Spørsmål ang. DIY rens av urverksdeler

Medlem
26. jan. 2024
Sted
Midt oppi det
Hei!
Beklager hvis akkurat dette spørsmålet er stilt her tidligere, men jeg er nyskjerrig på en oppdatert fasit på hva menigheten her bruker til daglig :)

Jeg anskaffet meg nylig en delevaskemaskin samt Elma amoniakkbasert væske for avfetting av deler.
Når det kommer til den siste rensen av delene; Ville dere anbefale å bruke demineralisert vann og deretter tørke delene i en elektrisk tørkeboks, eller heller bruke isopropanol som dunster vekk av seg selv? Når jeg setter disse opp mot hverandre ser jeg ikke noen spesielle fordeler for hver av de to metodene, men jeg har sikkert oversett noe viktig.
PS: Er isopropanolen fra Biltema (99.5%) ren nok til bruk i klokkeurverk?

Takk på forhånd ;)

Siden du bruker resevæske med ammoniakk må du rense delene i vann for å fjerne all ammoniakk.
Deretter skyller du delene i isopropanol for å fordrive vannet , og så tørke de på varmekilde.

• Liker
Reaksjoner: Libello
Redigert:
  • Liker
@reldor Takk for svar! Det ante meg at vann var involvert i prosessen.
@El Gringo Slik jeg har forstått det fra Youtube så løser ikke shellac seg opp i isopropanol når man ikke utsetter delene for det i lang tid. Men mulig dette i hovedsak gjelder håndrensing og ikke roterende maskinrensing. Kanskje best å vaske de utsatte delene tradisjonelt for å unngå noen katastrofer.
@Eternamaniac Takk for linken!

Alkohol løser schellack , isopropanol er ikke en alkohol så den er trygg.
Jo, det er en av mange alkoholtyper.
Det brukes bl.a. til å løse opp shellac om man vil justere eller bytte steiner på pallegaffelen, så jeg hadde neppe tatt sjansen, men...
Er man uheldig å løsne disse eller den på balansehjulet har man i det minste laget seg arbeid.
Det er sikkert et tidsaspekt for kontakt inne i bildet her, men hvor går grensen ?
Steiner kan sikkert være festet med andre typer lim eller på andre måter, men hvordan skal man vite sikkert ?
Joda, jeg vet urmakere bruker stoffet, men da er det nok kort eksponering i hendene på fagfolk.
M.a.o ville jeg kanskje ha satset på et annet skyllemiddel.

Edit: eller så kan man sikkert rense de andre delene med isopropanol

Edit enda en gang: Ble nysgjerrig og måtte lese meg opp litt. Noen mener isopropanol er greit så lenge man holder eksponeringstiden på et absolutt minimum, og andre mener man bør bruke nafta, f.eks. lighterbensin isteden for å ikke risikere noe. Ikke helt lett det her..

Og enda en edit: Fant en artikkel fra en som har gått i dybden på dette. Ser visst ut som 2 minutters eksponering er i grenseland, ihvertfall på de som var med i testen. https://watchrepairtutorials.com/how-to-clean-watch-parts-with-ipa/

Redigert:
  • Liker
Jeg har brukt nafta til shellac ting men har også brukt isopropanol, men da kun i noen sekunder. Har gått bra hittil. Brukte noe som heter rubbing alcohol også inntil jeg fant ut at det var en blanding med vann i.

• Liker