Spørsmål om Dodane Type 21 Chronograph

Medlem
27. sep. 2012
Innlegg
217
Heisann,

Sikler en del over en Fransk Military Chrono: Dodane Type 21 Chronograph fra 60-tallet.
Har funnet denne på nettet fra Frankrike. Står at uret går, men den mangler pusherene. Dette kan sees på bildene. Beklager for dårlig oppløsning, men har ikke fått noen bedre.
Lurer på om disse pusherne kan skaffes? Er det verdt å ta sjangsen på denne eller bare la den gå?
Vært i kontakt på Watchuseek med et par stk. og de sier dette er en fin klokke og kan nesten ikke kalles for et prosjekt. Disse franske militærpilot klokkene var kjente for å være robuste og presise.

s-l500.jpg


s-l500.jpg


s-l500.jpg
 
Ser ut til å være et Valjoux verk, mange likheter med Valjoux kaliber 72. Det er i alle fall et verk av god kvalitet med kolonnehjul. Kaliber 72 ble blant annet også brukt av Rolex. Men husk det er dyrt å sette i stand kronografverk i dårlig stand. Skulle den ha militære merkinger så kan det godt være at den har et premium i verdi, men det er umulig å se fra bildet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nome93
Takk for svaret ditt! Skjønner! Kan ikke helt bestemme meg om jeg tørr å ta sjangsen. Den ligger på 1000 Euro nå.
 
Hei, jeg er ingen ekspert på franske militær klokker, men er opplysningene ovenfor det eneste du har i tillegg til at du er usikker, er det no go
 
Regner med at du har googlet/lest litt om Dodane? De lagde Type XX-klokker til det franske militæret, samme som bl.a. Breguet gjorde. Absolutt noe å sikle etter i spør du meg. :)

Ang. pushere spesifikt så må vel en av urmakerne komme på banen ift å få fatt i, pris osv. @SS. hva tror du?

Denne du viser til må nok få en full overhaling for å komme i stand. Deler skulle være relativt kurant å komme over, all den tid det antageligvis er et valjoux 23(0) verk som sitter inni denne.

Det vel å merke etter at den har blitt verifisert ift franken/tilstand osv. Bildene du viser til er ikke bra nok for å kunne gjøre en vurdering. Så det er et lite prosjekt å kjøpe og å sette i stand denne, men absolutt verdt det hvis du gidder (og den sjekker ut).
 
  • Liker
Reaksjoner: Nome93
Spennende, SpaceCowboy! Javisst, har googlet litt etter disse klokkene. Har veldig lyst å ta sjangsen på denne. Ser mer positivt på saken etter jeg leste ditt innlegg her.
Forstår det med bildene. La inn en tråd på Watchuseek, de mener den er korrekt etter å sett de samme bildene.
Etter det jeg har leste så eksisterer Dodane fortsatt i dag?
 
Vel nå vet jeg ikke om jeg får kjøpt klokka enda, men er dette en jobb Vidar på Kolbotn Ur kunne tatt?
 
Utrolig kul klokke! Kunne tenkt meg en sånn :) Pushere kan med all sannsynlighet skaffes, kunne vært en ide å tatt kontakt med en som har en slik å bedt om noen mål for å få det så korrekt som mulig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nome93
Vel tapte auksjonen. Ble for stivt priset til slutt. Er fortsatt på jakt etter en og har en i kikkerten :)
 
Om du er interessert i disse så har du sikkert funnet denne selv
http://www.donindiano.net/watches/breguet/type_xx/

En grundig gjennomgang av franske type 20 kronografer før og nå. Jeg snublet over den mens jeg så barnetv med sykt barn. Godt og nerdete alternativ til animert Robin Hood på formiddagen

Lykke til med jakta!

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Nome93