Start hjelp til kjøp

Medlem
16. sep. 2012
Hei,

det siste året har jeg fått veldig sansen for Rolex klokker, og da helst submariner. Rart hvordan synet på en klokke endrer seg, før syns jeg ikke de klokkene ikke var noe spesielt, så litt klumpete ut, men nå syns jeg de er rålekre.

Jeg er ikke så veldig inn i Rolex verden og ser det er div tallnr som går når det gjelder modeller, som ikke sier meg noe som helst. 14060, 116334,116610 osv osv Fint om noen kan gi meg en kjapp innføring i dette :)

I første omgang tenkte jeg å kjøpe en brukt, men ser brukt prisen nå er ganske høy, så vurderer nesten å kjøpe en ny istedetfor. Er det noe jeg bør tenke på? Er det verdt å si heller spare 20-30k for å kjøpe en brukt fra 90-tallet kontra ny?

Takk for all hjelp :)

Hei sjaban.

Jeg kan gjerne hjelpe deg litt på vei med Submarinermodellene hvertfall. Når det gjelder tullnummerne som du refererer til så er de mest vanlige Submarinerne 114060, 14060, 116610 og 16610. Modellene som har xx4060 er modellene som er No-Date (uten dato), mens xx6610 er modellene med dato. Dette med nummerne 1 (eldre modell) og 11 (nyere modell) gjelder også for GMT- og Sea Dweller modellene.

Forskjellen på modellene som har 11xxxx, og de som har 1xxxx er at 114060 og 116610 er de nye modellene med keramisk bezel og den såkalte Maxi-casen (kraftigere kasse og bredere lugs), mens 14060 og 16610 er de "gamle" modellene som har et litt mer "tynnere" utseende. Hvis du ser på bildet under ser du forskjellen på en 16610 (venstre) og 116610 (høyre).

Jeg var i samme situasjon i fjor når jeg ønsket å kjøpe en Submariner, og var usikker på om jeg skulle kjøpe en brukt eller om jeg skulle kjøpe ny av samme grunn som du nevner (høye bruktpriser). Jeg endte opp med å kjøpe med en ny 114060, og dette har jeg ikke angret et sekund på siden. En av hovedgrunnene til at jeg kjøpe 114060 er fordi jeg synes den keramiske bezelen og de bredere lugsene gjør klokken litt mer røff og litt større på håndleddet.

Ser nå at det ligger en 14060 fra ´91 på Finn.no til 45000, mens det for litt siden gikk en 114060 fra 2014 for rundt 55000 her på sonen. Dette var bare et raskt søk, kan også være at det er noen som ligger lavere. Så det varierer ikke så mye i pris fra de gamle til de nye modellene om de skal kjøpes brukt, handler nesten mer om hvilken klokke du liker best :) Jeg synes det var verdt det å kjøpe klokken ny, men det er opp til hver enkelt. Om det skulle være interessant med nytt så ligger prisen på en ny 114060 på rundt 63 000 kr og 116610 rundt 71 000 kr om jeg ikke er helt på jordet :)

Håper dette var litt til hjelp, og dere andre på sonen: Fyll gjerne inn om det er noe jeg har glemt å nevne :)

Lykke til :)

• Liker
Reaksjoner: elf, Genta og espenfi
@sjaban

Hvis du tenker at den første skal bli en "keeper", så synes mange at det er fint å ha kjøpt den selv ny. Når du henter den fra butikk vil du ha full kontroll på historikk, 5 års garanti, lenge til service, alle papirer etc. Alle riper og hakk vil være "dine"....

• Liker
Reaksjoner: Perilei
Takk for svar så langt :) er enig i at det er noe eget i å ha en helt ny brukt vare, om det er klokke eller noe annet. Eneste grunnen til at jeg skulle kjøpt brukt er om det dukket opp et tilbud på en klokke man ikke kan si nei til, men som du sier, bruktpris er nokså høy at det er bedre value å heller kjøpe ny.

Skal ta meg en tur til bjerke for å titte og høre litt mer senere.

Takk for hjelp og svar så langt.

• Liker
Reaksjoner: Oustorp