Springbarpinsett til Rolex

Balongum

Støttemedlem
Medlem
20. nov. 2012
Sted
Arendal
Hei.

Jeg har lett og lett her inne på TS etter tips til en god springbar-pinsett/ -klype. Men jeg har ikke fått en klar tilbakemelding om en butikk/nettsted hvor jeg kan gå å handle/bestille.

Etter litt googling etter verktøy og referanser så har jeg funnet en som tilsynelatende virker ok..

Er det noen som har hørt noe om dette verktøyet/nettsiden?

http://www.watch-tool.de/html/bracelet_tools.php?id=0090gj

• Liker
Reaksjoner: Consigliere og Gin
Dette er noe jeg selv lurer på, har tidligere alternert mellom små skruetrekkere og noe som tilsvarer denne nedenfor uten hell.

Syns pinsetten (plier) har for tykke "tenner" for suben.
msa10.306a.jpg

• Liker
Reaksjoner: Balongum
Hei.

Jeg har lett og lett her inne på TS etter tips til en god springbar-pinsett/ -klype. Men jeg har ikke fått en klar tilbakemelding om en butikk/nettsted hvor jeg kan gå å handle/bestille.

Etter litt googling etter verktøy og referanser så har jeg funnet en som tilsynelatende virker ok..

Er det noen som har hørt noe om dette verktøyet/nettsiden?

http://www.watch-tool.de/html/bracelet_tools.php?id=0090gj
Jeg syntes denne var genial!

• Liker
Pussig at denne tråden dukket opp i dag - har nylig bestilt denne og ekstra "gafler" fra www.watch-tool.de

Plier.jpg

Åpenbart ikke av samme kvalitet som Bergeon eller Official Geneva, men jeg håper den gjør nytten. Skal komme tilbake med kommentarer når den er levert!

Nysgjerrig på om man faktisk klarer å ta ut (og sette inn) springbarene helt komprimert dvs. uten å komme borti lugs (baksiden) i det hele tatt?

Ofrei har også (Originale Bergeon):

http://www.ofrei.com/page252.html#11078

berg6825.jpg

Tilbud på 6825-PF til 159.98USD.

Men vurderer om pinsett-typen er like grei?
Virker som det er mindre mikk-makk og justering. (tom på lager nå)
berg7825.jpg

• Liker
Pussig at denne tråden dukket opp i dag - har nylig bestilt denne og ekstra "gafler" fra www.watch-tool.de

Vis vedlegg 2574

Åpenbart ikke av samme kvalitet som Bergeon eller Official Geneva, men jeg håper den gjør nytten. Skal komme tilbake med kommentarer når den er levert!

Jeg har benyttet meg av dette verktøyet en stund og det fungerer greit. Som @Consigliere er inne på, er det nødvendig å bestille ekstra gafler (1mm). De medfølgende gaflene måler 1.8mm, og er dermed for brede for åpningen i endlinks.
Paradoksalt nok er gaflene på 1mm litt for smale for den typen baretter Rolex leveres med, så gripeevnen er så som så.

Jeg avmonterer og påmonterer lenken med 1mm gafler, men skifter til 1.8mm gafler når det er kun barettene som skal monteres/avmonteres da det gir vesentlig bedre gripeevne. Mitt beste tips er uansett at lug'ene bør beskyttes med teip før du skrider til verks.

Jeg har en slik plastikk greie som Consigliere la inn over. Husker ikke helt hva det var, men jeg var ikke så fornøyd og valgte ganske fort å oppgradere til en Bergeon 6825. Den er veldig fin på lenker, på remmer synes jeg en enkel 6767 fungerer vel så bra.

Til trådstarter så har jeg handlet fra www.watch-tool.de og mener å huske at det var helt uproblematisk.

Takker for tips! Jeg bestiller den fra watch-tool, så skal jeg komme med tilbakemelding... Disse fra ofrei så også greie ut... Er veldig intr i å høre tilbakemeldingen på din også @Consigliere ...

:)

Skal komme tilbake med en "review" så snart verktøyet er mottatt og utprøvd! Jeg skulle kanskje kjøpt Bergeons klype med en gang, men jeg synes den var i overkant dyr - og jeg foretrekker jo å bruke pengene på klokker og ikke verktøy....

Noen ganger fungerer det enkle og rimelige best - selv om det vel ikke er noe som tilsier at det gjelder akkurat denne hobbyen :D

• Liker
For de som foretrekker å heller sette av penger på klokkekontoen kan jeg anbefale denne løsning jeg benytter meg av med stort hell. Kjøp pinsett og fil på Clas Ohlson. Fil endene på pinsetten ned til de passer til jobben som skal gjøres.

Ble litt justeringer underveis, men nå fungerer den utmerket til min BB.

LKciMLr.jpg

B89r4Qp.jpg

• Liker
Reaksjoner: adamskater
La akkurat inn en bestilling på en Official Geneva for min Sub. Skal bli spennende å se hvordan den vil gjøre jobben.

Vis vedlegg 2574

@Balongum @daghoi

Fikk verktøyet levert for noen dager siden, måtte hente pakken på Posten og betale litt til AS Norge - forsendelsens verdi var korrekt oppgitt på pakken.

Verktøyet fungerer utmerket til å ta av Rolex-lenker, man kommer ikke bort i kasse eller lugs i det hele tatt. Det er verre når lenken skal på, da er det fremdeles Bergeon 6767 som gjelder.

Som tidligere nevnt er det ikke veldig god match mellom gripeklørene og springbar, og jeg greier ikke å "presse springbar" godt nok sammen når lenken skal på.

Alt i alt terningkast 3, utmerket når lenken skal av - fungerer dårlig når lenken skal på igjen :)

@Balongum @daghoi

Fikk verktøyet levert for noen dager siden, måtte hente pakken på Posten og betale litt til AS Norge - forsendelsens verdi var korrekt oppgitt på pakken.

Verktøyet fungerer utmerket til å ta av Rolex-lenker, man kommer ikke bort i kasse eller lugs i det hele tatt. Det er verre når lenken skal på, da er det fremdeles Bergeon 6767 som gjelder.

Som tidligere nevnt er det ikke veldig god match mellom gripeklørene og springbar, og jeg greier ikke å "presse springbar" godt nok sammen når lenken skal på.

Alt i alt terningkast 3, utmerket når lenken skal av - fungerer dårlig når lenken skal på igjen :)

Det var synd. Det er når lenken skal på jeg plundrer mest, hadde vært greit å forenkle den prosessen litt

Jeg har hatt min Official Geneva noen dager nå. Jeg er enig som over at den er perfekt til å ta av lenken med. Jeg synes imidlertid at den også er godt egnet til å ta den på igjen. Særlig Oyster-lenken. Ved kun montering av springbar for Nato osv. har man ikke samme behovet. Jeg sliter mest med RubberB. Der er reima litt for tight til bruk av klypa. Men alt i alt vil nå jeg gi den terningkast 5. Men prisen var drøy.....