Støv/partikler inne i klokke. Umulig å fjerne?

Hvordan stiller bransjestandarder seg til skopussemaskin i verkstedene?

Omtrent likt som batteriskift hos skomakere.

30cm er ganske langt. Jeg klarer ikke å unngå å irritere meg over fremmedlegemer inne i klokken. Og tenker at det bør være mulig å få det rent inni. Når har ikke jeg noen gang hatt klokker til service. Men hva opplever folk når de har hatt klokken sin til service hos ad? Er det alltid lagt igjen støv inni?

30 cm er langt, hvertfall på en sort glossy dial hvor alt "popper" frem veldig tydelig - helt enig. Men, det kan være en forklaring på hvorfor 2 stk urmakere overså støvet. Problemet med "bransjestandard" er at den er basert på økonomi og ikke kvalitet slik at kundegrupper som er over snittet interessert kan bli skuffet. I Hong Kong for eksempel, har de som eneste marked i verden, dobbelt så strenge regler for estetikk ved aftersale service da kunder gjerne drar med seg mikroskop ved henting av klokker. Er nok ikke uten grunn at det kommer så mange strøkne klokker derfra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
På generelt grunnlag; Støvkorn som ikke kan spottes på 30cm uten lupe i dagslys (men ikke under lampe), er greit iflg bransjestandard. Får stadig henvendelser fra folk med lupe og OCD om å fjerne støv. Argumentet mitt mot og åpne klokker i slike tilfeller er at generelle risikoen ved håndtering ikke veier opp for gevinsten. Flow-box og "white-rooms" som nevnt over bilr nesten bare brukt ved produksjon og ikke aftersale service, men bransjen utvikler seg heldigvis - så i fremtiden blir nok irriterende støv en ikke sak.

Og spørsmålet da må jo være: Hva ville McGyver gjort? ;););)
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Haha. Herregud så mye støv jeg hadde på skiva mi etter at klokka var åpnet 3 meter fra skopussemaskina.

Må nesten ta skopussemaskinen litt i forsvar. Den blir nok ikke brukt på langt nær like ofte som poleringsmaskinen, og den støver langt mindre.
 
Fikk nettopp tilbake min Rolex fra service hos Lervig og har samme erfaring. Så nettopp noen større støvkorn inni klokken, og once you see it, it can’t be unseen. Irriterende, siden den må sendes inn på nytt og ventetiden på servicen var over to måneder... I samme slengen la jeg merke til et hakk i glasskanten ca klokken to, men kan ikke huske om den har vært der før eller om den har kommet nå. En lærepenge til senere for min del er i alle fall å ta bilder/lage oversikt over «kjente feil» før neste service.
 

Vedlegg

  • 37B5D593-5F33-4460-9D21-AF0A51E3D1EB.jpeg
    37B5D593-5F33-4460-9D21-AF0A51E3D1EB.jpeg
    79 KB · Visninger: 0
Fikk nettopp tilbake min Rolex fra service hos Lervig og har samme erfaring. Så nettopp noen større støvkorn inni klokken, og once you see it, it can’t be unseen. Irriterende, siden den må sendes inn på nytt og ventetiden på servicen var over to måneder... I samme slengen la jeg merke til et hakk i glasskanten ca klokken to, men kan ikke huske om den har vært der før eller om den har kommet nå. En lærepenge til senere for min del er i alle fall å ta bilder/lage oversikt over «kjente feil» før neste service.

Det der er en 10mnt jobb.
Snakk med sjefen