SSD-lagring. Erfaringer?

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.289
Sted
Fredrikstad
Kjører for tiden en Samsung F1 S-ATA2 disk som min OS/program-disk. Hadde i en periode tanker om å teste ut en Velociraptor, men var ikke helt komfortabel med påliteligheten til disse. SSD var den gang uaktuelt grunnet pris. Nå ser jeg imidlertid at prisene på disse har begynt å komme ned på et mer fornuftig nivå.

Er det noen her som har erfaringer med disse diskene? En ting er jo benchmarkresultater, men til syvende og sist er det jo opplevd ytelse som er relevant.
 
Ja prisene begynner å bli litt hyggeligere på disse nå etterhvert.
Jeg kjøpte en SSD fra Intel kalt x-25 v på 40 gb til å ha operativsystemet mitt på
(betalte under 1000 lappen for den på komplett)
og jeg må si ting går nå mye fortere på allle måter.
Nå blir 40 gb kanskje i det miste laget for noen ,men som sagt for min del var det ønske om hovedsaklig å øke boot up tiden av programmer og operativsystemet i seg selv som var poenget
Er noen mnd siden jeg har sett på ssd vedr prisklasse og nye modeller
men jeg vet at intel sine har fått masse bra omtaler.
De har x-25 m serien m både 80 og 160 gb som begge har nok plass hvis det er programmer man først og fremst ønsker å putte innpå.
Ellers var min erfaring at de (ssd) er like lett å instalere i pcen som hvilken som helst annen vanlig snurredisk (hardisk).
Er jo en del innstillinger man kan/bør gjøre i etterkant for å få optimalisert bruken av ssd etter innstalering , men dette er veldig enkelt og det kryr av tuttoriels på de etter hvert mange nyeopprettede ssd forums på nettet.
Synes selv det gjorde en veldig stor forskjell bare med den jeg puttet i
som i og for seg langt fra er av de raskeste med hensyn til skrive/lesehastighet.
Hastigheten på skrive/lese og størrelsen på ssd stiger selvsagt i tråd med prisen
men det finnes nå flere gode alternativer til rundt under 2000 kroners merket
lykke til
 
Har SSD på MacBook Pro maskina, og synes det fungerer veldig bra!!
 
Hvilket OS kjører du? Det er veldig sentralt da filsystemet til linux og mac ennu ikke støtter SSD fullt ut.

Kjører du Windows 7 ville jeg gått for SSD som system-/program-disk, effekten du får av det er avhengig av bruksmøsteret ditt..

Oppstart, avslutting blir lynrask. Åpning av tunge programmer, photoshop, videoredigering blir mye raskere. Du får også en positiv effekt i FPS (gaming) om du driver med slikt.

Surfer du stort sett på nettet, leser mail, hører musikk, etc. vil det fortsatt være en effekt, men den vil knapt være merkbar. Fordi dette er prosesser som alt går veldig fort i utgangspunktet. Liker du en god benchmark, og er litt teknologihore kan det fortsatt være verdt det....

FYI: Jeg kjører os x snow leopard, har en macbook pro 3,1 og har vurdert SSD flere ganger. Valgte til slutt å kjøre dual vanlig HD. Kjøpte en ny 7200 RPM disk. Rett og slett fordi filsystemet i mac ikke er klargjort for SSD ennu. Vurderer nå å kjøpe en 500gb 7200 rpm til slik at jeg kan sette de to diskene i raid 0.
 
Hvilket OS kjører du? Det er veldig sentralt da filsystemet til linux og mac ennu ikke støtter SSD fullt ut.
Det er ikke helt riktig. Linux-kjernen fikk støtte for TRIM i februar i år (v2.6.33), men du har helt rett i at OS X og Windows før 7 ikke støtter TRIM (enda). Resultatet av manglende TRIM er gradvis degradering av ytelsen hvis du fyller disken mye. Forøvrig er det ikke noe problem med selve filsystemene på de nevnte plattformene, ext2/3/4 fungerer like fint på SSD som det NTFS gjør. Selvfølgelig blir det enda bedre når btrfs blir stabilt, men da snakker vi faktisk bedre enn NTFS. ;)

MPX har forøvrig et lite avslag på en meget god SSD i dag. Crucial C300 eller enheter basert på SandForce SF1200 (Corsair Force, OCZ Vertex 2, osv.) er regnet for å være de beste kjøpene for tiden. Disse degraderes også rimelig seint hvis du skulle mangle TRIM.
 
Det er ikke helt riktig. Linux-kjernen fikk støtte for TRIM i februar i år (v2.6.33), men du har helt rett i at OS X og Windows før 7 ikke støtter TRIM (enda). Resultatet av manglende TRIM er gradvis degradering av ytelsen hvis du fyller disken mye. Forøvrig er det ikke noe problem med selve filsystemene på de nevnte plattformene, ext2/3/4 fungerer like fint på SSD som det NTFS gjør. Selvfølgelig blir det enda bedre når btrfs blir stabilt, men da snakker vi faktisk bedre enn NTFS. ;)

MPX har forøvrig et lite avslag på en meget god SSD i dag. Crucial C300 eller enheter basert på SandForce SF1200 (Corsair Force, OCZ Vertex 2, osv.) er regnet for å være de beste kjøpene for tiden. Disse degraderes også rimelig seint hvis du skulle mangle TRIM.

Var ikke klar over at Linux sin støtte for TRIM var blitt stabil, trodde den fortsatt var temmelig eksperimentell! :)
 
Satte inn en X-25 i min 13" MacBook Pro, og ignorerer glatt manglende støtte for TRIM i OS X. Om jeg beholder denne maskinen så lenge at jeg opplever problemer (tvilsomt), kan jeg alltids kjøpe en ny SSD. Oppstart av maskinen og åpning av programmer går litt raskere, og det er god nok effekt for meg. Bruker macen til utvikling, og kan ikke si at den nye disken har medført noe økt ytelse i typiske oppgaver som kjøring av mange samtidige programmer eller kompilering.
 
Satte inn en X-25 i min 13" MacBook Pro, og ignorerer glatt manglende støtte for TRIM i OS X. Om jeg beholder denne maskinen så lenge at jeg opplever problemer (tvilsomt), kan jeg alltids kjøpe en ny SSD. Oppstart av maskinen og åpning av programmer går litt raskere, og det er god nok effekt for meg. Bruker macen til utvikling, og kan ikke si at den nye disken har medført noe økt ytelse i typiske oppgaver som kjøring av mange samtidige programmer eller kompilering.

Reduksjonen i ytelse vil du få om du fyller disken helt en gang, eller har den ganske full over lengre tid og har stor utskifting av filene.

Om du skulle få en reduksjon i hastighet trenger du bare å nulle ut disken før du laster inn igjen det du hadde på den. Nulle ut disken kan du gjøre fra boot dvden du fikk med macbooken. :)