Støv - på hjernen :)

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Hei.

Etter å ha hatt såpass bra respons med min pc-kamera-sekk post her inne, må jeg bare driste meg til å spørre om følgende. Jeg har nærmest fått støv på hjerne på hjemmeverkstedet. Jeg er hysterisk opptatt av å jobbe i et støvfritt miljø. Det er mulig at jeg har funnet feil oppskrift. Når jeg skal jobbe, starter jeg med å luftblåse hele arbeidsbenken med luftpistol - en kompressordrevet. Etter noen minutter (antar da at det støv jeg har virvlet opp i rommet har lagt seg) tar jeg og vasker benken. Etter at den er tørr er jeg klar til å begynne.

Spørsmål: Finnes det noe som fungerer som støvsamler? Det finnes sikkert noe for bruk i industrien, som må monteres på vegg og dermed er urealistisk mht pris. Jeg ser at det samler seg masse støv i varmepumpen, og filtre der renses par ganger i måneden, men huset er alikevel fullt av støv. Med fare for å svare på spørsmål jeg stiller, finnes det, og er det hensiktmessig i så tilfelle, en inretning som kan gå, gjerne døgnet rundt og samle støv i et rom? Tenker at det må store krefter til, hvis man virkelig skal klare å samle støv framfor å la det dale, tja fire meter fra denne inretningen.

Jeg har fått med meg at det som først og fremst lager støv er oss selv, altså hud samt hår, og neste investering er faktisk hårnett :) Jeg har faktisk også vurdert spesielle arbeidsklær. altså - med fare for å høre psykotisk ut (eller som en husmor) finnes det noe der ute i prisklasse - maks fem tusen, som effektivt sørger for et støvfritt miljø?

Venter spent på de svar som måtte komme.

Mvh

Greg
 
Har ikke belegg i fakta men en kompis forklarte at hans sentralstøvsuger med utblås ut av huset løste mye.
Nå er han riktignok smed og ikke urmaker så støvoppfattningen varierer kanskje noe ;)
 
Har ikke belegg i fakta men en kompis forklarte at hans sentralstøvsuger med utblås ut av huset løste mye.
Nå er han riktignok smed og ikke urmaker så støvoppfattningen varierer kanskje noe ;)

Takk har ikke sentralstøvsuger, blir utenfor budsjett også da. Men jeg kan se for meg at det er helt riktig, da en vanlig støvsuger jo virvler opp masse mens man bruker den som ikke vil dale før lenge etter at man er ferdig med å benytte den.
 

Ser bra ut, men oppfølgingsspørsmål her blir da, funker det? Er det verdt det, til mitt bruk?. Pris var midt i blinken. Takk for tips. Jeg skal uansett ta og følge opp den. Det er bare at jeg ikke har peiling og da er det lett å bli lurt, fjerner den f.eks 20% av støv totalt er jo det egentlig mye, men jeg håper på enda større effekt...
 
@Greg. Jeg ville ikke brukt luftblåseren før du starter jobben. Personlig tror jeg dette gjør vondt verre med tanke på alle de andre plassene lufta fra blåsepistolen strømmer.
Kjenner dessverre ikke til noen støvsamler.
Mitt forslag er å holde døren til rommet lukket til alle tider. Steng lufteventiler og vinduer. Bruk en slik åstedsgranskerdrakt! :)
 
Redigert av en moderator:
Du kan lage din egen versjon av sentralstøvsuger hvis du kobler på lengre slange og lar støvsugeren stå utenfor rommet. Støvsug før du begynner, og gjør minst mulig etterpå for å ikke virvle opp.
Tenkte også på en ting, som vi gjør på båten. Vi fukter bakken før vi lakker. Dette binder støvet.
Kanskje luftfukter vil kunne binde støv bra?
 
Mitt tips er i å ikke blåse rent først, men tørke med en helt tørr microfiber klut. Den samler støvet mye bedre enn en våt klut, dessuten vil støvet feste seg til de våte flatene. Jeg har en microfiber støvvott som jeg bruker innvendig i biler for å samle opp støv.
 
En bekjent av meg som er urmaker er så opptatt av støv at han neppe tror han noengang får råd til å bygge sitt eget verksted hjemme - som er så bra at han kan ta på seg jobber for AD-er eller noen utenfor vennekretsen.

Papir er av en aller annen grunn noe av det som produserer mest støv. Bøker, oppslagsverk og annet bør kanskje lagres på en annen plass enn verkstedet. Et avsug i rommet i form av en vifte type baderoms kan kanskje være noe?

Flislagte flater på gulv og vegger?

Her kan du lese hva den store verdensveven mener om saken:

How to make a dustfree ...
 
På ett verksted jeg jobba før hadde vi ett eget rom for rent arbeid å der var det overtrykk fra toppen og "åpent" under veggene, gulvbjelkene i veggene var rett og slett satt på 1cm høye klosser slik att alt støv ble blåst ut.. Dette funka bra til vårt bruk, vi hadde finmekanikk der inne - men langt fra urverk :rolleyes:
 
På ett verksted jeg jobba før hadde vi ett eget rom for rent arbeid å der var det overtrykk fra toppen og "åpent" under veggene, gulvbjelkene i veggene var rett og slett satt på 1cm høye klosser slik att alt støv ble blåst ut.. Dette funka bra til vårt bruk, vi hadde finmekanikk der inne - men langt fra urverk :rolleyes:

Vi har noe lignende på jobben, bare at hele gulvet er en rist med luftfilter under. Rommet brukes til lakkering. Mener det er levert av www.holgers.no. Dette hjelper deg dessverre fint lite da de leverer til industri og det dermed koster flesk, men man kunne kanskje ringt dem og hørt om de har noen anbefalinger.