Sort dress og ? skjorte

Medlem
10. mars 2011
Innlegg
2.586
Hei
Har en diskusjon med en kollega ang dress og skjorte, siden han er så sykt påståelig søker jeg deres kompetanse.
Saken er enkel, er det kun hvit skjorte til sort dress som gjelder?
Jeg mener nei, hvis du er enig hva kan da brukes til?
Han står bom stille på ja, er du enig? Isfåfall hvorfor?

Venter spent her @Hopalong
God helg
 
Det er vel litt avhengig av anledningen.
Jeg mener at både sort og lys-blå skjorte også fungerer til sort dress.
Nå har jeg ikke konferert med rådet for etikk, moral og estetikk, så dette et kun mine "two cents" ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrandCarrera
Jeg er enig med deg @Newbie , lys-blå og sort funker fint. Men NEIDA, "alle vet dette untatt du" er svaret jeg får....
 
Generelt er jeg av den oppfatning at svarte dresser kun hører hjemme i formelle anledninger (formell som i begravelser, ikke business eller julebord). Hvitt er da definitivt den mest nærliggende skjortefargen både mtp. anledningen og det faktum at det ser best ut.
 
Det var da konservativt @Fyrsten ;) .
Er sterkt uenig, synes også alt for mange tror at det de mener er en fresh dress/skjorte gjør underverker når alt annet ved antrekket er feil(sko,belte,sokker,tørkle).
 
  • Liker
Reaksjoner: Kringens_ghost og OEJ
Gitt at dressen er helt sort og ikke charcoal eller noe tenker jeg også at skjorta burde være uten farger (mao hvit, hvit med sorte ruter/striper, en gråfarge eller sort).

Om dressen er litt melert eller har noe blått eller grått i seg tenker jeg at skjortevalget blir mye friere. Og det ser bedre ut og gjør seg bedre enn sortsort også imho. Selv i begravelse vil de fleste stille i mørk blå eller gråsort dress, ikke i sortsort.

Sortsort tenker jeg fint kan spares til formelle anledninger (smoking/kjole og hvitt) :)
 
Jeg ser bare 3 anvendelsesmuligheter til en sort dress:
- det er en uniform, skjorten er hvit.
- brukes i begravelse, skjorten er hvit.
- trendy festantrekk, med hvite eller mørke skjorter/ t-skjorter.

Skal man velge en mørk dress til business/ hverdag velger man grått,brunt, blått men ikke sort.
 
Her svarer de fleste indirekte på i hvilke anledninger man bruker svart dress, og ikke på selve spørsmålet. Jeg vil si at:
  1. Det er ikke kun hvit skjorte som gjelder til sort dress, flere farger og ulike mønstre kan passe fint.
  2. Sort dress benyttes vanligvis ved formelle anledninger, og der er gjerne hvit skjorte naturlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mysil
Gitt at dressen er helt sort og ikke charcoal eller noe tenker jeg også at skjorta burde være uten farger (mao hvit, hvit med sorte ruter/striper, en gråfarge eller sort).

Hvis dressen som du sier er helt sort mener jeg at man virkelig skal vite hva man driver med for å bruke stripe-/rutemønstret skjorte eller andre farger enn hvit. Det kan fort bli en rar blanding av formelt og uformelt. Har fortsatt til gode å se en kombinasjon av sort dress og mønstret skjorte eller skjorte i en gråtone som ser bra ut.
 
Tja. Hvorfor skal man ha en sort dress? Til mørk tenker jeg det tryggeste er hvit skjorte. Bedre å være konservativ enn harry. Men er det egentlig så farlig? Er man veldig opptatt av slike regler prøver man etter min mening litt for hardt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie