Spørsmål om Rolex kermit, 2004? modell

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Utgangspunktet er som vanlig, lett rødvinsrus, pc på fanget og diverse klokkesider som besøkes. Har i det siste bestemt meg for å samle mest mulig på rolex, og da en hovedtyngde på vintage. Så, sklir plutselig LV inn fra sidelinjen. Jeg tenkte å forhøre med med noen som har mer peiling enn meg, om følgende tankerekke gir noen mening.

Vi har gang på gang diskutert om det finnes "safequeens", kan man tjene penger på klokker osv, og har vel konkludert med at det er vanskelig. Alikevel tar jeg utgangspunkt i følgende: Jeg har først og fremst LYST på en klokke, men vil helst IKKE tape penger på den. Jeg ønsker IKKE å kvitte meg med den, men følelsen av å ha noe som KANSKJE vokser i verdi, vil allikevel unektelig være meget deilig.

Har lenge siklet på en relalivt dyr vintage rolex (tenker på type, ikke et konkret ur, vil ikke utdype mer her). Den koster det hvite ut av øynene og sparing har begynt om må nok pågå en stund.

Nå forstyrrer plutselig LV aldeles fryktelig. Jeg tror jeg har forstått at den første modellen som kom i 2003 og 2004, tror det er f. serie hadde en spesiell bezel, med tanke på fire tallet som ser annerledes ut senere i produksjonslinjen.

Har derfor bestemt meg for at hvis jeg noensinne skal ha en LV så vil jeg ha den aller første. Videre i tankeeksperimentet: Det har tidligere blitt diskutert om disse urene vil bli mer verdt og enigheten har vel vært at det ikke akkurat skjer i morgen men på sikt. Så, hvis det finnes noe som kan kalles fornuft, bør jeg evt buste klokkeprosjekt nr en og gå for en LV, samtidig som jeg kan kjøpe klokke nr en om et til to år, eller bør jeg spare. Nok en gang, ønsker å være litt mystisk mht såkalt prosjekt men ok, la oss benytte en redsub eller steve mcqueen som eksempel. Vil det "lønne" seg å kjøpe den eldste raskest mulig, eller den nyeste, altså LV? Samtidig så er dette så vagt at jeg ikke ønsker å poste i WTB men hvis noen har en LV som passer spesifikasjonene så kan jeg enkelt kontaktes via en liten PM:)

Må dere alle ha en fortreffelig aften.

Mvh

Greg

Har veldig sansen for LV selv, det er en fantastisk sak som skiller seg positivt ut fra mengden Subs der ute :).

Men om du er midt i en spareprosess.... tja. Har du penger til en LV nå er du godt på vei mot dine hypotetiske eksempler ala Redsub. Morsomt å fullføre et spareprosjekt også da :).

Når vi skal snakke om klokker som holder seg / stiger i verdi må vi forutsette at klokke-verdenen ser lik ut i fremtiden som idag.
Se 20-40 år inn i fremtiden. Rolex er fremdeles samleverdig og like populær som før.
Med de fremvoksende markedene i Asia, Afrika, og Sør-Amerika har antall klokke-samlere og Rolex-kjøpere eksplodert ift. idag. Dvs, antallet produserte Rolex LV idag vil se ut som en limited edtition i fremtiden.:cool:
Med en slik tankerekke vil et LV kjøp virke som en god investering ikke sant?

La oss si at de samme fremvoksende markedene ikke tar til seg Rolex, men går 100% for ett eller annet (pr idag) diffust merke "x" med lavt produksjons antall. Rolex mister markedsandeler verden over, og populariteten daler på verdensbasis.
Da vil klokkene av merke "x" potensielt være verdt mye penger, og dine "samleverdige" Rolex'er være null.:roll:

Når det er sagt ville jeg gått for LV'en. Den er helt rå. Jeg elsker min uansett om den skulle dale i verdi, noe jeg tviler på at den gjør. Hvis jeg skulle tippe på én moderne Rolex som har potensiale til å stige ville jeg gått for LV'en.
Men hva vet en tulling som meg...?:cool:

Jeg er ganske trygg på at LV kommer til å få en pen prisutvikling i annenhåndsmarkedet. Den har alt som skal til: stål, historie, begrenset produksjon, synlig designforskjell fra alminnelig sub.

Skal du gå for en tidlig serie må du gå for Y-serie fra 03. Hvis ikke kan du like gjerne kjøpe nyest mulig - da er sannsynligheten for mint condition størst. De mikroskopiske forskjellene i bezelfarge, tallfont etc. er ekstremt nerdete, og kommer til å få lite å si på pris. Tror jeg.

Enig med UJU i at om det er noen nymotens Rolexer som kan få en viss/moderat samleverdi så er LV en god kandidat. Vi snakker neppe om noen ny RedSub akkurat, men jeg har tro på at den kommer til å holde seg litt bedre i verdi enn de fleste andre jeg kan komme på.

PS!
Jakter du etter en litt spesiell LV, så kan du jo se om du får tak i denne varianten (med lug-holes) ;)
First-Rolex-16610-LV-Mark-0.jpg

Jeg tror vel i alle fall at 16610LV har muligheter til høyere verdistigning enn 16610. Det var litt av grunnen til at jeg kjøpte min:)

Men man kan allikevel begynne å lure når man ser hvor mange LV'er som er til salgs på TRF. Og jeg tror kanskje det relativt sett er mange som spekulerer i prisstigning på LV. Dette kan i så fall få negativ påvirkning på prisen hvis tilbudet av LNIB LV'er blir høyt en gang i fremtiden..

Når det gjelder i forhold til vintage Sub eller GMT, så har jeg egentlig litt troen på jo eldre jo bedre. Hvis Rolex som merkevare fortsetter å være like sterk i fremtiden som i dag vil en vintage i god stand være ganske safe bet. Hvis merkevaren svekker seg vil vintage være det eneste som kan holde seg interessant. Sånn sett er vintage en dominant strategi når det gjelder prisstigning..;)

Takk for mange gode og fornuftige svar.

Hmmmmm. Blir ikke lett dette her, spare eller tømme (penge)pung...... Er nok mange som har lært hva markedet er villig til å betale for samlerobjekter, så det sitter vel sikkert spekulanter med opptil ti "førsteopplag" stuet i bank i påvente av virkelig gode tider. Mht LV så er den jo faktisk laget over relativt kort periode og er således et lite samlerobjekt allerede, f.eks redsub var vel egentlig en helt vanlig klokke produsert i underkant av ti år (eller noe slikt) men, når det kommer til totalt antall LV som er produsert så vet jeg ikke hvor mange det finnes av dem i verden sammenlignet med f. eks gjenværende redsub... Vil egentlig ha begge klokkene. Og et par til.

OOOOOOOG, Vet det i hvert fall finnes EN Y serie her inne et sted, og mister, hvis restskatten tynger så... :)

Jeg har en Y serie som jeg kjøpte ny i 2003 :) Tror ikke det er den eneste Y serien her inne..

71493da8.jpg

Hmmmmm. Blir ikke lett dette her, spare eller tømme (penge)pung...... Er nok mange som har lært hva markedet er villig til å betale for samlerobjekter, så det sitter vel sikkert spekulanter med opptil ti "førsteopplag" stuet i bank i påvente av virkelig gode tider. Mht LV så er den jo faktisk laget over relativt kort periode og er således et lite samlerobjekt allerede, f.eks redsub var vel egentlig en helt vanlig klokke produsert i underkant av ti år (eller noe slikt) men, når det kommer til totalt antall LV som er produsert så vet jeg ikke hvor mange det finnes av dem i verden sammenlignet med f. eks gjenværende redsub... Vil egentlig ha begge klokkene. Og et par til.

OOOOOOOG, Vet det i hvert fall finnes EN Y serie her inne et sted, og mister, hvis restskatten tynger så... :)

Hadde en for hånden par uker siden, trodde jeg, men viste seg at den var akkurat et halvt år for ung...