Spørsmål om Royal Oak

Kan jo også tenkes at det er som andre nevner her en funksjon når AP (de)monterer klokken, det vet vi for så vidt ikke så mye om egentlig.

Det var noe sånt jeg hadde i tankene.
Desse skruene som ikke er skruer, finner jeg forstyrrende, uansett hvor dyr og eksklusiv klokken er. Jeg har aldri sagt at min mening er bedre enn andres, rakket ned på AP generelt eller snakket nedlatende om folk som har slike klokker. Om det skulle vise seg at desse mutterhodene med skruespor har en funksjon, ville det intressere meg veldig å få vite det.

Det var noe sånt jeg hadde i tankene.
Desse skruene som ikke er skruer, finner jeg forstyrrende - i min verden direkte banalt - uansett hvor dyr og eksklusiv klokken er. Jeg har aldri sagt at min mening er bedre enn andres, rakket ned på AP generelt eller snakket nedlatende om folk som har slike klokker. Om det skulle vise seg at desse mutterhodene med skruespor har en funksjon, ville det intressere meg veldig å få vite det.

OK...

Det var lite banalt i tenkningen til Hr Gerald Genta da han i 1972 konstruerte noe som en hel klokkeverden fant særdeles innovativt, og designmessig har vist seg å være en av det mest suksessfulle horologiske konstruksjoner noen sinne.
Det er heller intet som er tilfeldig i konstruksjonen til Hr Genta.
Urets design og dets elementer er unike, der både skruer, kasse såvel som krone/push-buttons inngår i en funksjonell og estetisk helhet.

Detaljene og sammenhengene kan leses fra patentet Hr Genta har på konstruksjonen sin; uret som er blitt et ikon og en evig klassiker innen horologien.
Read it and weap.

Vi kan like denne detaljen eller ikke, og det er selvsagt uproblematisk.
Men vær så snill; - hold Anna Anka, Gore-tex og kubisk golfball unna den konstruktive debatt hva gjelder ur og urverk....:cool:

Peace!

03756017-1.png

03756017-2.png

03756017-3.png

03756017-4.png

@Moore Det innlegget ga meg gåsehud.... Selv om jeg hadde tenkt og spare mitt innlegg nr 1000 til en unboxing er det en ære og bruke det på cred til deg. Royal Oak er noe av det ypperste man kan eie.

Gratulerer Minute :).
Takk for den Moore, det var god lesning.

Jeg tolker det nesten dithen at disse skruene kan skrus inn fra begge sider når klokken monteres. Skruehodet er ikke utelukkende estetisk, det som er estetisk er i så fall kun "slotten" i hodet og det blir, såfremt vi ikke kan få tuklet med verkstedsmanualen til AP, bare spekulasjon den ene eller andre veien.... ;)

Åsså jeg da, som har beundret disse flotte "skruene" hvor sporene er i perfekt symmetri med bezelen.
Nå røpes det altså at dette ikke er skruer i det hele tatt. Sporene kan være der av en årsak, nemlig å holde disse boltene eller mutterne når skruene som er på motsatt side strammes. Dersom kassen f.eks er i gull vil kanskje de sekskantede hullene bli slitt/skadet om skruene strammes uten at mutteren holdes med en trekker.
Det ser jo ut som det er fungerende skruer/bolter/muttere på et par andre som er avbildet, så det er vel ikke urimelig å anta at disse har en funksjon.

Edit: Jeg var visst litt sent ute...

Nå begynner det å linke en diskusjon. Nå mangler vi bare en link til en times lang film på youtube om hvordan disse skruene ble designet av CSI for å overvåke sveitserne så er vi i mål.

Jeg må si jeg ble imponert over innlegget til Moore, men føler ikke det ga noe bedre svar på hvilken praktisk funksjon disse sporene har. Godt mulig det er min engelsk det butter på, må den som forstår gjerne bringe det videre til meg på norsk. :)

Edit: Gratulerer med 1000 innlegg MINUTE_REPEATER.

Takk til More for glimrende bilder. Jeg redigerte bort " - i min verden banalt - " rett etter posting, men tydeligvis ikke fort nok. For, som More skrev; "Peace!" :)
Jeg beklager om noen føler jeg har vært ufin, selv om jeg ikke helt "ser den".
Tegningene som legges fram, og det som står skrevet på patentet, viser hva jeg regnet med, at "skruene" på bezelen er mutterhodet på en bolt - som er utstyrt med et skruespor. Ingen funksjon, bare design.

Sporet er en konstruksjon for å vri objektet rundt.
Sekskanten er en konstruksjon for at objektet ikke skal vri seg.

Eh......?

Ha en fortsatt fortryllende aften!:D

Tegningene som legges fram, og det som står skrevet på patentet, viser hva jeg regnet med, at "skruene" på bezelen er mutterhodet på en bolt - som er utstyrt med et skruespor. Ingen funksjon, bare design.

Sporet er en konstruksjon for å vri objektet rundt.
Sekskanten er en konstruksjon for at objektet ikke skal vri seg.

Eh......?

Ha en fortsatt fortryllende aften!:D

Ikke verdens enkleste språk som er brukt i patentet. Eller kanskje litt for enkelt?
Kan være greit å lese gjennom det noen ganger for å være på den sikre siden.

Det er i alle fall helt bombe sikkert at sporene i mutterhodet - altså de sporene vi diskuterer her - ikke har noen som helst funksjon. Kun et designelement.

Ok, Mathfjeld?

At så veldig mange liker disse tullete skruene finner jeg mer enn merkverdig. Det minner jo om et slags leketøy.

:D:D:D:D:D:D:D:D

Neida - Peace!

Herregud for et meningsløst svar, det finnes ikke dumme spørsmål - kun dumme svar og MrK er årets...

;)

Skal du ikke kritisere andre som reagerer på at trådstarter sammenligner AP med kubiske golfballer, Anna Anka og Gore-tex? Har ikke de årets dummeste svar også? Vet ikke helt hvem som har årets dummeste svar her jeg...

Først må jeg si at innlegget til Moore er tilnærmet grunnen til jeg ble medlem her på TS - stor respekt fra min side:cool:

Men - hvorfor må ting har en funksjon? ....synes skruene er lekre, jeg....

Fant et bilde som viser forskjellen på skruer og tilpassning på genuin og en replica som det er mange av der ute...

AP-ROO+resize.png

Her er mye blitt sagt. To ting jeg synes er interessant:

1. Genta har latt seg inspirere av det vi på norsk vel kaller: "Koøyer" (engelsk - Port Holes) - De har svært ofte skruer rundt kanten på den måten.

2. Genta selv har (når man ser på Moores glimrende fremfunnede patentsøknad) ikke vært så veldig nøye på at skruene skal stå i et så veldig beregnet mønster.

Ellers synes jeg det er flott med litt temperatur så lenge man kan bli venner igjen til slutt. Her har vi slik jeg ser det et velbegrunnet krast spørsmål, og når man ser på Mr.Ks fantastiske samling: Et velbegrunnet krast svar.

men føler ikke det ga noe bedre svar på hvilken praktisk funksjon disse sporene .

De har ingen praktisk funksjon og må aldri berøres av en skrutrekker.
har for min del alltid valgt å se hvilken estetisk funksjon disse sporene har : de bringer mer harmoni i designet, de tangerer en sirkelform og hjelper øyet å binde sammen den sirkelen ( skiven) og den octogonale bezelen.
:D

Når det er sagt er det i hvert forum en ingeniør som plutselig forstår at disse sporene har ingen teknisk funksjon og ønsker å skape en ( i mine øyne) lite konstruktiv debatt : en kan skrape bort det meste som er unødvendig ved de fleste urene og velge å gå med en swatch, eller ?
;)

Det er forøvrig mange forskjellige tekniske løsninger på skruene i RoyalOak linjen : jumboen har en monobloc konstruksjon som den originalen fra 1972 det har ikke de andre modellene.

Jeg elsker skruene på AP RO :)

I mine øyne er de med på å gjøre denne klokken helt perfekt! Det har (for meg) ingenting å si om de har en praktisk funksjon, eller ei. Klokkedesign handler mest om estetikk, ikke nødvendigvis funksjonalitet (jada, jeg vet at det er mye funksjonalitet også). Og, heldigvis har vi forskjellig smak ;)

Men går det skruene fra baksiden igjennom hele klokken å festes i mutter/skruene på fremsiden?
Skjønte ikke helt den tegningen :p

Men går det skruene fra baksiden igjennom hele klokken å festes i mutter/skruene på fremsiden?

Jepp, du har nok skjønt det allikevel.
Det er kun sporene på baksiden som har noen egentlig nytte.

Etter min oppfatning "gjør" de synlige "mutterne" på fremsiden hele utseendet på klokken. Det er kjempestilig.

Legger til for egen regning at dette også er et nødvendig designelement (ikke sporene, men mutterne) for den spesielt patenterte tetningen av kassen. Om det for eksempel er snakk om en helgull, så vil ikke gullet være solid nok til å skru fast boltene tilstrekkelig.

Det er korrekt.
03756017-1-1.png

03756017-4-2.png

Skruesporet i det nedsenkede bolthodet 8, er ikke nevnt i det hele tatt i patentet.( I motsetning til skruesporet 9a i nedre skrue 9)

Jeg beklager at jeg brukte sammenligninger som folk tok ille opp, men, og det er litt viktig, skal man kritisere bør man nesten holde seg til det som blir skrevet. Jeg sammenlignet ikke AP med Gore-tex og Anna Anka. Jeg prøvde å fremheve at bolthoder med skruespor var en selvmotsigelse, og brukte i den forbindelse andre selvmotsigelser som kubiske baller, åpne sko laget av vanntett materiale, Anka i en sjakkturnering. (Akkurat den siste var usakelig da jeg ikke aner noe om Annas sjakkferdigheter - bare mistenker...)
Sleivete morsomheter som altså ikke slo ann. Jeg godtar det, og beklager igjen.

Det er altså slått fast at desse sporene kun er design, og det var det jeg lurte på.

Rent teoretisk svekker sporene bolthodet, men med momentet som jeg antar brukes på desse skruene har det absolutt ingen betydning. Skruespor i nedsenket sekskantet bolthode er fremdeles en hoderystende selvmotsigelse i mine øyne, men det er tydelig at flertallet synes dette er fantastisk, og jeg tar det til etteretning.