Stick dial

Medlem
19. nov. 2014
Har vært et par GMT 2 stick dial ute på markedet nå nylig. Hva er egentlig greia?

Etter hva jeg kan se så trenger det ikke si noe om hvilket verk som sitter i, ei heller at det er et "sjeldent samlerobjekt" som selgerne gjerne kaller det.

Må bare spørre, siden prisene i mange tilfeller er kraftig kost. Med forbehold er det mye mulig jeg er helt på viddene her.

Fant blant annet dette fra Rolexforums:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=56067

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en slik modell til en overpris pga. et par kvadratmillimeter anderledeshet på en GMT Master II. Det finnes andre kvadratmillimetre som betyr langt mer (innen vintage).

Det er jo nettopp slike detaljer som gjør denne hobby'en så morsom.
Kort oppsummert:
  • Først diskutere hvorvidt dette er en feilproduksjon eller ikke.
  • Deretter konkludere med at det er en ny versjon av nevnte modell.
  • Kritisere dette opp og ned, og gjerne utbasunere at det ikke er noe spesielt.
  • Så lage et kallenavn på herligheten.
  • Videre diskutere seg ihjel om hvor samleverdig dette kommer til å bli.
  • Så starter flippingen.
  • Konkludere med at dette ikke er noe å bruke pengene på.
  • Til slutt sitte å se på at prisene fyker i været.
  • Lovprising av hvordan slike detaljer gjør hele forskjellen i forhold til en "vanlig" versjon.;)
You're welcome.:p

Det er jo nettopp slike detaljer som gjør denne hobby'en så morsom.
Kort oppsummert:
  • Først diskutere hvorvidt dette er en feilproduksjon eller ikke.
  • Deretter konkludere med at det er en ny versjon av nevnte modell.
  • Kritisere dette opp og ned, og gjerne utbasunere at det ikke er noe spesielt.
  • Så lage et kallenavn på herligheten.
  • Videre diskutere seg ihjel om hvor samleverdig dette kommer til å bli.
  • Så starter flippingen.
  • Konkludere med at dette ikke er noe å bruke pengene på.
  • Til slutt sitte å se på at prisene fyker i været.
  • Lovprising av hvordan slike detaljer gjør hele forskjellen i forhold til en "vanlig" versjon.;)
You're welcome.:p

Hehehe. Om ikke svaret har så mye faglig innhold, så er du nok rimelig spot on her ;)

Uvanlige variasjoner på Rolex dials blir fort oppdaget og "verdsatt" som spesielle samlerobjekter med høyere verdi. Klassiske variasjoner som gir en uanstendig høyere verdi er f.eks. 1680 RedSub, 1665 Single Red, 1665 DoubleRed,1665 RailDial. Vi har det samme med f.eks 5513 Bart crown, underline, etc. Når det gjelder GMT og stick dial tror jeg dette er lite attraktivt for framtiden i forhold til de andre nevnte, jeg sammenligner denne med Explorer 2 fra 1999 som i ett år kun hadde "swiss" kl.6 i en transitional tid mellom Tritium og Luminova. JM2C.
Tom

På den annen side er slike mindre attraktive variasjoner mindre utsatt for juks og fanteri.
Vintage Rolex er et marked med mye penger i spill, og det er lett å gå på en smell.

For å svare på spørsmålet ditt: Det er litt stas for entusiaster å ha noe litt sjeldent ikke alle andre har.
Selv om det ikke er sååå sjeldent.;)

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen