Spørsmål ang vanntetthet

Medlem
6. mars 2014
Sted
Norge
Ang dette uret:

http://www.ashford.com/us/watches/rado/rado-true/R27857172.pid?nid=cpg

Står at det er vanntett til 30 meter. Kronen skrus ikke inn, bare trykkes inn etter man har justert tiden.

Selger hos Ashfords påstår at den fint kan dusjes OG bades/svømmes med. Jeg er veldig skeptisk!
De sier at dersom den skulle få skade under bading/svømming så dekker dems 2 års garanti skadene. Kjenner jeg er ikke særlig klar for å returnere et vannskadet ur til usa for så å ta kampen derfra..

Hva mener dere? Er det innafor å bade i ny og ne med uret (dusj 1 gang om dagen og bading 1 gang i mnd eller mindre)?

Jeg dusjer nesten aldri med klokkene mine, og bader bare med dykkere. Det er nok overdreven forsiktighet fra min side, men for meg er det en inngrodd vane.

All Rado watches are water-resistant. They can withstand a water pressure of up to 3 bar, which means that you can go swimming or take a shower while wearing your Rado. Water resistance is not a permanent condition. To ensure permanent water resistance, the watch should be checked once a year. To ensure conformity with the warranty regulations, these operations must be performed by an authorised Rado dealer or authorised Rado Service Centre.

Når de skriver det sånn på hjemmesiden sin ville ikke jeg nølt med verken bading eller dusjing, men forstår jo at mange er mer forsiktige også. Og hvis du først begynner bli engstelig for uret på håndleddet forsvinner vel fort litt av gleden,så hvis du er i tvil er kanskje ikke dette riktig ur..? Men det ser sabla stilig ut da. Rado har virkelig funnet sin stil. :)

Når de skriver det sånn på hjemmesiden sin ville ikke jeg nølt med verken bading eller dusjing, men forstår jo at mange er mer forsiktige også. Og hvis du først begynner bli engstelig for uret på håndleddet forsvinner vel fort litt av gleden,så hvis du er i tvil er kanskje ikke dette riktig ur..? Men det ser sabla stilig ut da. Rado har virkelig funnet sin stil. :)
Sant nok.. Ønsker jo å bruke klokka til bading, men hadde vært kjiipt om den hadde lekt inn vann. Tviler på at den garantien gjelder hos en Norsk Rado forhandler. Så da måtte den jo evt blitt sendt til USA - en lang affære.

Noen som har kjennskap til vanntettheten på klokker med krone som ikke skrues inn?

<30 m Klokken skal ikke utsettes for vann
30 - 50 m Klokken tåler vannsprut
100 m Du kan dusje, bade eller svømme med klokken
<200 m Du kan snorkle/dykke med klokken

www.urverket.no

Om det er en fasit, vet jeg ikke, men kjekk anbefaling;)

Noen som har kjennskap til vanntettheten på klokker med krone som ikke skrues inn?

Dette behøver ikke nødvendigvis å ha all verden å si, en klokke kan være 100m vantett uten skrukrone. F.eks. mange Certina ur er 100m uten skrukrone. De vil nok være mer utsatt for utetthet i lengden, da slitasjen på tetningene nok blir noe annen enn en skrukrone. Derfor er det gjerne anbefalt å sjekke pakninger etter et par år. Når det gjelder utetthet på ur er det jo som oftest pakninger som er defekte. Men har vært borti flere tilfeller av kassehalser som er utette, da krona kan ha fått seg et støt.

www.urverket.no

Om det er en fasit, vet jeg ikke, men kjekk anbefaling;)

Var i Sveits, hos Bucherer når jeg var i eie av en GMT Master II. Jeg spurte om dette med vanntetthet. Da ble jeg forklart at uret mitt som hadde 100m vanntetthet kunne tas med ned til 100 meter. Derfor finner jeg det meget rart at klokker som går til 50m kun tåler vannsprut og klokker til 100m kun tåler svømming ved overflaten.

Askeland mente bastant at SMP kunne bades med når jeg kjøpte den. Spurte for morroskyld, hadde aldri vurdert det selv :)

(skrukrone før bading er min regel :) )

Delte meninger her. Tror ikke Ashford (som er store) ville skrevet at det var OK å svømme med den om de risikerte mange henvendelser på garanti. Hvem er Rado forhandler i Norge?
Fikk garantikort med uret, men det var ikke stemplet eller signert.. Hvordan kan jeg få det "gyldig"?

Delte meninger her. Tror ikke Ashford (som er store) ville skrevet at det var OK å svømme med den om de risikerte mange henvendelser på garanti. Hvem er Rado forhandler i Norge?
Fikk garantikort med uret, men det var ikke stemplet eller signert.. Hvordan kan jeg få det "gyldig"?

Garantikortet er kun gyldig hvis det er korrekt utfylt og datert av en autorisert forhandler,noe selger tydeligvis ikke er.
Da har du kun Ashfords egne garantier å lene deg tilbake på...

@akorsvik - dessverre er det slik som tidligere skrevet. Dersom garantikortet ikke er utfylt av en autorisert forhandler er ikke garantien gyldig. Har selv handlet på nettet og oppdaget dette. Beklageligvis var det også noe galt med uret, så det ble mye jobb ved reklamasjon.

Har ikke handlet på nett etter dette, selvom prisene ofte er fordelaktige. Nettopp grunnet garantien.

Redigert av en moderator:
Garantikortet er kun gyldig hvis det er korrekt utfylt og datert av en autorisert forhandler,noe selger tydeligvis ikke er.
Da har du kun Ashfords egne garantier å lene deg tilbake på...
Var det jeg fryktet. De leverer med 2 års garanti. Men uret må jo sendes til usa dersom det går noe galt.
Hvem forhandler Rado i Norge?

Flere forskjellige syn på saken.. Både fra produsenter, og personlige synspunkter.

Jeg går for å dusje/bade med den. Dersom jeg på forhånd vet at det er "voldsom vannlek" som feks vannski, badeland med ungene mm blir den liggende hjemme.

Håper den forblir tett.. Bank i bordet :)

Var det jeg fryktet. De leverer med 2 års garanti. Men uret må jo sendes til usa dersom det går noe galt.
Hvem forhandler Rado i Norge?

Askeland forhandler også Rado, men du for de ikke til å stemple sertifikatet. Nå vet ikke jeg om Ashford forhandler Rado, isåfall er det en forglemmelse at ikke de har stemplet og datert. Mest sannsynlig er de nok en Gray Market dealer, som ikke har mulighet til å utstede garanti på vegne av Rado, men som påtar seg garantien på egen regning og risiko. Nå skal det sies at Rado er robust å mest sannsynlig er feilfri i de 2 neste årene.

Lurer på om jeg så 25% rabatt på Thune Egertorget her på fredag. Vet ikke om de har modellen du ser på, eller om 25% matcher det tilbudet i USA, men tenkte bare nevne det.. :)

Lurer på om jeg så 25% rabatt på Thune Egertorget her på fredag. Vet ikke om de har modellen du ser på, eller om 25% matcher det tilbudet i USA, men tenkte bare nevne det.. :)

Supert at du nevnte det. Kjøpte dette uret for en god tid tilbake. Solgte det, og angret. Derfor har jeg bestillt det på nytt. Tror ikke 25% kan matche etter som jeg minnes at veil norsk pris var rundt 18k. Pruttet litt på orderen min hos Ashford ettersom jeg kjøpte 3 stk "dyre" ur. Fikk derfor nevnte ur til 780 usd inkl frakt (+mva). :)

Men takker for tipset! :)