Spørsmål om Royal Oak

Medlem
24. mai 2011
Sted
Bergensområdet
Royal Oak har mange modeller, men det jeg lurer på går igjen på de fleste, så dette var det første og beste bildet jeg fant:
AP044_2_enl.jpg

Det gjelder altså desse "skruene" rundt på bezelen...Sekskantet skrue i sekskantet hull? Om ikke det er en skrue, hva er da vitsen med sporet midt i?
Jeg vet at AP er en av de helt store klokkemakerene, at hvert ur er en investering, og at smaken er som baken, men dette fenomenet mener jeg ser helt meningsløst ut?
Her er ett bilde til der man kansje ser det bedre:
oak%2016.jpg

Undersiden ser jo normal ut...skruene, altså, jeeeeesus for et urverk!!!
audemars-piguet-royal-oak-skeleton-2.jpg

Du har helt rett, sporene i skuruene er 100% uten funksjon.
Dog ser de ganske kule ut.

Edit: som du ser på det siste bildet skrues skruene fra undersiden.

Takk for svar!
Jeg grøsser innerst i sjelen. Jeg prøver å komme på noe som havner i samme klasse, sandaler av Gore-tex, kubisk golfball, Anna Anka i en sjakkturnering...men ingenting kommer close...det er likevel min personlige mening, etter mange år som børsemaker og finmekaniker. Det må være deilig å kunne overse dem.

?

Herregud for en meningsløs tråd. Om du ikke liker at noen av modellene i Royal Oak og Royal Oak Offshore serien har 6-kantede skruer i bezelringen så kan du bare la være å kjøpe og se på bilder av de klokkene. Om alle skulle desperat prøve å finne noe de ikke liker ved designet på klokker fra de forskjellig produsentene, så hadde forumet druknet i slike tråder. Det er forøvrig greit å ha personlig preferanser, men noe er kanskje greit å holde for seg selv.

AP er og blir noe av det flotteste man kan eie.

Herregud for en meningsløs tråd. Om du ikke liker at noen av modellene i Royal Oak og Royal Oak Offshore serien har 6-kantede skruer i bezelringen så kan du bare la være å kjøpe og se på bilder av de klokkene. Om alle skulle desperat prøve å finne noe de ikke liker ved designet på klokker fra de forskjellig produsentene, så hadde forumet druknet i slike tråder. Det er forøvrig greit å ha personlig preferanser, men noe er kanskje greit å holde for seg selv.

AP er og blir noe av det flotteste man kan eie.

Tråden handler ikke om hvor stygge eller dumme skruene er, men om sporene i skruene har en funksjon. Her er svaret nei. At trådstarter mener at sporene da er meningsløse og malplasserte skal han da få lov til...

.

Meget gjennomtenkt svar du kommer med der. Det lønner seg å lese tråden før man kommenterer. Han kommer ikke med et spørsmål i det heletatt. Først så rakker han ned på de 6-kantede skruene for så å sammenligne AP med en kubisk golfball og Anna Anka. Om du synes det er relevant informasjon på et klokkeforum så får det være din mening.

Kan jo være skruene med spor har en viss funksjon.

Slik det ser ut er skruene/boltene gjennomgående. Når boltene løsnes fra baksiden så kan det være en idè å benytte sporet i bezelringskruene til å holde igjen bolten slik at det ikke blir for mye press på bezelringforsenkningen. Da kan jo sekstanten plutselig bli rund dersom klokken er laget i et mykt metall.

Sekskantet skrue i sekskantet hull?

Om dette er å rakke ned på skruene er du nok en smule hårsår.

Om ikke det er en skrue, hva er da vitsen med sporet midt i?

Om dette ikke er et spørsmål så lurer jeg på hva i alle dager det spørsmålstegnet gjør der.

Meget gjennomtenkt svar du kommer med der. Det lønner seg å lese tråden før man kommenterer. Han kommer ikke med et spørsmål i det heletatt. Først så rakker han ned på de 6-kantede skruene for så å sammenligne AP med en kubisk golfball og Anna Anka. Om du synes det er relevant informasjon på et klokkeforum så får det være din mening.

Noe av det beste med TS er at det er så lite krangling her. Foreslår derfor at vi legger tråden død her og nå, og har en hyggelig kveld!

Joda, lite krangling er fint, MEN det må da være lov å ha en diskusjon. Selvom det kanskje er litt bjeffing. :)

.

To brødre hilser herifra:

Med de mye omtalte skruene!

IMG_1083.jpg

Kanskje disse skruene er faller bedre i smak?

IMG_0879.jpg

Nå må vu huske at Matfjeld er en ivrig poster som med 3000+ poster har vist at han behersker høflighet og mest sannsynlig kommer fra et møblert hjem.

:p

Ut fra Moore sin anbefaling kan vi få en liten bølge om 9 mnd. :!:

Jeg personlig synes skruesporene er kule, men at de faktisk er nyttige som på det siste bildet kan jeg like enda mer :) Lekre klokker K.

Synes man bør forsøke å diskutere uten å karakterisere andre og andres meninger. Da beriker det sonen, det andre ikke. Det er lov å være uenige, men hold det sivilisert.
:)

Jeg synes skruene er kule, selv om de ikke har noen funksjon. mye innen vår gale klokkeverden som ikke har dét :D

Jeg har irritert meg over disse skruene selv faktisk, men har forsøkt å visualisere det hele uten sporene og da tror jeg det blir veldig mye rarere igjen. Så vil nesten anta at Genta i sin tid tok en vurdering og ville ha dem der som elementer som muligens også spiller tilbake på inspirasjonen for designet i utgangspunktet? Jeg vet ikke...

Kan jo også tenkes at det er som andre nevner her en funksjon når AP (de)monterer klokken, det vet vi for så vidt ikke så mye om egentlig.