Speedmaster 1861 (Moonwatch) og fremtidig prisutvikling

- Gangpartiet er Omegas tilpasning av Daniels koaksiale gange. (De som ikke vet forskjellen, henviser jeg til eget kapittel i boka mi «Klokka og Tiden») Ved nærmere ettertanke, hvis det er interesse for det, kan jeg sikkert skrive et innlegg hvor jeg forsøker å forklare hva den koaksiale gange er og hvordan den virker (og kanskje hvorfor den i noen sammenhenger er bedre enn den tradisjonelle sveitsiske ankergangen?
Jeg leste "Klokka og tiden" for tre år siden, men mye er glemt, så et slikt innlegg ville absolutt være interessant.

Det var også andre enn Omega som vurderte å bruke koaksialgangen.
_20210227_083812.JPG


To videoer med Roger Smith om koaksialgangen ligger her:
Om utviklingen og fordelene ved Co-axial-ankergangen.

En mer teknisk versjon fra Horological Society of New York:
 
En kort presisering fra trådstarter.

Som kjent har prisstigningen de siste årene vært hinsides all fornuft på enkelte merker og modeller. Dette har naturligvis ført til en del diskusjoner rundt pris, verdi, etterspørsel, etc. Når et av verdens mest ikoniske ur nå moderniseres med co-axial verk, er det etter mitt syn helt legitimt å stille spørsmål om hvordan vi kan forvente at markedsmekanismene vil påvirke etterspørselen og priser på tidligere modeller. Da jeg skrev "kjør debatt!!" var det underforstått at "priser og etterspørsel" er temaer som vekker stort engasjement og som allerede er gjennomdiskuterte her på sonen. Meg bekjent er ikke dette diskutert i særlig grad for "Moonwatch".

Til de som er møkk lei temaet anbefaler jeg ikke å klikke inn på en tråd der temaet "fremtidig prisutvikling" fremkommer i emnefeltet. Da er nemlig risikoen stor for at leser eksponeres for stoff hen ikke liker og som kan påføre ubehag ;)
 
Who gives a shit?
Jeg kan langt på vei være enig med kommentaren. Prutet min ned til 51 fra AD nå i januar. Innser at det fortsatt ikke akkurat blir noen "investering" med det første, eller noen gang. Men du verden...
IMG_20210227_155847327_HDR.jpg

Og angående den nye versjonen, så er jeg ikke så interessert. Virker ganske hypet. Vet f.eks. ikke hva som er poenget med helt svart skive, om det er mer "originalt" eller hva, men personlig blir nok koksgrå min favoritt.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Jeg kan langt på vei være enig med kommentaren. Prutet min ned til 51 fra AD nå i januar. Innser at det fortsatt ikke akkurat blir noen "investering" med det første, eller noen gang. Men du verden...
Vis vedlegg 236331
Og angående den nye versjonen, så er jeg ikke så interessert. Virker ganske hypet. Vet f.eks. ikke hva som er poenget med helt svart skive, om det er mer "originalt" eller hva, men personlig blir nok koksgrå min favoritt.
Flott klokke (y) Jeg synes den nye versjonen er veldig interessant med oppgradert, anti-magnetisk urverk og rålekker lenke! Jeg er ikke opptatt av at Moonwatch skal være mest mulig lik den originale måneklokken heller. Det blir litt for mye med all skriften på baklokket på hesalite-utgavene. I motsetning til de fleste Speedmaster-fans foretrekker jeg modellen med safirglass i baklokket...:censored: Mulig den finner veien til klokkeboksen etter hvert?
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og Lars_1324