Vel alt er egentlig avhengig av klokkens alderen(altså uten service).
Du sier "en pent brukt (veldig lite brukt..)" men der snakker du om tilstanden tenker jeg.
Jeg fikk en gang en Longines som var helt ubrukt(aldri solgt) men den var noe som 40 år gammel og gikk som 20-30mnt sent i døgnet.
Selvfølgelig, oljen blir tørr og alt er litt "limet" sammen etter så mange år.
Kanskje klokken din er veldig lite brukt men har en del år bak seg og derfor går den så sent.
Nå, når jeg leser posten din
@Preacher , tenker jeg at klokken din ikke "økte" men var "forsinket" av 5-6mnt i døgnet.
"Min 7290(forgjengeren til din SKX) økte 5-6 minutter i døgnet før jeg tok service"
Fordi da trenger den ikke en service(altså rensing) men bare en regulering tenker jeg
Ingenting jeg vet om, bortsett fra en lang bruk uten service kan senke ned hastigheten av en klokke
bortsett fra et kraftig støv/fremmed objekt som plutselig gikk på et hjul.
Derimot, støv på balansefjæren vil gjør at den kan ikke lukke seg fullstendig og dermed vil han ha en kortere trekning/ekspansjons rytme.
Det gjør at klokken din har "et hjerte" som banker for fort og da går den for fort.
Problemet kan fikses ved å ta vekk støvet fra fjæren, bortsett fra hvis det er olje som limer fjæret : da må den renses.
Ringer det noen bjeller
@Preacher ?
PS: er ikke urmaker og hvis noen vet bedre, fyr løs!