli avskoget pga. en veldig høy befolkningsvekst, som brukte tømmer til brensel, bygningmateriell og ved fremstilling av salt, tegl og keramikk. Den økende befolkningen trengte mer mat og dermed ble flere skogsområder ryddet. I 1720 ble Tokyo verdens mest folkerike by. Strenge regler for bruk av tømmer ble innført og skogvoktere forhindret illegal hogst. Tokugawa-Japans isolerte beliggenhet, minimal utenlandshandel og det at de hadde gitt opp erobringer utenlands, viste tydlig at de måtte klare seg med egne ressurser. Folk visste at de ikke kunne løse sine egne tømmerbehov ved å ta for seg av en annen japaners tømmer. Gradevis utviklet Japan ideen om tre-dyrking; at trærne var sakte voksende planter. Skogbrukets fremvekst i Japan ble gjort mulig av de temmelig ensrettende institusjonene og metodene som gjaldt over hele landet. Grønnfargen minner meg derfor om at det går å løse store menneskeskapte problemer og at vi må drive en fornuftig forvaltning av fornybare ressurser.



 
Grand Seiko SBGE021

Denne klokka er en limitert utgave av den populære Spring Drive GMT SBGE001. Skiven og GMT viseren er annerledes.
Frem til og med at jeg fikk denne klokken så var det divere og tool watch jeg likte. Denne klokka har roterende GMT bezel og er vanntett til 200 meter, så jeg anså den som enda en tøffing. Med denne klokka kom det et paradigmeskifte i mitt syn på klokker. Klokka virket helt ok først, og Spring Drive verket fascinerte med sin flytende sekundviser og utrolige nøyaktighet. Etterhvert vokste klokka noe enormt på meg. Finish og detaljer som timemarkører, en fascinerende skive, safirglass bezel, domed safirglass og nydelig polert kasse, spilte og forandret uttrykk ved den minste forandring av lys. I ettertid har det bare kommet en ny klokke med dykkerbezel inn, men mange uten bla. flere Grand Seiko og en og anen sveitser.

6467386411_7e03dc4f6f.jpg

Bilde av SBGE001 fra nettet.


Min SBGE021 limited edition.



Et par bilder av lume.


En dag går mot slutt og solnedgangen speiler seg i glasset.

Kassa er nydelig polert, sidene er som speil. Teknikken som brukes kalles Zaratsu, det brukes en roterende tinn plate for å polere. Det gjøres for hånd av de beste fagfolkene Seiko har. Hvilket stål de bruker, måten det støpes på og poleringsteknikken henter inspirasjon fra den tradisjonelle kunsten å lage Katana sverd. Katana var Samuraienes lang sverd. Katanaen var mønstersmidd, og bladet kunne være smidd sammen av opptil 16 jern- og stålstenger som ble snodd sammen i flere operasjoner. Vær vridning fordoblet antall lag, så en Katana kunne da bestå av 2 opphøyd i 16 potens lag med stål ( 2^{16}=65 536) Metallet ble varmet med svak varme i to dager før de foldet det, og det kunne ta fra 8-12 måneder å lage en mestersmidd Katana (noen som husker Uma Thurman i Kill Bill?). Katanaen var et viktig element i det føydale Japan, og er fremdeles et meget viktig nasjonalt symbol. En liten historisk anekdote om når geværet kom til Japan i 1543. Et kinesisk handelsskip kom med to portugisiske eventyrere bevæpnet med hakebørser. Japanerne ble så imponert over det nye våpenet at de startet sin egen våpenproduksjon og forbedret våpenteknologien voldsomt, og før 1500-tallet var omme, hadde de flere og bedre skytevåpen enn noe annet land i verden. Samuraiene, som så sverdet som både et klassesymbol og et kunstverk, motarbeidet skytevåpene. Japansk krigføring hadde tidligere foregått mann mot mann mellom samuraier med sverd som stod ute i åpent lende, fremsa rituelle taler og satte sin stolthet i å kjempe med verdighet.Slik oppførsel ble livsfarlig når det dukket opp bondesoldater som bare plaffet i vei. De samurai dominerte myndighetene begynte med å begrense børseproduksjonen til noen få byer, så krevde de offentlige løyve for å produsere børser, og til slutt bestilte de stadig færre børser, til Japan var nesten uten fungerende skytevåpen. Dette tok en brå slutt i 1853, da USAs marine , bevæpnet med kanoner til siste dekk, kom på besøk og overbeviste Jpan om at det var verdt å begynne å produsere skytevåpen igjen. Det ble gjort tydelig at Tokugawashogunatet ikke lenger kunne beskytte Japan mot barbarer bevæpnet med geværer, og shogunatet kollapset i 1868. Japan innledet sin bemerkelsesverdige raske omforming fra et isolert og halvføydalt samfunn til en moderne stat, en historie der Seiko har vært med nesten hele veien.











Skiva har veldig mange nyanser av grønt, avhengig av lyset, ved svak belysning virker skiva nærmest svart, for så å få et blågrønt skjær når det kommer litt mer lys. I sollys stråler sunburst skiva. Grønt er en farge som representerer lykke i flere asiatiske kulturer, i Japan representerer den også evig liv.
Grønnfargen i skiva henter inspirasjon fra de frodige skogkledde åsene i området rundt Suwa, der Grand Seiko Spring Drive fabrikken ligger. Det er godt forvaltete skoger, Japanerne har en lang og stolt tradisjon for streng detaljforvalting av skog. Nesten 80% av Japans areal består av skogkledde fjell med lite bebyggelse. Japanere omtaler ofte øynasjonen som "det grønne arkipel". Paradoksalt nok har landet den høyeste befolkningstettheten i noe stort land i den første verden, nesten 400 personer per kvadratkilometer.
Den Japanske skogsforvaltningstradisjonen går tilbake til 1600 tallet og Tokugawaperioden. Dengang holdt Japan på å bli avskoget pga. en veldig høy befolkningsvekst, som brukte tømmer til brensel, bygningmateriell og ved fremstilling av salt, tegl og keramikk. Den økende befolkningen trengte mer mat og dermed ble flere skogsområder ryddet. I 1720 ble Tokyo verdens mest folkerike by. Strenge regler for bruk av tømmer ble innført og skogvoktere forhindret illegal hogst. Tokugawa-Japans isolerte beliggenhet, minimal utenlandshandel og det at de hadde gitt opp erobringer utenlands, viste tydlig at de måtte klare seg med egne ressurser. Folk visste at de ikke kunne løse sine egne tømmerbehov ved å ta for seg av en annen japaners tømmer. Gradevis utviklet Japan ideen om tre-dyrking; at trærne var sakte voksende planter. Skogbrukets fremvekst i Japan ble gjort mulig av de temmelig ensrettende institusjonene og metodene som gjaldt over hele landet. Grønnfargen minner meg derfor om at det går å løse store menneskeskapte problemer og at vi må drive en fornuftig forvaltning av fornybare ressurser.




Takk for en fantastisk post, veldig interessant tema og vakkert illustrert. Å lese den gjør en god morgen enda bedre :)