Sloppmann`s ur.

Medlem
28. jan. 2013
Innlegg
1.839
Sted
Bergen
Hei alle sammen!

Ettersom at jeg begynner å føle at jeg har de urene som jeg for øyeblikket ønsker i samlingen, så fant jeg ut at jeg kunne lage min egen tråd her i Galleriet. Misfortstå meg ikke, jeg skulle gjerne hatt både AP, A Lange og Patek representert i boksen, men det er vel litt urealistisk for meg med tanke på alder og økonomi.:)
Etter 1 års seriøs tid med denne hobbyen har jeg funnet ut at jeg rett og slett ikke klarer å selge/flippe urene jeg kjøper, nesten som om jeg er i et slags merkelig forhold med hvert av urene. Dette har endt med at jeg har flere ur enn jeg trenger, men du verden hvor gøy det er å samle!
Da jeg kjøpte mitt første ordentlige ur, tenkte jeg at nå kan jeg slå meg til ro denne på håndleddet alene i mangen år framover, slik ble det med andre ord ikke. Glad og fattig besitter jeg nå 11 ur pluss litt diverse kvarts dilldall. Har også funnet ut at denne hobbyen vil ingen ende ta, og det dukker stadig opp ur som jeg gjerne vil supplere til samlingen. Akkurat nå for tiden er det diverse Panerai, JLC og spesielt IWC portuguese som hjemsøker drømmene mine! Vil også før jeg starter å vise mine ur takke for et fantastisk forum, uten tvil det meste seriøse forumet jeg har vært borti, med et kunnskapsnivå blandt medlemmene av en annen verden. Har lært utrolig mye her, så takk for det!

Jeg er ingen forfatter eller fotograf, så ord og bilder blir så som så. :)

Nok smaltalk, over til urene. Vil begynne med det første uret jeg kjøpte så det andre osv:


Rolex Datejust 16233:


Som sagt det første "ordentlige" uret jeg kjøpte var denne, hvor planen var å slå seg til ro med den en god stund. Et ur jeg er veldig glad i, og som jeg ser på som det ultimate dressuret i samlingen. Har funnet ut at brun/svart skinnreim er meget lekkert kombinert med den svært så diskré svarte skiven. Denne trekkes for det meste fram når dressen er på. Har også Jubilee lenke, men denne er noe sliten.


IMG_3639.jpg


IMG_3645.jpg


IMG_3598_1.jpg


20130316_174055.jpg






Zenith Prime 420z


Etter noen månder med en flott Datejust på lanken begynte trangen etter nye ur å komme snikende, jeg var på dette tidspunktet blitt medlem her på Tidssonen. Trålingen av finn.no og K/S her startet, og etter en stund dukket en meget pen sak til salgs her på forumet. Meldinger ble utvekslet og plutselig hadde jeg kjøpt meg nytt ur. Jeg er den dag idag veldig fornøyd med å ha denne i boksen, og den får mye armtid. Kanskje ikke så rart når man ser på den!:)


IMG_3021_1.jpg


IMG_3659.jpg


IMG_3670.jpg


IMG_3303_1.jpg


IMG_20130914_214814.jpg


IMG_20130725_153336.jpg







Omega Speedmaster Reduced Solgt


Det gikk ikke mange dagene etter kjøpet av Zenith`en før jeg merket hvor avhengig jeg var blitt av dette, jeg hadde lenge hatt et godt øye til Omega sine ur og da spesielt Speedmaster. En kjedelig busstur ble plutselig veldig gøy da denne ble lagt ut på finn.no av en kar jeg visste var en Good guy. Ut av bussen gikk jeg smilende med en muntelig avtale i boks. Få dager etterpå kom den i posten. Planen har lenge vært å selge for så å kjøpe "full size" Speedmaster moonwatch, men jeg har blitt så glad i denne at disse planene er lagt på hyllen for øyeblikket.

IMG_3651.jpg


IMG_3559_1.jpg


IMG_20130924_202944.jpg


IMG_3044_2.jpg


IMG_2292.jpg



Breitling Chronomat 41 B13350 Solgt


Etter en måneds tid igjen så begynte jeg å luske på K/S her og på finn.no igjen. Jeg hadde lenge vært facinert av Breitling sine flygere, da spesielt Navitimer og Chronomat. Dette var også noen av de urene som startet hele "ur-kjøret" for meg.
Jeg har alltid vært glad i luftfart og fly, å vurderer å ta PPL for å fly på hobbybasis. Så en flyger i samlingen var på sin plass.
Jeg trengte å slukke lysten etter nytt ur og dette ble løsningen, jeg angrer ikke. Kanskje en litt elsk/hat klokke, men jeg synes den er kul og den skiller seg ut med den blå skiven!


IMG_3671.jpg


IMG_3504_1.jpg


IMG_3674.jpg


20130307_170142.jpg





Seiko Skx009


Noen kjappe uker etterpå fant jeg ut at jeg manglet en boks hvor jeg kunne samle de da fire "skikkelige" urene mine, jeg gikk da til innkjøp av en stor boks med plass til 24 ur fordelt på 2 etasjer. På samme tidspunkt fant jeg også ut at jeg manglet en beater i samlingen som kunne være med i hagen, sjøen å på ski. En fin anledning til å fylle opp en plass til i boksen.
Valget falt da på Seiko skx009, en skikkelig tøffing som er velkjent her på TS. Denne har tålt mye, og fikk smake mye saltvann i sommer!:cool:


20130528_222331.jpg


GOPR0118.jpg


GOPR0153.jpg


GOPR0157.jpg


20130325_142425.jpg


20130325_142430.jpg






Frederique Constant automatic chronograph FC-390HW3a6 Solgt


Denne skyldes enkelt og greit svært lav impulskontroll, men jeg syntes det er ett flott ur som gir mye glede når den er på hånden. Den er sporty og elegant med sine knappe 38mm. Et flott ur som takler det meste av antrekk bra!

IMG_3682.jpg


IMG_3683.jpg


IMG_3162_1.jpg


IMG_3694.jpg






Rolex Daytona 116523 Solgt


Vi er kommet til Juni måned, sommeren var startet og jeg ville ha et skikkelig sommer-ur. Jeg var nede hos Bjerke i Bergen for å se å prøve litt, jeg fikk da prøve en 116523 på armen, og jeg var solgt! Problemet var jo bare at den var litt utenfor mitt budsjett helt ny, løsningen var å kjøpe brukt. Selvfølgelig så er Sjokotona, 116505 osv kandidater jeg gjerne før skulle hatt, men ett sted må man jo begynne!:)
Tilfeldigvis så var den en velkjent selger som hadde en pent brukt 116523 fra 2008 til salgs, da til en litt mer vennelig pris enn hvis jeg skulle kjøpe nytt. Etter noen telefoner&mailer så hadde jeg sikret meg den, og du verden hvor gøy det var den dagen jeg fikk den! En bra sommer med andre ord, og bedre skulle den bli:cool:.
Planen var å prøve å holde seg til Desember måned pga bursdag og "rund" dag, og jeg synes det hadde vært gøy å feire 20 år på baken med et slikt ur. Men slik ble det ikke, for å si det slik så angrer jeg ikke på at jeg slo til.:) Den sitter som støpt på lanken, og jeg vil påstå at det er favoritten i samlingen!

Jeg tok for noen uker siden av oysterlenken og prøvde med litt diverse hirsch alligatorreimer, spesielt svart falt i smak her!

Here goes:

IMG_3718.jpg


IMG_3629_1.jpg


IMG_3482_1.jpg


IMG_3526_1.jpg


IMG_3267_1-1.jpg


IMG_2805_1.jpg


IMG_20130813_172916.jpg


IMG_20130810_114651.jpg


IMG_20130803_125648.jpg






Rolex Submariner 14060 Solgt

Vi er nå kommet til slutten på August måned, jeg begynner igjen å få "urkjøps-abstinenser". Denne gangen banker hjertet fort når tankene vandrer mot divere som Submariner, Planet ocean 8500 og IWC aquatimer. Bjerke i Bergen har lansert IWC i løpet av sommeren, så jeg fikk prøve Aquatimer 2000 der. Jeg likte den, men da den hyggelige damen bak disken ba meg prøve en submariner, gikk jeg hjem forvirret.
Etter noen dager i tenkeboksen fant jeg ut at det var Submariner det måtte bli. jakten begynte, og etter en liten stund var jeg den lykkelige eier av en 14060. Jeg valgte nodate av den enkle grunn at jeg hadde nok ur med dato visning. Er fornøyd med valget. Dette er en fin allrounder som går til det meste av reimer og lenker, en artig klokke med nato!



IMG_2988_1.jpg


IMG_3717.jpg


IMG_20130927_150620.jpg


IMG_3333_1.jpg


IMG_3196_1.jpg


IMG_2867_1.jpg


IMG_2841_1.jpg


IMG_2944_2.jpg





Eldre Rutina incabloc og Tissot Seastar



Midtveis i sept. Så dukket det opp på finn.no to eldre ur til en billig penge. Jeg slo enkelt og greit til, å ble fornøyd. Gøy å ha noe med litt alder og patina. Det er ikke noe som blir brukt mye, men blir luftet en gang i uken. Har å funnet ut at det er ur som er artige å bruke når det kommer til penere tilstelninger. Begge går fint og holder tiden meget bra.

Rutina:

IMG_3315_1.jpg


IMG_3721.jpg


IMG_3725.jpg




Tissot seastar:


IMG_3327_1.jpg


IMG_3728.jpg


IMG_3730.jpg



Glashütte Original Panoreserve:


Da denne tråden ble lagt ut for 11 dager siden, så nevnte jeg at kjøpelysten var tilstede. Det er den forsatt, men jeg har "døyvet" den litt enn så lenge med etter min mening ett stykk nydelig ur. Jeg la merke til dette uret i vår, da den ved to anledninger (hvis jeg ikke husker feil) var til salgs på K/S. Jeg var på nippet til å prøve å kjøpe, men merket at det var andre ur som ville ha oppmerksomhet først. Denne var nesten blitt glemt, da den for vel en uke siden dukket opp for salg igjen. Jeg merket med en gang at dette var noe jeg ville ha i boksen. Andre planer ble lagt på hyllen og denne ble kjøpt. Den er farlig lekker, og den har stjålet myyye armtid de siste dagene. Har virkelig fått øynene opp for GO, da de har vanvittig mye ur som appelerer til meg, og for ikke å snakke om de nydelige verkene! Så nå er det bare å finne fram gamle kjøpsplaner igjen, så får vi se hva som skjer!
Har virkelig også fått sansen for AP 15400, nei og nei.. Hvor skal dette ende?


















Til slutt vil jeg vise dere det som har mest affeksjonsverdi for meg, et eldre lommeur av ukjent merke, og en Raymond Weil Parsifal som jeg arvet av min Bestefar da han gikk bort. Jeg har ikke åpnet lommeuret for å sjekke, men det skal gjøres i nærmeste framtid.
Lommeuret var min bestefar sitt arbeidsur, og man kan se at det har hatt noen år med hard bruk. Men det er noe av det som gjør det hele sjarmerende. Det tikker å går den dag idag som bare det! Blir stort sett brukt på 17. Mai!


IMG_3734.jpg


IMG_3735.jpg



Parsifal, et pent armbåndsur, men blir litt i minste laget for mine håndledd. Et ur som skal beholdes!:)

IMG_3732.jpg





Det var det, vil oppdatere denne tråden når det kommer nye tilskudd til samlingen.
Har som sagt kjøpelyst, og er på jakt! Jakten er jo like gøy som kjøpet!
Igjen, takk for et fint forum med mye bra medlemmer! Tidssonen er en ordentlig timesluker!:cool:


God kveld!

Mvh. Sloppmann
 
Redigert:
Du sitter på en vanvittig flott samling til å være 19 år! Med dette tempoet er ikke det lenge til du eier ur, enda høyere oppe på den horologiske rangstigen (Patek, Lange osv som du nevner):cool:

Liker at du går litt utenfor allfarvei i valgene dine av ur. Du skriver at du verken er fotograf eller forfatter, men jeg syns begge deler var fantastisk bra:)

Takk for at du deler!
 
Redigert:
Imponerende og pen samling du har klart å bygge deg på svært kort tid!
Morsom lesning, takk for at du deler :)
 
Det er en flott samling du har fått deg, takk for en fin presentasjon av de :)
 
Slett ikkje verst. Her går det unna i svingane. Kanskje på tide med ein GTG i Bergen snart?
Takk for ein kjekk og underhaldane presentasjon av ein spennande samling:)
 
19 år og en slik samling?! Ja det må man jo bare si seg fornøyd med. Jeg kan vel bare drømme om å komme i nærheten.. Den Zenithen din var rett og slett rålekker! :)
 
Flott samling, og det på imponerende kort tid. :) De Daytonabildene ga virkelig sommerfølelse her i høstregnet.
 
Her var det mye godis.:)
En klokke til enhver anledning og vel så det.
Takk for at du deler.
 
19 år!!!! Fy pokker for en samling må jeg si, meget pent, vel balansert og stilig, rett og slett.
Tror jeg hadde en Citizen Aqualand med sprekk i glasset når jeg var 19 jeg:)
 
Tusen takk for responsen alle sammen! Som sagt svært så fornøyd med samlingen slik den er nå, men det kommer nok mer!:)