Spørsmål vedr. garanti på Seiko

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Heisann.

Min 1år og 11mnd gamle seiko premier kinetic chronograph har sluttet å fungere som den skal. Fullt ladet vil denne ha driftstid på 5mnd.

Problemet er at når den har fått seg en god "ladning" vil den stoppe opp i løpet av natten. Jeg må da banke/riste litt på uret og den begynner å gå igjen.

Når drftstiden begynner å løpe ut, vil sekundviseren hoppe hvert 2 sekund i motsetning til vanlig hopp hvert sekund.

Når uret stopper opp og jeg rister det igang igjen, vil sekundviseren hoppe hvert sekund. Derfor er det ingen tvil om at uret er ladet nok til å vare gjennom en natt.

Så til spørsmålet:

Jeg har garantikortet på dette uret. Seiko sin garanti varer 2 år. Garantien går ut 28.11.2010. Kan jeg levere dette uret inn til reklamasjonsreperasjon?

Det står i serviceheftet at alle seikoklokker bør leveres inn til urmaker hvert år for å sjekke pakninger osv. Kan bjørklund da si at siden uret ikke har vært inne til årlig sjekk, at garantien ikke gjelder. At garantien kun gjelder hvis uret har gått gjennom de anbefalte årssjekkene?

Uret høres litt "rustent" ut. At når den "kinetisk" lades høres det ut som det er noe friksjon. Sammenliknet med Breitlingen og Zenithen høres det ut som jeg gnir to rustne plater mot hverandre.

Erik

Hehe.. Jeg skal ikke si noe skråsikkert, men jeg tipper de ikke vil nekte deg en reklamasjon på bakgrunn av dette.

Minner meg om en Citroen varebil vi hadde i firmaet. Jeg skulle levere den på 1. service etter 20´km, og hadde en mindre garantisak jeg ville ha utbedret. Da fikk jeg beskjed om at garantien på hele bilen var ugyldig fordi vi ikke hadde hatt den til sjekk på 5´km. Jeg lurte på hva i all verden en ny bil trenger sjekk for etter så kort kjørelengde og fikk beskjed om at de pleide å gå over for å feste skruer og andre ting som var løsnet:D:D
Har ikke blitt noen flere varebiler fra Frankrike etter det!:p

Skulle ikke være noe problem å reklamere på dette. Er uret kjøpt hos AD i Norge har du vel strengt tatt 5 års reklamasjonsrett.Jeg har vært opplevd at norsk AD har tatt betalt for å sende inn ur som er kjøpt annet sted. Har hatt flere Kinetic,og de har all hatt litt"rotorlyd".

Det er stor forskjell på hva du "bør" og "må".
Hvis de sier at du bør levere den inn hvert år betyr ikke dette at du for at garantien skal være gyldig.

Det du MÅ gjøre er å slutte å handle klokker på Bjørklund.;)

Det du MÅ gjøre er å slutte å handle klokker på Bjørklund

Helt enig der. Har forsåvidt ikke tenkt å handle der igjen. Var noe som skjedde i mine yngre og mer uerfarne dager.

Men jeg kan jo takke bjørklund for at de introduserte meg for klokker. :)

Det er stor forskjell på hva du "bør" og "må".
Hvis de sier at du bør levere den inn hvert år betyr ikke dette at du for at garantien skal være gyldig.

Det du MÅ gjøre er å slutte å handle klokker på Bjørklund.;)

+1 :D