Sporsmaal om MVA-Papirer ved flytting til Norge og import av klokker

Medlem
3. juni 2021
Sted
Oslo
Hei,

Jeg er har de siste aarene vaert bosatt i utlandet og kjopt et par klokker fra ADs her nede (en i 2019 og en i 2021).

Om en maaneds tid flytter jeg tilbake til fedrelandet og onsker aa ta inn disse klokkene til Norge som en del av et flyttelass for aa slippe vanskeligheter ift forsikringer o.l.

Jeg har sjekket litt paa tollvesenet og funnet et veldig generelt skjema som maa fylles ut, uten noe spesifikk info om hva jeg onsker aa tolle inn.

Noen som har noen erfaringer rundt dette og vet hvordan jeg gaar frem for aa registrere disse klokkene som del av et flyttelass og faar MVA-Papirer fra tollvesenet med serienummer og annen relevant informasjon om klokkene?

Paa forhaand takk.

Gjorde dette for noen år tilbake. Selskapet som sendte flyttelasset fra Canada til Norge skrev ned alt jeg hadde med meg inn i landet, både det som skulle på båt og det som ble tatt på fly. Dette gikk til Tollvesenet mener jeg å huske, sammen med et annet skjema. Klokkene tok jeg med meg på flyet, og da jeg kom på Gardermoen gikk jeg på rødt, la frem kopi av inventaret og ba de tolle inn klokkene. De gjorde det på stedet uten problemer, men hvis du skal ha en skriftlig bekreftelse fra de må du fremvise kvittering fra når du kjøpte klokken i utlandet.

Håper dette hjelper, og hvis det er noe annet kan jeg sikkert grave litt i gamle dokumenter og e-poster.

• Liker
Reaksjoner: Swearengen
Har gjort dette to ganger, men det begynner å bli lenge siden, i 1995 og i 2001. Første gang var etter et år i Libanon i FN-tjeneste, andre gang etter studier og jobbing i USA. Mener å huske at det viktigste du trenger er en eller annen bekreftelse som viser at du har vært ute av landet i minst et år. Det er vel en grense for verdien av flyttelasset, mener jeg også. Regner med at du har sjekket denne siden? https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/5/5-1/tollfritak-ved-flytting/

Tror jeg ville sendt en mail til Tolletaten for å få det svart på hvitt hvis du er usikker. Offentlig sektor liker jo ting som er skriftlig. :)

Har gjort dette to ganger, men det begynner å bli lenge siden, i 1995 og i 2001. Første gang var etter et år i Libanon i FN-tjeneste, andre gang etter studier og jobbing i USA. Mener å huske at det viktigste du trenger er en eller annen bekreftelse som viser at du har vært ute av landet i minst et år. Det er vel en grense for verdien av flyttelasset, mener jeg også. Regner med at du har sjekket denne siden? https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/5/5-1/tollfritak-ved-flytting/

Tror jeg ville sendt en mail til Tolletaten for å få det svart på hvitt hvis du er usikker. Offentlig sektor liker jo ting som er skriftlig. :)

Takk for svar - ja har sett paa det meste paa tollvesenet sine sider.

Staar ogsaa at det ikke er noen grenser paa verdi av hva du tar med inn.

Jeg faar sende en mail, tror ikke dette blir et problem men viktig for meg aa faa nodvending dokumentasjon.

Gjorde dette for noen år tilbake. Selskapet som sendte flyttelasset fra Canada til Norge skrev ned alt jeg hadde med meg inn i landet, både det som skulle på båt og det som ble tatt på fly. Dette gikk til Tollvesenet mener jeg å huske, sammen med et annet skjema. Klokkene tok jeg med meg på flyet, og da jeg kom på Gardermoen gikk jeg på rødt, la frem kopi av inventaret og ba de tolle inn klokkene. De gjorde det på stedet uten problemer, men hvis du skal ha en skriftlig bekreftelse fra de må du fremvise kvittering fra når du kjøpte klokken i utlandet.

Håper dette hjelper, og hvis det er noe annet kan jeg sikkert grave litt i gamle dokumenter og e-poster.

Takk for svar,
Planen er aa gjore det du har gjort; ta klokkene paa flyet, gaa paa rodt og be dem tolle de inn.
Er sikkert ganske straightforward men viktig for meg aa faa riktig dokumentasjon med klokkenes serienummer i MVA papirene etc da dette virker aa vaere viktig ift til forsikringer og evt videresalg.

Hei. Jeg gjorde dette i forbindelse med flytting hjem til Norge i fjor. Du går på rød sone og sier du skal tolle inn verdigjenstander ifbm flytting. Fyll ut flyttegodserklæring (https://www.toll.no/no/verktoy/skjema/flyttegodserklaring/) i forkant, og hvis du har med kvittering eller screenshot som kan bekrefte hva du betalte så blir tollerne fornøyd.

Som nevnt tidligere i tråden så må du bare sørge for at de spesifiserer serienummer på klokken slik at dette føres opp både elektronisk og på bekreftelsen du får med deg. Det kan derfor være fint å ha med sertifikat på klokkene slik at det er lett å føre opp serienummer.

Hvis alt går som det skal så får du med deg papirer tilsvarende disse…
81D49F90-EF45-4CF9-9D2A-6AAA2B41F728.jpeg
4325172F-3CFE-45E7-9118-DCFA9550F56E.jpeg

• Liker
Reaksjoner: saxxvik
et kjapt sporsmaal til,

meldte du flytting for du ankom Norge eller etter klokkene var tollet inn? om det har noe aa si
Begge deler faktisk. Jeg tok “flyttelasset” i to omganger, en før og en etter at jeg hadde meldt flytting. Om jeg ikke husker feil så skal varene/flyttegods tas med innen rimelig tid. Tollvesenet sa til meg at det var som regel innen ett år, med noen unntak.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: snakeboy og Agassiz
Begge deler faktisk. Jeg tok “flyttelasset” i to omganger, en før og en etter at jeg hadde meldt flytting. Om jeg ikke husker feil så skal varene/flyttegods tas med innen rimelig tid. Tollvesenet sa til meg at det var som regel innen ett år, med noen unntak.
En siste ting

Jeg tar som sagt tre klokker på flyttelasset og kommer mest sannsynlig til å selge to av dem. Når evt kjøper da spør om mva papirer, gir jeg da kjøper en kopi av de papirene du har delt ovenfor eller må jeg be om å få et separat bevis for hver enkelt klokke så kjøper for mva papirer på den klokken de kjøper og ikke alle tre?

En siste ting

Jeg tar som sagt tre klokker på flyttelasset og kommer mest sannsynlig til å selge to av dem. Når evt kjøper da spør om mva papirer, gir jeg da kjøper en kopi av de papirene du har delt ovenfor eller må jeg be om å få et separat bevis for hver enkelt klokke så kjøper for mva papirer på den klokken de kjøper og ikke alle tre?
Du kan sikkert spørre, men jeg ville ikke sagt du skal selge de:

"Flyttegodset skal være til personlig bruk. Det er ingen konkrete tidsfrister for hvor lenge du må beholde dette før det kan selges uten at toll- og avgiftsfritaket faller bort."

Jeg vet ikke hva de sikter til, om det har vært noen saker det noen har solgt og fritaket har blitt "reversert"... Men det er jo ikke meningen at folk skal kjøpe ting i utlandet og tjene penger på å selge det så fort de har flyttet (derfor er det også noen krav om når det ble kjøpt og at det er brukt).

En siste ting

Jeg har i etterkant solgt to av klokkene, og la ved kopi av papirene til kjøper. Dokumenter er også elektronisk registrert hos Tollvesenet slik at de skal kunne søke opp detaljene ved behov, feks hvis man mister papiret. Usikker på hvordan der fungerer i praksis, men det var i allefall det jeg fikk beskjed om.

Det er ikke noe tidsbegrensning på hvor lenge du må eie før du kan selge - men ettersom denne åpningen for tollklarering er for private eiendeler til privat bruk er det nok vanskelig å forsvare 15-20 klokker som selges innen en måned etter innførsel. Når det er sagt så tror jeg ikke det er noen måte å kontrollere dette på, så blir vel mest en teoretisk problemstilling. 3 klokker er uansett ikke noe problem. Jeg hadde totalt 6 klokker med som flyttelass ifbm min hjemkomst.